As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Patrícia de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36688
Resumo: This researches was performed in the form of academic work for Specialization Course conclusion and approaches the resulting implications of the National Curricular Directives about the course of PUC/SP’s education. Starting from the questioning about the determined changes by the National Curricular Directives for the teachers formation, initially sought to identify which alterations provoked in the curriculum with the implementation of the legislation. Initially, was necessary situate historically the path of the course of Education, in Brazil, based on the thought of Scheibe, Pepper, Libâneo, Aguiar, Bissoli Hisses, Paiva Bello, Martelli and Manchope, that subsidized theoretically the reflection. Later, upon performing a comparative analysis about the course of Education, the pedagogical project of the PUC/SP and the National Curricular Directives for the course of Education, was possible to prepare a critical analysis. This study allows us to assert that the National Curricular Directives ordered restrictions to the present model of course of Education, that, before of the implementation of the orientation, had a much more comprehensive formation than currently that offered at present. However, it is an initial analysis, based on questions about that thematic, that need new studies and discussions
id PUC_SP-1_dd266eb4bbbf70a9382f2f51fe65a806
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/36688
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Carlini, Alda LuizaAraujo, Patrícia de2023-07-28T20:48:44Z2023-07-28T20:48:44Z2011-03-12Araujo, Patrícia de. As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36688This researches was performed in the form of academic work for Specialization Course conclusion and approaches the resulting implications of the National Curricular Directives about the course of PUC/SP’s education. Starting from the questioning about the determined changes by the National Curricular Directives for the teachers formation, initially sought to identify which alterations provoked in the curriculum with the implementation of the legislation. Initially, was necessary situate historically the path of the course of Education, in Brazil, based on the thought of Scheibe, Pepper, Libâneo, Aguiar, Bissoli Hisses, Paiva Bello, Martelli and Manchope, that subsidized theoretically the reflection. Later, upon performing a comparative analysis about the course of Education, the pedagogical project of the PUC/SP and the National Curricular Directives for the course of Education, was possible to prepare a critical analysis. This study allows us to assert that the National Curricular Directives ordered restrictions to the present model of course of Education, that, before of the implementation of the orientation, had a much more comprehensive formation than currently that offered at present. However, it is an initial analysis, based on questions about that thematic, that need new studies and discussionsEsta pesquisa foi realizada na forma de trabalho acadêmico para conclusão de Curso de Especialização e aborda as implicações decorrentes das Diretrizes Curriculares Nacionais sobre o curso de Pedagogia da PUCSP. Partindo do questionamento sobre as mudanças determinadas pelas Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores, inicialmente procurou-se identificar quais as alterações provocadas no currículo com a implementação da legislação. De início, foi necessário situar historicamente a trajetória do curso de Pedagogia, no Brasil, com base no pensamento de Scheibe, Pimenta, Libâneo, Aguiar, Bissoli Silva, Paiva Bello, Martelli e Manchope, que subsidiaram teoricamente a reflexão. Posteriormente, ao realizar uma análise comparativa sobre o curso de Pedagogia, o projeto pedagógico da PUC/SP e as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Pedagogia, foi possível elaborar uma análise crítica fundamentada. Este estudo permite afirmar que as Diretrizes Curriculares Nacionais determinaram restrições ao modelo vigente de curso de Pedagogia, que antes da implementação das orientações possuía uma formação muito mais abrangente que aquela oferecida atualmente. No entanto, trata-se de uma análise inicial, com base em questionamentos sobre essa temática, que necessitam de novos estudos e discussõesporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Magistério do Ensino SuperiorPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMDiretrizes curriculares nacionaisPedagogiaFormação de professoresNational curricular directivesEducationTeachers formationAs diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SPinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPATRÍCIA DE ARAUJO.pdfapplication/pdf219736https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/1/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdfa6868516ea44e342aa4ef263f8aacc83MD51TEXTPATRÍCIA DE ARAUJO.pdf.txtPATRÍCIA DE ARAUJO.pdf.txtExtracted texttext/plain75983https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/2/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdf.txtdd9cdb2b49f29d0fd8e349f2e461d905MD52THUMBNAILPATRÍCIA DE ARAUJO.pdf.jpgPATRÍCIA DE ARAUJO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1391https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/3/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdf.jpg6a09facbdb75a8ba99bd72b7b7581660MD53handle/366882023-07-29 01:08:16.866oai:repositorio.pucsp.br:handle/36688Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-29T04:08:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP
title As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP
spellingShingle As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP
Araujo, Patrícia de
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Diretrizes curriculares nacionais
Pedagogia
Formação de professores
National curricular directives
Education
Teachers formation
title_short As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP
title_full As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP
title_fullStr As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP
title_full_unstemmed As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP
title_sort As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP
author Araujo, Patrícia de
author_facet Araujo, Patrícia de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Patrícia de
contributor_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Diretrizes curriculares nacionais
Pedagogia
Formação de professores
National curricular directives
Education
Teachers formation
dc.subject.por.fl_str_mv Diretrizes curriculares nacionais
Pedagogia
Formação de professores
dc.subject.eng.fl_str_mv National curricular directives
Education
Teachers formation
description This researches was performed in the form of academic work for Specialization Course conclusion and approaches the resulting implications of the National Curricular Directives about the course of PUC/SP’s education. Starting from the questioning about the determined changes by the National Curricular Directives for the teachers formation, initially sought to identify which alterations provoked in the curriculum with the implementation of the legislation. Initially, was necessary situate historically the path of the course of Education, in Brazil, based on the thought of Scheibe, Pepper, Libâneo, Aguiar, Bissoli Hisses, Paiva Bello, Martelli and Manchope, that subsidized theoretically the reflection. Later, upon performing a comparative analysis about the course of Education, the pedagogical project of the PUC/SP and the National Curricular Directives for the course of Education, was possible to prepare a critical analysis. This study allows us to assert that the National Curricular Directives ordered restrictions to the present model of course of Education, that, before of the implementation of the orientation, had a much more comprehensive formation than currently that offered at present. However, it is an initial analysis, based on questions about that thematic, that need new studies and discussions
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-03-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-28T20:48:44Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-28T20:48:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Araujo, Patrícia de. As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36688
identifier_str_mv Araujo, Patrícia de. As diretrizes curriculares nacionais e o curso de Pedagogia da PUC/SP. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/36688
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Magistério do Ensino Superior
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/1/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/2/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/36688/3/PATR%c3%8dCIA%20DE%20ARAUJO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a6868516ea44e342aa4ef263f8aacc83
dd9cdb2b49f29d0fd8e349f2e461d905
6a09facbdb75a8ba99bd72b7b7581660
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277976225775616