Concepções de álgebra na educação matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1597 |
Resumo: | ABSTRACT: This article aims to articulate the elementary algebraic knowledge developed by teachers and their conceptual profiles, according to Fiorentini, Miorim and Miguel (1993), Usiskin (1995), Lins and Gimenez (1997), Figueiredo (1997) and Lee (2001). We started from a bibliographic study to support the theoretical framework and the application of a questionnaire in order to identify the teachers' conceptions about teaching elementary algebra according to Lee. The natural articulation between concrete and everyday situations for students to visualize the application algebra, in different contexts, is fundamental for the construction of algebraic reasoning. With regard to the act of teaching algebra, it is necessary to bear in mind the object of study and move between the different semiotic records related to it, as pointed out by Duval (2009). As well as expanding the way of approaching algebra from several possible conceptions. KEYWORDS: Algebraic education, Conceptions, Meanings. |
id |
UNEAL_6b8c335e34644042497730310dd07876 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1597 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepções de álgebra na educação matemáticaABSTRACT: This article aims to articulate the elementary algebraic knowledge developed by teachers and their conceptual profiles, according to Fiorentini, Miorim and Miguel (1993), Usiskin (1995), Lins and Gimenez (1997), Figueiredo (1997) and Lee (2001). We started from a bibliographic study to support the theoretical framework and the application of a questionnaire in order to identify the teachers' conceptions about teaching elementary algebra according to Lee. The natural articulation between concrete and everyday situations for students to visualize the application algebra, in different contexts, is fundamental for the construction of algebraic reasoning. With regard to the act of teaching algebra, it is necessary to bear in mind the object of study and move between the different semiotic records related to it, as pointed out by Duval (2009). As well as expanding the way of approaching algebra from several possible conceptions. KEYWORDS: Algebraic education, Conceptions, Meanings.RESUMO: Este artigo objetiva articular os conhecimentos algébricos elementares desenvolvidos por professores e os seus perfis conceituais, consoante Fiorentini, Miorim e Miguel (1993), Usiskin (1995), Lins e Gimenez (1997), Figueiredo (1997) e Lee (2001). Partimos de um estudo bibliográfico para fundamentar o marco teórico e aplicação de um questionário a fim de identificar as concepções dos professores acerca do ensino de álgebra elementar de acordo com Lee. A articulação natural entre situações concretas e do cotidiano para que os alunos visualizem a aplicação da álgebra, em distintos contextos, é fundamental para a construção do raciocínio algébrico. No tocante ao ato de ensinar álgebra principalmente é preciso ter em mente o objeto de estudo e transitar entre os diferentes registros semióticos a ele relacionados, como aponta Duval (2009). Bem como ampliar a forma de abordar a álgebra a partir de várias concepções possíveis. PALAVRAS-CHAVES: Educação algébrica, Concepções, Significados.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/159710.17648/diversitas-journal-v6i1-1597Diversitas Journal; Vol. 6 No. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1384-1405Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1384-1405Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1384-14052525-521510.17648/diversitas-journal-v6i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1597/1318Copyright (c) 2021 José Eronildo de Melo, Leopoldo Oscar Briones Salazar, Claudiene Cordeiro Leandro Bispo, Maria Sizino de Lira Santos, José Saraiva dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, José Eronildo deSalazar, Leopoldo Oscar BrionesBispo, Claudiene Cordeiro LeandroSantos, Maria Sizino de LiraSantos, José Saraiva dos2024-04-19T19:37:38Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1597Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2024-04-19T19:37:38Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepções de álgebra na educação matemática |
title |
Concepções de álgebra na educação matemática |
spellingShingle |
Concepções de álgebra na educação matemática Melo, José Eronildo de |
title_short |
Concepções de álgebra na educação matemática |
title_full |
Concepções de álgebra na educação matemática |
title_fullStr |
Concepções de álgebra na educação matemática |
title_full_unstemmed |
Concepções de álgebra na educação matemática |
title_sort |
Concepções de álgebra na educação matemática |
author |
Melo, José Eronildo de |
author_facet |
Melo, José Eronildo de Salazar, Leopoldo Oscar Briones Bispo, Claudiene Cordeiro Leandro Santos, Maria Sizino de Lira Santos, José Saraiva dos |
author_role |
author |
author2 |
Salazar, Leopoldo Oscar Briones Bispo, Claudiene Cordeiro Leandro Santos, Maria Sizino de Lira Santos, José Saraiva dos |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, José Eronildo de Salazar, Leopoldo Oscar Briones Bispo, Claudiene Cordeiro Leandro Santos, Maria Sizino de Lira Santos, José Saraiva dos |
description |
ABSTRACT: This article aims to articulate the elementary algebraic knowledge developed by teachers and their conceptual profiles, according to Fiorentini, Miorim and Miguel (1993), Usiskin (1995), Lins and Gimenez (1997), Figueiredo (1997) and Lee (2001). We started from a bibliographic study to support the theoretical framework and the application of a questionnaire in order to identify the teachers' conceptions about teaching elementary algebra according to Lee. The natural articulation between concrete and everyday situations for students to visualize the application algebra, in different contexts, is fundamental for the construction of algebraic reasoning. With regard to the act of teaching algebra, it is necessary to bear in mind the object of study and move between the different semiotic records related to it, as pointed out by Duval (2009). As well as expanding the way of approaching algebra from several possible conceptions. KEYWORDS: Algebraic education, Conceptions, Meanings. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1597 10.17648/diversitas-journal-v6i1-1597 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1597 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v6i1-1597 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1597/1318 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; Vol. 6 No. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1384-1405 Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1384-1405 Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1384-1405 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v6i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051271483490304 |