Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1065 |
Resumo: | ABSTRACT: The text is an expression of the reflections made from the invitation to give a lecture at the IX Scientific and Cultural Meeting (ENCCULT) in Maceió in August 2019. The theme “Education with diversity, society with sustainability” was divided into two parts, the first on the provocative issue of Education for Diversity, taking into account our challenging reality. The second part, transits from the perspective that within this challenging scenario, sustainability becomes a difficult goal to reach. At the end of the text, I question that sustainability is a little possible dream in this biased universe of commodification of hegemonizing politics and education, linked to it, but speaking of hope, I argue that the transgressive perspective of culture and education is a possible way through the strategies of communication with the other's world. To find the possibilities of strengthening counter-hegemony, we have the possible clues: in socially referenced science, in education of social responsibility, in the culture of recognition of diversity, in organizations and collective struggles, and in the consolidation of democracy. KEYWORDS: Education, Diversity, Sustainability. |
id |
UNEAL_69c37115dfa74e5b8aa2167fcaeadbb8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1065 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade ABSTRACT: The text is an expression of the reflections made from the invitation to give a lecture at the IX Scientific and Cultural Meeting (ENCCULT) in Maceió in August 2019. The theme “Education with diversity, society with sustainability” was divided into two parts, the first on the provocative issue of Education for Diversity, taking into account our challenging reality. The second part, transits from the perspective that within this challenging scenario, sustainability becomes a difficult goal to reach. At the end of the text, I question that sustainability is a little possible dream in this biased universe of commodification of hegemonizing politics and education, linked to it, but speaking of hope, I argue that the transgressive perspective of culture and education is a possible way through the strategies of communication with the other's world. To find the possibilities of strengthening counter-hegemony, we have the possible clues: in socially referenced science, in education of social responsibility, in the culture of recognition of diversity, in organizations and collective struggles, and in the consolidation of democracy. KEYWORDS: Education, Diversity, Sustainability.RESUMO: O texto é uma expressão das reflexões realizadas a partir do convite para realizar uma palestra no IX Encontro Científico e Cultural (ENCCULT) em Maceió em agosto de 2019. O tema “Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade” foi dividido em duas partes, a primeira na provocativa questão da Educação para a Diversidade, levando em conta a nossa realidade desafiadora. A segunda parte, transita na perspectiva da constatação de que dentro deste cenário desafiador, a sustentabilidade torna-se uma meta de difícil alcance. Ao final do texto, questiono ser a sustentabilidade um sonho pouco possível neste universo enviesado de mercantilização da política e da educação hegemonizadora, a ela atrelada, mas falando de esperança, defendo ser a perspectiva transgressora da cultura e da educação um caminho possível mediante as estratégias de comunicação com o mundo do outro. Para encontrar as possibilidades de fortalecimentos de contra hegemonia, temos as pistas possíveis: na ciência socialmente referenciada, na educação de responsabilidade social, na cultura de reconhecimento da diversidade, nas organizações e lutas coletivas e ... na consolidação da democracia. PALAVRAS-CHAVE: Educação, Diversidade, Sustentabilidade.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/106510.17648/diversitas-journal-v5i1-1065Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 1-112525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1065/905Copyright (c) 2020 Ludmila Oliveira Holanda Cavalcantehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Ludmila Oliveira Holanda2021-08-19T19:24:15Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1065Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:04.990838Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade |
title |
Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade |
spellingShingle |
Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda |
title_short |
Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade |
title_full |
Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade |
title_fullStr |
Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade |
title_full_unstemmed |
Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade |
title_sort |
Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade |
author |
Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda |
author_facet |
Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda |
description |
ABSTRACT: The text is an expression of the reflections made from the invitation to give a lecture at the IX Scientific and Cultural Meeting (ENCCULT) in Maceió in August 2019. The theme “Education with diversity, society with sustainability” was divided into two parts, the first on the provocative issue of Education for Diversity, taking into account our challenging reality. The second part, transits from the perspective that within this challenging scenario, sustainability becomes a difficult goal to reach. At the end of the text, I question that sustainability is a little possible dream in this biased universe of commodification of hegemonizing politics and education, linked to it, but speaking of hope, I argue that the transgressive perspective of culture and education is a possible way through the strategies of communication with the other's world. To find the possibilities of strengthening counter-hegemony, we have the possible clues: in socially referenced science, in education of social responsibility, in the culture of recognition of diversity, in organizations and collective struggles, and in the consolidation of democracy. KEYWORDS: Education, Diversity, Sustainability. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1065 10.17648/diversitas-journal-v5i1-1065 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1065 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i1-1065 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1065/905 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ludmila Oliveira Holanda Cavalcante https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ludmila Oliveira Holanda Cavalcante https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 1-11 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v5i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051276674990080 |