As Diretrizes Curriculares Nacionais e a Formação continuada de professores de Ciências: aprendizagem colaborativa para utilização pedagógica dos espaços de educação não formal
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1236 |
Resumo: | ABSTRACT: This article aims to approach about a teacher’s formation in which Interdisciplinary teaching practices were developed according to the bases of the National Curriculum Guidelines of Brazil, in order to produce a critical dialogue between the formal and non-formal educational settings, especially in the context of science education. This study adopted the qualitative research approach, and the case study design was used. The qualitative research paradigm was appropriate because there was an educational problem to be discussed which demanded to be understood in its details. Data was collected by the use of logbooks and interviews and their contents approached from the Bardin’s (2011) perspective. The formation was conducted with 15 teacher-students in Marataízes city, southern coast of Espírito Santo State, Brazil. Results revealed the non formal educational settings potentiality on approaching interdisciplinary content of geosciences and natural sciences, besides, we also discussed aspects of the history, culture, human rights, social and environmental. For many, that was for the first experience in field classes and in direct contact with nature. KEYWORDS: Collaborative continuing education; non-formal educational settings; National Curricular Guidelines. |
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As Diretrizes Curriculares Nacionais e a Formação continuada de professores de Ciências: aprendizagem colaborativa para utilização pedagógica dos espaços de educação não formalABSTRACT: This article aims to approach about a teacher’s formation in which Interdisciplinary teaching practices were developed according to the bases of the National Curriculum Guidelines of Brazil, in order to produce a critical dialogue between the formal and non-formal educational settings, especially in the context of science education. This study adopted the qualitative research approach, and the case study design was used. The qualitative research paradigm was appropriate because there was an educational problem to be discussed which demanded to be understood in its details. Data was collected by the use of logbooks and interviews and their contents approached from the Bardin’s (2011) perspective. The formation was conducted with 15 teacher-students in Marataízes city, southern coast of Espírito Santo State, Brazil. Results revealed the non formal educational settings potentiality on approaching interdisciplinary content of geosciences and natural sciences, besides, we also discussed aspects of the history, culture, human rights, social and environmental. For many, that was for the first experience in field classes and in direct contact with nature. KEYWORDS: Collaborative continuing education; non-formal educational settings; National Curricular Guidelines.RESUMO: O artigo busca apresentar os resultados advindos de uma formação continuada de professores-alunos do Programa de Mestrado em Educação em Ciências do Instituto Federal do Espírito Santo. Foram desenvolvidas práticas pedagógicas interdisciplinares à luz dos fundamentos das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica, com destaque para o diálogo produzido entre a educação formal e não-formal, no contexto da educação científica. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, do tipo estudo de caso. Foi realizada uma aula de campo, como culminância de estudos teóricos, em um espaço não formal, com quinze participantes, no município de Marataízes, litoral sul do Espírito Santo. Os dados foram coletados por meio de diário de campo e entrevistas e abordados da perspectiva da análise de conteúdo. As atividades foram ordenadas em 3 etapas: pré-campo, campo e pós-campo. O pré-campo constou dos estudos teóricos, o campo constou da intervenção e o pós-campo centrou na avaliação e na produção de material acerca da formação. Os resultados revelaram as potencialidades dos espaços não formais na abordagem de temas interdisciplinares das ciências da terra e naturais, além de aspectos da história, cultura, direitos humanos e debates socioambientais na compreensão da natureza como um sistema único, do qual todos fazem parte. PALAVRAS-CHAVE: Formação de professores; espaço de educação não formal, Aula de campo.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/123610.17648/diversitas-journal-v5i4-1236Diversitas Journal; v. 5 n. 4 (2020): Agricultura familiar: a base da economia latinoamericana; 3120-31422525-521510.17648/diversitas-journal-v5i4reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1236/1160Copyright (c) 2020 Celsino Neves Moura, Tadeu Davel Monghol, Maria da Penha Kapitzky Dias, Carlos Roberto Pires Camposhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Celcino NevesMonghol, Tadeu DavelDias, Maria da Penha KapitzkyCampos, Carlos Roberto Pires2021-08-19T17:50:17Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1236Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:10.020412Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
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