Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/Sociologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Jordânia de Araújo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gaudencio, Júlio Cezar, Morais, Leila Samira Portela de, Santos, Lúcia de Fátima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2216
Resumo: In this article we aim to discuss teacher formation in the context of emergency remote teaching, based on the experiences carried out within the scope of Sociology subproject from the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (Pibid), in a Formation Center for Young Adults and Elderly which is located in Maceió/AL. As a theoretical contribution, we turned to authors in the field of Education in the interface with digital information and communication technologies, aiming to guarantee to pibidians and teachers the appropriation of the necessary resources to work in the teaching of Sociology. For this, a set of formation sections were developed, promoted by the subproject with didactic workshops in order to improve teaching practice. In addition to studies, teaching materials were produced in these workshops using digital tools. The work carried out resulted in materials that significantly contributed both to the learning of EJA (Youth and Adult Education) students and to the expansion and changes in the process of teacher formation related to the use of digital technologies, meeting the pressing needs triggered by the remote teaching.
id UNEAL_a0f2890b8cc090fd4b0786721754ac90
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2216
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/SociologiaDocênciaTDICsEJASociologiaTeachingDICTsYAESociologyIn this article we aim to discuss teacher formation in the context of emergency remote teaching, based on the experiences carried out within the scope of Sociology subproject from the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (Pibid), in a Formation Center for Young Adults and Elderly which is located in Maceió/AL. As a theoretical contribution, we turned to authors in the field of Education in the interface with digital information and communication technologies, aiming to guarantee to pibidians and teachers the appropriation of the necessary resources to work in the teaching of Sociology. For this, a set of formation sections were developed, promoted by the subproject with didactic workshops in order to improve teaching practice. In addition to studies, teaching materials were produced in these workshops using digital tools. The work carried out resulted in materials that significantly contributed both to the learning of EJA (Youth and Adult Education) students and to the expansion and changes in the process of teacher formation related to the use of digital technologies, meeting the pressing needs triggered by the remote teaching.Neste artigo temos como objetivo discutir a formação docente no contexto de Ensino Remoto Emergencial, com base nas experiências realizadas no âmbito do subprojeto de Sociologia, do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), em um Centro de Formação de Jovens Adultos e Idosos, situado no município de Maceió/AL. Como aporte teórico, recorremos aos estudiosos do campo da educação na interface com as tecnologias digitais da informação e comunicação, visando garantir aos “pibidianos” e docentes a apropriação dos recursos necessários para a atuação no ensino de Sociologia. Para isso, foi desenvolvido um conjunto de formações promovidas pelo subprojeto com oficinas didáticas, visando ao aprimoramento da prática docente. Além de estudos, nessas oficinas foram produzidos materiais didáticos por meio de ferramentas digitais. O trabalho realizado resultou em materiais que contribuíram tanto para a aprendizagem dos estudantes de EJAI (Educação de Jovens, Adultos e Idosos) quanto para a ampliação e mudanças no processo de formação docente em relação ao uso das tecnologias digitais e de comunicação (TDICs), atendendo às necessidades prementes desencadeadas pelo ensino remoto.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/221610.48017/dj.v7i3.2216Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade2525-521510.48017/dj.v7i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2216/1728Copyright (c) 2022 Jordânia de Araújo Souza, Júlio Cezar Gaudencio, Leila Samira Portela de Morais, Lúcia de Fátima Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Jordânia de AraújoGaudencio, Júlio CezarMorais, Leila Samira Portela deSantos, Lúcia de Fátima2022-07-02T17:54:18Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2216Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:33.407148Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/Sociologia
title Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/Sociologia
spellingShingle Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/Sociologia
Souza, Jordânia de Araújo
Docência
TDICs
EJA
Sociologia
Teaching
DICTs
YAE
Sociology
title_short Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/Sociologia
title_full Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/Sociologia
title_fullStr Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/Sociologia
title_full_unstemmed Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/Sociologia
title_sort Formação docente e ensino remoto emergencial: experiências didáticas no Pibid/Sociologia
author Souza, Jordânia de Araújo
author_facet Souza, Jordânia de Araújo
Gaudencio, Júlio Cezar
Morais, Leila Samira Portela de
Santos, Lúcia de Fátima
author_role author
author2 Gaudencio, Júlio Cezar
Morais, Leila Samira Portela de
Santos, Lúcia de Fátima
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Jordânia de Araújo
Gaudencio, Júlio Cezar
Morais, Leila Samira Portela de
Santos, Lúcia de Fátima
dc.subject.por.fl_str_mv Docência
TDICs
EJA
Sociologia
Teaching
DICTs
YAE
Sociology
topic Docência
TDICs
EJA
Sociologia
Teaching
DICTs
YAE
Sociology
description In this article we aim to discuss teacher formation in the context of emergency remote teaching, based on the experiences carried out within the scope of Sociology subproject from the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (Pibid), in a Formation Center for Young Adults and Elderly which is located in Maceió/AL. As a theoretical contribution, we turned to authors in the field of Education in the interface with digital information and communication technologies, aiming to guarantee to pibidians and teachers the appropriation of the necessary resources to work in the teaching of Sociology. For this, a set of formation sections were developed, promoted by the subproject with didactic workshops in order to improve teaching practice. In addition to studies, teaching materials were produced in these workshops using digital tools. The work carried out resulted in materials that significantly contributed both to the learning of EJA (Youth and Adult Education) students and to the expansion and changes in the process of teacher formation related to the use of digital technologies, meeting the pressing needs triggered by the remote teaching.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2216
10.48017/dj.v7i3.2216
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2216
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i3.2216
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2216/1728
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade
2525-5215
10.48017/dj.v7i3
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051279653994496