O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2178 |
Resumo: | The present study aimed to identify the possibilities and the weaknesses in relation to the teaching learning of the students of the Degree Course in Biological Sciences of the Pedagogical Residency Program (PR) of the IF Goiano. This research is characterized as a qualitative approach research; the data for the study were collected by means of a questionnaire applied via Google Forms, composed of 29 open and closed questions. The questionnaire was sent to all the undergraduates of the IF Goiano, and in this text we analyse the narratives of only the undergraduates in Biological Sciences. The results indicate situations that favor teaching learning, however, weaknesses are also identified. About possibilities, undergraduates highlight the contact with the school environment and contributions of the preceptor teacher. Regarding the weaknesses, the following problems were observed: high workload of regency and difficulty of undergraduates to insert themselves in situations of school management. Therefore, it is inferred that the program provides the participating undergraduates the real contact with their future work environment, an important factor for teaching learning, however, weaknesses were identified, which makes it necessary strategies within the program in order to overcome the weaknesses and enhance the possibilities. |
id |
UNEAL_958cade2dba36aea6984336fc00d8525 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2178 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades Formação inicialSaberes docentesAprender a ser professorThe present study aimed to identify the possibilities and the weaknesses in relation to the teaching learning of the students of the Degree Course in Biological Sciences of the Pedagogical Residency Program (PR) of the IF Goiano. This research is characterized as a qualitative approach research; the data for the study were collected by means of a questionnaire applied via Google Forms, composed of 29 open and closed questions. The questionnaire was sent to all the undergraduates of the IF Goiano, and in this text we analyse the narratives of only the undergraduates in Biological Sciences. The results indicate situations that favor teaching learning, however, weaknesses are also identified. About possibilities, undergraduates highlight the contact with the school environment and contributions of the preceptor teacher. Regarding the weaknesses, the following problems were observed: high workload of regency and difficulty of undergraduates to insert themselves in situations of school management. Therefore, it is inferred that the program provides the participating undergraduates the real contact with their future work environment, an important factor for teaching learning, however, weaknesses were identified, which makes it necessary strategies within the program in order to overcome the weaknesses and enhance the possibilities.O presente estudo objetivou identificar as possibilidades e as fragilidades em relação à aprendizagem da docência dos estudantes do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do Programa Residência Pedagógica (RP) do IF Goiano. Esta pesquisa se caracteriza como uma pesquisa de abordagem qualitativa; os dados para a efetivação do estudo foram recolhidos por meio de um questionário aplicado via Google Forms, composto de 29 questões abertas e fechadas. O questionário foi enviado a todos os licenciandos do IF Goiano, sendo neste texto tecidas analises acerca das narrativas apenas dos Licenciandos em Ciências Biológicas. Os resultados sinalizam situações que favorecem a aprendizagem docente, contudo, fragilidades também são identificadas. Acerca de possibilidades os licenciandos destacam o contato com o ambiente escolar e contribuições do professor preceptor. Em relação as fragilidades observaram-se as seguintes problemáticas, alta carga horária de regência e dificuldade de os licenciandos se inserirem em situações de gestão escolar. Logo, infere-se que o programa propicia aos licenciandos participantes o real contato com seu futuro ambiente de trabalho, fator importante para aprendizagem docente, entretanto fragilidades foram identificadas, o que torna necessário estratégias dentro do programa afim de superar as fragilidades e potencializar as possibilidades.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/217810.48017/dj.v7i2.2178Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores2525-521510.48017/dj.v7i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2178/1674Copyright (c) 2022 Adrielly Aparecida de Oliveira, Sr., Sr.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Adrielly AparecidaJesus, Geovanna Gomes dePaniago, Rosenilde Nogueira2022-04-02T19:05:37Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2178Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:32.451580Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades |
title |
O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades |
spellingShingle |
O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades de Oliveira, Adrielly Aparecida Formação inicial Saberes docentes Aprender a ser professor |
title_short |
O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades |
title_full |
O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades |
title_fullStr |
O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades |
title_full_unstemmed |
O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades |
title_sort |
O programa residência pedagógica como momento de aprendizagem docente: : desafios e possibilidades |
author |
de Oliveira, Adrielly Aparecida |
author_facet |
de Oliveira, Adrielly Aparecida Jesus, Geovanna Gomes de Paniago, Rosenilde Nogueira |
author_role |
author |
author2 |
Jesus, Geovanna Gomes de Paniago, Rosenilde Nogueira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Adrielly Aparecida Jesus, Geovanna Gomes de Paniago, Rosenilde Nogueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação inicial Saberes docentes Aprender a ser professor |
topic |
Formação inicial Saberes docentes Aprender a ser professor |
description |
The present study aimed to identify the possibilities and the weaknesses in relation to the teaching learning of the students of the Degree Course in Biological Sciences of the Pedagogical Residency Program (PR) of the IF Goiano. This research is characterized as a qualitative approach research; the data for the study were collected by means of a questionnaire applied via Google Forms, composed of 29 open and closed questions. The questionnaire was sent to all the undergraduates of the IF Goiano, and in this text we analyse the narratives of only the undergraduates in Biological Sciences. The results indicate situations that favor teaching learning, however, weaknesses are also identified. About possibilities, undergraduates highlight the contact with the school environment and contributions of the preceptor teacher. Regarding the weaknesses, the following problems were observed: high workload of regency and difficulty of undergraduates to insert themselves in situations of school management. Therefore, it is inferred that the program provides the participating undergraduates the real contact with their future work environment, an important factor for teaching learning, however, weaknesses were identified, which makes it necessary strategies within the program in order to overcome the weaknesses and enhance the possibilities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2178 10.48017/dj.v7i2.2178 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2178 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v7i2.2178 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2178/1674 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Adrielly Aparecida de Oliveira, Sr., Sr. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Adrielly Aparecida de Oliveira, Sr., Sr. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores 2525-5215 10.48017/dj.v7i2 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051279358296064 |