O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Adrielly Aparecida
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Jesus, Geovanna Gomes de, Paniago, Rosenilde Nogueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2178
Resumo: The present study aimed to identify the possibilities and the weaknesses in relation to the teaching learning of the students of the Degree Course in Biological Sciences of the Pedagogical Residency Program (PR) of the IF Goiano. This research is characterized as a qualitative approach research; the data for the study were collected by means of a questionnaire applied via Google Forms, composed of 29 open and closed questions. The questionnaire was sent to all the undergraduates of the IF Goiano, and in this text we analyse the narratives of only the undergraduates in Biological Sciences. The results indicate situations that favor teaching learning, however, weaknesses are also identified. About possibilities, undergraduates highlight the contact with the school environment and contributions of the preceptor teacher. Regarding the weaknesses, the following problems were observed: high workload of regency and difficulty of undergraduates to insert themselves in situations of school management. Therefore, it is inferred that the program provides the participating undergraduates the real contact with their future work environment, an important factor for teaching learning, however, weaknesses were identified, which makes it necessary strategies within the program in order to overcome the weaknesses and enhance the possibilities.
id UNEAL_958cade2dba36aea6984336fc00d8525
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2178
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades Formação inicialSaberes docentesAprender a ser professorThe present study aimed to identify the possibilities and the weaknesses in relation to the teaching learning of the students of the Degree Course in Biological Sciences of the Pedagogical Residency Program (PR) of the IF Goiano. This research is characterized as a qualitative approach research; the data for the study were collected by means of a questionnaire applied via Google Forms, composed of 29 open and closed questions. The questionnaire was sent to all the undergraduates of the IF Goiano, and in this text we analyse the narratives of only the undergraduates in Biological Sciences. The results indicate situations that favor teaching learning, however, weaknesses are also identified. About possibilities, undergraduates highlight the contact with the school environment and contributions of the preceptor teacher. Regarding the weaknesses, the following problems were observed: high workload of regency and difficulty of undergraduates to insert themselves in situations of school management. Therefore, it is inferred that the program provides the participating undergraduates the real contact with their future work environment, an important factor for teaching learning, however, weaknesses were identified, which makes it necessary strategies within the program in order to overcome the weaknesses and enhance the possibilities.O presente estudo objetivou identificar as possibilidades e as fragilidades em relação à aprendizagem da docência dos estudantes do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do Programa Residência Pedagógica (RP) do IF Goiano. Esta pesquisa se caracteriza como uma pesquisa de abordagem qualitativa; os dados para a efetivação do estudo foram recolhidos por meio de um questionário aplicado via Google Forms, composto de 29 questões abertas e fechadas. O questionário foi enviado a todos os licenciandos do IF Goiano, sendo neste texto tecidas analises acerca das narrativas apenas dos Licenciandos em Ciências Biológicas. Os resultados sinalizam situações que favorecem a aprendizagem docente, contudo, fragilidades também são identificadas. Acerca de possibilidades os licenciandos destacam o contato com o ambiente escolar e contribuições do professor preceptor. Em relação as fragilidades observaram-se as seguintes problemáticas, alta carga horária de regência e dificuldade de os licenciandos se inserirem em situações de gestão escolar. Logo, infere-se que o programa propicia aos licenciandos participantes o real contato com seu futuro ambiente de trabalho, fator importante para aprendizagem docente, entretanto fragilidades foram identificadas, o que torna necessário estratégias dentro do programa afim de superar as fragilidades e potencializar as possibilidades.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/217810.48017/dj.v7i2.2178Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores2525-521510.48017/dj.v7i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2178/1674Copyright (c) 2022 Adrielly Aparecida de Oliveira, Sr., Sr.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Adrielly AparecidaJesus, Geovanna Gomes dePaniago, Rosenilde Nogueira2022-04-02T19:05:37Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2178Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:32.451580Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades
title O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades
spellingShingle O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades
de Oliveira, Adrielly Aparecida
Formação inicial
Saberes docentes
Aprender a ser professor
title_short O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades
title_full O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades
title_fullStr O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades
title_full_unstemmed O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades
title_sort O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades
author de Oliveira, Adrielly Aparecida
author_facet de Oliveira, Adrielly Aparecida
Jesus, Geovanna Gomes de
Paniago, Rosenilde Nogueira
author_role author
author2 Jesus, Geovanna Gomes de
Paniago, Rosenilde Nogueira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Adrielly Aparecida
Jesus, Geovanna Gomes de
Paniago, Rosenilde Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Formação inicial
Saberes docentes
Aprender a ser professor
topic Formação inicial
Saberes docentes
Aprender a ser professor
description The present study aimed to identify the possibilities and the weaknesses in relation to the teaching learning of the students of the Degree Course in Biological Sciences of the Pedagogical Residency Program (PR) of the IF Goiano. This research is characterized as a qualitative approach research; the data for the study were collected by means of a questionnaire applied via Google Forms, composed of 29 open and closed questions. The questionnaire was sent to all the undergraduates of the IF Goiano, and in this text we analyse the narratives of only the undergraduates in Biological Sciences. The results indicate situations that favor teaching learning, however, weaknesses are also identified. About possibilities, undergraduates highlight the contact with the school environment and contributions of the preceptor teacher. Regarding the weaknesses, the following problems were observed: high workload of regency and difficulty of undergraduates to insert themselves in situations of school management. Therefore, it is inferred that the program provides the participating undergraduates the real contact with their future work environment, an important factor for teaching learning, however, weaknesses were identified, which makes it necessary strategies within the program in order to overcome the weaknesses and enhance the possibilities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2178
10.48017/dj.v7i2.2178
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2178
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i2.2178
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2178/1674
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Adrielly Aparecida de Oliveira, Sr., Sr.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Adrielly Aparecida de Oliveira, Sr., Sr.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores
2525-5215
10.48017/dj.v7i2
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051279358296064