Ensino de História e Direitos Humanos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2259 |
Resumo: | This article aims to demonstrate the relevance, contemporaneity, as well as to point out the possibilities for approaching the human rights theme in high school history classes. It is a documentary and bibliographic study of a qualitative nature, it addresses the role of the teacher as a mediator between the content proposed by the BNCC to be worked in the classroom and the didactics used. We seek the theoretical bases in bibliographies of authors such as De Sousa & Alves (2019), Cerri (1999), the BNCC itself (2018) among others, as they allow a better presentation of the content, in a comparative and didactic way, discussing the teaching of history, Latin American dictatorships, human rights and the skills desired for the student to develop. The result was a study on the didactics of the teaching of History, its importance to approach the subjects of Human Rights and military dictatorships in Latin America, in order to use the content to achieve the skills proposed by the BNCC in the classroom, which seek to develop critical sense and historical awareness in students. |
id |
UNEAL_60b1210aa2383a3626a9a35f7a2aa14c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2259 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de História e Direitos HumanosResidência pedagógicaestudo de históriadireitos humanosditadura militarThis article aims to demonstrate the relevance, contemporaneity, as well as to point out the possibilities for approaching the human rights theme in high school history classes. It is a documentary and bibliographic study of a qualitative nature, it addresses the role of the teacher as a mediator between the content proposed by the BNCC to be worked in the classroom and the didactics used. We seek the theoretical bases in bibliographies of authors such as De Sousa & Alves (2019), Cerri (1999), the BNCC itself (2018) among others, as they allow a better presentation of the content, in a comparative and didactic way, discussing the teaching of history, Latin American dictatorships, human rights and the skills desired for the student to develop. The result was a study on the didactics of the teaching of History, its importance to approach the subjects of Human Rights and military dictatorships in Latin America, in order to use the content to achieve the skills proposed by the BNCC in the classroom, which seek to develop critical sense and historical awareness in students.O objetivo do presente trabalho é trazer à importância que o tema tem para a realidade dos discentes, como também as contradições que o professor pode presenciar em sala de aula, no cenário politizado atual e a má compreensão dos direitos humanos, ao abordá-los. O estudo é uma coleta de dados, utilizamos o método de observação participante, é de natureza qualitativa e aborda o papel do docente como mediador entre o conteúdo proposto pela BNCC para ser trabalhado em sala de aula e a didática utilizada. Problema suscitado no presente artigo é: como trabalhar com o assunto, ditadura da Argentina e Brasil e direitos humanos na sala de aula? Buscamos as bases teóricas em bibliografias de autores como De Sousa & Alves (2019), Cerri (1999), a própria BNCC (2018) entre outros, pois possibilitam uma melhor apresentação do conteúdo, de maneira comparativa e didática, discutindo sobre o ensino de história, das ditaduras latino-americanas, dos direitos humanos e das competências desejadas para o aluno desenvolver. O resultado foi um estudo sobre a didática do ensino de História, sua importância para abordar os assuntos dos Direitos Humanos e ditaduras militares na América Latina, com a finalidade de utilizar o conteúdo para alcançar as habilidades propostas pela BNCC em sala de aula, as quais procuram desenvolver o senso crítico e a consciência histórica nos alunos.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/225910.48017/dj.v7i3.2259Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade2525-521510.48017/dj.v7i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2259/1726Copyright (c) 2022 Sheyla Farias Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, MarceloSilva, StéphanySantiago, JamesSilva, Sheyla Farias2022-07-02T17:54:14Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2259Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:34.656361Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de História e Direitos Humanos |
title |
Ensino de História e Direitos Humanos |
spellingShingle |
Ensino de História e Direitos Humanos Albuquerque, Marcelo Residência pedagógica estudo de história direitos humanos ditadura militar |
title_short |
Ensino de História e Direitos Humanos |
title_full |
Ensino de História e Direitos Humanos |
title_fullStr |
Ensino de História e Direitos Humanos |
title_full_unstemmed |
Ensino de História e Direitos Humanos |
title_sort |
Ensino de História e Direitos Humanos |
author |
Albuquerque, Marcelo |
author_facet |
Albuquerque, Marcelo Silva, Stéphany Santiago, James Silva, Sheyla Farias |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Stéphany Santiago, James Silva, Sheyla Farias |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albuquerque, Marcelo Silva, Stéphany Santiago, James Silva, Sheyla Farias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Residência pedagógica estudo de história direitos humanos ditadura militar |
topic |
Residência pedagógica estudo de história direitos humanos ditadura militar |
description |
This article aims to demonstrate the relevance, contemporaneity, as well as to point out the possibilities for approaching the human rights theme in high school history classes. It is a documentary and bibliographic study of a qualitative nature, it addresses the role of the teacher as a mediator between the content proposed by the BNCC to be worked in the classroom and the didactics used. We seek the theoretical bases in bibliographies of authors such as De Sousa & Alves (2019), Cerri (1999), the BNCC itself (2018) among others, as they allow a better presentation of the content, in a comparative and didactic way, discussing the teaching of history, Latin American dictatorships, human rights and the skills desired for the student to develop. The result was a study on the didactics of the teaching of History, its importance to approach the subjects of Human Rights and military dictatorships in Latin America, in order to use the content to achieve the skills proposed by the BNCC in the classroom, which seek to develop critical sense and historical awareness in students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2259 10.48017/dj.v7i3.2259 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2259 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v7i3.2259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2259/1726 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sheyla Farias Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sheyla Farias Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade 2525-5215 10.48017/dj.v7i3 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051279708520448 |