Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Soila
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas
Texto Completo: https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/846
Resumo: This article analyzes some aspects of professional education articulated with the sustainability and citizenship theme in Brazil. The new production and social organization of work model demands new qualifications to be and to remain employable. The study, a bibliographical revision, seeks selected subsidies of the Programme for International Student Assessment (PISA) to explain a slant in the interrelation among basic education, professional education and necessary requirements so proper citizens can support themselves, society and the economy. New paradigms are observed in the contemporary scenario, leading to transitions that demand different professional and social practices to reach sustainable development, which is carried out with the education of quality for all. Keywords: Professional Education; Education; Citizenship; Sustainability; Society.
id UNESP-2_12e1056ea3716dd752134c11f3ca895f
oai_identifier_str oai:ojs.gepros.emnuvens.com.br:article/846
network_acronym_str UNESP-2
network_name_str GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas
repository_id_str
spelling Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporâneaProfessional education, sustainability and citizenship in contemporary societyThis article analyzes some aspects of professional education articulated with the sustainability and citizenship theme in Brazil. The new production and social organization of work model demands new qualifications to be and to remain employable. The study, a bibliographical revision, seeks selected subsidies of the Programme for International Student Assessment (PISA) to explain a slant in the interrelation among basic education, professional education and necessary requirements so proper citizens can support themselves, society and the economy. New paradigms are observed in the contemporary scenario, leading to transitions that demand different professional and social practices to reach sustainable development, which is carried out with the education of quality for all. Keywords: Professional Education; Education; Citizenship; Sustainability; Society.Este artigo analisa alguns aspectos da educação profissional no Brasil, articulados com a temática relacionada à sustentabilidade e à cidadania. O novo modelo produtivo e de organização social do trabalho exige novas qualificações para ser e se manter empregável. O estudo, uma revisão bibliográfica, busca subsídios selecionados do Programa Internacional de Alunos (PISA), para explicar um viés da inter-relação entre ensino fundamental, educação profissional e os requisitos necessários, para que os cidadãos possam apoiar a si próprios, a sociedade e a economia. Novos paradigmas são observados no cenário contemporâneo, conduzindo a transições, que exigem diferentes práticas profissionais e sociais para alcançar o desenvolvimento sustentável, que se realiza com a educação de qualidade para todos. Palavras-chave: Educação Profissional; Educação; Cidadania; Sustentabilidade; Sociedade.A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB)2012-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/84610.15675/gepros.v0i4.846Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas; n. 4 (2009); 111984-2430reponame:GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemasinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/846/277Barbosa, Soilainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-01-21T21:59:19Zoai:ojs.gepros.emnuvens.com.br:article/846Revistahttps://revista.feb.unesp.br/geprosPUBhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/oaigepros@feb.unesp.br||abjabbour@feb.unesp.br1984-24301809-614Xopendoar:2012-01-21T21:59:19GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea
Professional education, sustainability and citizenship in contemporary society
title Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea
spellingShingle Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea
Barbosa, Soila
title_short Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea
title_full Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea
title_fullStr Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea
title_full_unstemmed Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea
title_sort Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea
author Barbosa, Soila
author_facet Barbosa, Soila
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Soila
description This article analyzes some aspects of professional education articulated with the sustainability and citizenship theme in Brazil. The new production and social organization of work model demands new qualifications to be and to remain employable. The study, a bibliographical revision, seeks selected subsidies of the Programme for International Student Assessment (PISA) to explain a slant in the interrelation among basic education, professional education and necessary requirements so proper citizens can support themselves, society and the economy. New paradigms are observed in the contemporary scenario, leading to transitions that demand different professional and social practices to reach sustainable development, which is carried out with the education of quality for all. Keywords: Professional Education; Education; Citizenship; Sustainability; Society.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/846
10.15675/gepros.v0i4.846
url https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/846
identifier_str_mv 10.15675/gepros.v0i4.846
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/846/277
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB)
publisher.none.fl_str_mv A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas; n. 4 (2009); 11
1984-2430
reponame:GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas
collection GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas
repository.name.fl_str_mv GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv gepros@feb.unesp.br||abjabbour@feb.unesp.br
_version_ 1800215695914434561