Ensino de História e Direitos Humanos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Marcelo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Stéphany, Santiago, James, Silva, Sheyla Farias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2259
Resumo: This article aims to demonstrate the relevance, contemporaneity, as well as to point out the possibilities for approaching the human rights theme in high school history classes. It is a documentary and bibliographic study of a qualitative nature, it addresses the role of the teacher as a mediator between the content proposed by the BNCC to be worked in the classroom and the didactics used. We seek the theoretical bases in bibliographies of authors such as De Sousa & Alves (2019), Cerri (1999), the BNCC itself (2018) among others, as they allow a better presentation of the content, in a comparative and didactic way, discussing the teaching of history, Latin American dictatorships, human rights and the skills desired for the student to develop. The result was a study on the didactics of the teaching of History, its importance to approach the subjects of Human Rights and military dictatorships in Latin America, in order to use the content to achieve the skills proposed by the BNCC in the classroom, which seek to develop critical sense and historical awareness in students.
id UNEAL_60b1210aa2383a3626a9a35f7a2aa14c
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2259
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Ensino de História e Direitos HumanosResidência pedagógicaestudo de históriadireitos humanosditadura militarThis article aims to demonstrate the relevance, contemporaneity, as well as to point out the possibilities for approaching the human rights theme in high school history classes. It is a documentary and bibliographic study of a qualitative nature, it addresses the role of the teacher as a mediator between the content proposed by the BNCC to be worked in the classroom and the didactics used. We seek the theoretical bases in bibliographies of authors such as De Sousa & Alves (2019), Cerri (1999), the BNCC itself (2018) among others, as they allow a better presentation of the content, in a comparative and didactic way, discussing the teaching of history, Latin American dictatorships, human rights and the skills desired for the student to develop. The result was a study on the didactics of the teaching of History, its importance to approach the subjects of Human Rights and military dictatorships in Latin America, in order to use the content to achieve the skills proposed by the BNCC in the classroom, which seek to develop critical sense and historical awareness in students.O objetivo do presente trabalho é trazer à importância que o tema tem para a realidade dos discentes, como também as contradições que o professor pode presenciar em sala de aula, no cenário politizado atual e a má compreensão dos direitos humanos, ao abordá-los. O estudo é uma coleta de dados, utilizamos o método de observação participante, é de natureza qualitativa e aborda o papel do docente como mediador entre o conteúdo proposto pela BNCC para ser trabalhado em sala de aula e a didática utilizada. Problema suscitado no presente artigo é: como trabalhar com o assunto, ditadura da Argentina e Brasil e direitos humanos na sala de aula?  Buscamos as bases teóricas em bibliografias de autores como De Sousa & Alves (2019), Cerri (1999), a própria BNCC (2018) entre outros, pois possibilitam uma melhor apresentação do conteúdo, de maneira comparativa e didática, discutindo sobre o ensino de história, das ditaduras latino-americanas, dos direitos humanos e das competências desejadas para o aluno desenvolver. O resultado foi um estudo sobre a didática do ensino de História, sua importância para abordar os assuntos dos Direitos Humanos e ditaduras militares na América Latina, com a finalidade de utilizar o conteúdo para alcançar as habilidades propostas pela BNCC em sala de aula, as quais procuram desenvolver o senso crítico e a consciência histórica nos alunos.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/225910.48017/dj.v7i3.2259Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade2525-521510.48017/dj.v7i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2259/1726Copyright (c) 2022 Sheyla Farias Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, MarceloSilva, StéphanySantiago, JamesSilva, Sheyla Farias2022-07-02T17:54:14Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2259Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:34.656361Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de História e Direitos Humanos
title Ensino de História e Direitos Humanos
spellingShingle Ensino de História e Direitos Humanos
Albuquerque, Marcelo
Residência pedagógica
estudo de história
direitos humanos
ditadura militar
title_short Ensino de História e Direitos Humanos
title_full Ensino de História e Direitos Humanos
title_fullStr Ensino de História e Direitos Humanos
title_full_unstemmed Ensino de História e Direitos Humanos
title_sort Ensino de História e Direitos Humanos
author Albuquerque, Marcelo
author_facet Albuquerque, Marcelo
Silva, Stéphany
Santiago, James
Silva, Sheyla Farias
author_role author
author2 Silva, Stéphany
Santiago, James
Silva, Sheyla Farias
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Marcelo
Silva, Stéphany
Santiago, James
Silva, Sheyla Farias
dc.subject.por.fl_str_mv Residência pedagógica
estudo de história
direitos humanos
ditadura militar
topic Residência pedagógica
estudo de história
direitos humanos
ditadura militar
description This article aims to demonstrate the relevance, contemporaneity, as well as to point out the possibilities for approaching the human rights theme in high school history classes. It is a documentary and bibliographic study of a qualitative nature, it addresses the role of the teacher as a mediator between the content proposed by the BNCC to be worked in the classroom and the didactics used. We seek the theoretical bases in bibliographies of authors such as De Sousa & Alves (2019), Cerri (1999), the BNCC itself (2018) among others, as they allow a better presentation of the content, in a comparative and didactic way, discussing the teaching of history, Latin American dictatorships, human rights and the skills desired for the student to develop. The result was a study on the didactics of the teaching of History, its importance to approach the subjects of Human Rights and military dictatorships in Latin America, in order to use the content to achieve the skills proposed by the BNCC in the classroom, which seek to develop critical sense and historical awareness in students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2259
10.48017/dj.v7i3.2259
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2259
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i3.2259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2259/1726
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Sheyla Farias Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Sheyla Farias Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade
2525-5215
10.48017/dj.v7i3
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051279708520448