Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1065
Resumo:   ABSTRACT: The text is an expression of the reflections made from the invitation to give a lecture at the IX Scientific and Cultural Meeting (ENCCULT) in Maceió in August 2019. The theme “Education with diversity, society with sustainability” was divided into two parts, the first on the provocative issue of Education for Diversity, taking into account our challenging reality. The second part, transits from the perspective that within this challenging scenario, sustainability becomes a difficult goal to reach. At the end of the text, I question that sustainability is a little possible dream in this biased universe of commodification of hegemonizing politics and education, linked to it, but speaking of hope, I argue that the transgressive perspective of culture and education is a possible way through the strategies of communication with the other's world. To find the possibilities of strengthening counter-hegemony, we have the possible clues: in socially referenced science, in education of social responsibility, in the culture of recognition of diversity, in organizations and collective struggles, and in the consolidation of democracy. KEYWORDS: Education, Diversity, Sustainability.
id UNEAL_69c37115dfa74e5b8aa2167fcaeadbb8
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1065
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade  ABSTRACT: The text is an expression of the reflections made from the invitation to give a lecture at the IX Scientific and Cultural Meeting (ENCCULT) in Maceió in August 2019. The theme “Education with diversity, society with sustainability” was divided into two parts, the first on the provocative issue of Education for Diversity, taking into account our challenging reality. The second part, transits from the perspective that within this challenging scenario, sustainability becomes a difficult goal to reach. At the end of the text, I question that sustainability is a little possible dream in this biased universe of commodification of hegemonizing politics and education, linked to it, but speaking of hope, I argue that the transgressive perspective of culture and education is a possible way through the strategies of communication with the other's world. To find the possibilities of strengthening counter-hegemony, we have the possible clues: in socially referenced science, in education of social responsibility, in the culture of recognition of diversity, in organizations and collective struggles, and in the consolidation of democracy. KEYWORDS: Education, Diversity, Sustainability.RESUMO: O texto é uma expressão das reflexões realizadas a partir do convite para realizar uma palestra no IX Encontro Científico e Cultural (ENCCULT) em Maceió em agosto de 2019. O tema “Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade” foi dividido em duas partes, a primeira na provocativa questão da Educação para a Diversidade, levando em conta a nossa realidade desafiadora. A segunda parte, transita na perspectiva da constatação de que dentro deste cenário desafiador, a sustentabilidade torna-se uma meta de difícil alcance. Ao final do texto, questiono ser a sustentabilidade um sonho pouco possível neste universo enviesado de mercantilização da política e da educação hegemonizadora, a ela atrelada, mas falando de esperança, defendo ser a perspectiva transgressora da cultura e da educação um caminho possível mediante as estratégias de comunicação com o mundo do outro. Para encontrar as possibilidades de fortalecimentos de contra hegemonia, temos as pistas possíveis: na ciência socialmente referenciada, na educação de responsabilidade social, na cultura de reconhecimento da diversidade, nas organizações e lutas coletivas e ... na consolidação da democracia. PALAVRAS-CHAVE: Educação, Diversidade, Sustentabilidade.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/106510.17648/diversitas-journal-v5i1-1065Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 1-112525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1065/905Copyright (c) 2020 Ludmila Oliveira Holanda Cavalcantehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Ludmila Oliveira Holanda2021-08-19T19:24:15Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1065Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:04.990838Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade
title Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade
spellingShingle Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade
Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
title_short Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade
title_full Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade
title_fullStr Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade
title_full_unstemmed Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade
title_sort Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade
author Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
author_facet Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
description   ABSTRACT: The text is an expression of the reflections made from the invitation to give a lecture at the IX Scientific and Cultural Meeting (ENCCULT) in Maceió in August 2019. The theme “Education with diversity, society with sustainability” was divided into two parts, the first on the provocative issue of Education for Diversity, taking into account our challenging reality. The second part, transits from the perspective that within this challenging scenario, sustainability becomes a difficult goal to reach. At the end of the text, I question that sustainability is a little possible dream in this biased universe of commodification of hegemonizing politics and education, linked to it, but speaking of hope, I argue that the transgressive perspective of culture and education is a possible way through the strategies of communication with the other's world. To find the possibilities of strengthening counter-hegemony, we have the possible clues: in socially referenced science, in education of social responsibility, in the culture of recognition of diversity, in organizations and collective struggles, and in the consolidation of democracy. KEYWORDS: Education, Diversity, Sustainability.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1065
10.17648/diversitas-journal-v5i1-1065
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1065
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i1-1065
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1065/905
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Ludmila Oliveira Holanda Cavalcante
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Ludmila Oliveira Holanda Cavalcante
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 1-11
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v5i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051276674990080