Limites e possibilidades da Educação Ambiental Crítica: um olhar para o licenciamento ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1586 |
Resumo: | ABSTRACT: There is a need for a greater uderstanding of the relationships that are imbricated in Public Environmental Management (PEM), having as principle the Critical Enviromental Education, like an instrument of Federal Environmental Licensing of oil and gas (O&G), serving traditional fishing communities into vulnerable socio-environmental conditions. In this sense, the text's objective is discuss the purposes of Critical Environmental Education in O&G Environmental Licensing, based on Environmental Education Program Pescarte actions in the community of Farol de São Thomé - Campos dos Goytacazes (RJ). Literature review, questionnairies application and participant's observation were adopted as methodological procedures. The study showed the importance of participation in the role of shellfish-gatherers women in decision making and occupation of arenas of power. KEYWORDS: Environmental Education Project, popular participation, artisanal fishermen. |
id |
UNEAL_a5bbc1dbfafe92dc99ca4838554561ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1586 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Limites e possibilidades da Educação Ambiental Crítica: um olhar para o licenciamento ambientalABSTRACT: There is a need for a greater uderstanding of the relationships that are imbricated in Public Environmental Management (PEM), having as principle the Critical Enviromental Education, like an instrument of Federal Environmental Licensing of oil and gas (O&G), serving traditional fishing communities into vulnerable socio-environmental conditions. In this sense, the text's objective is discuss the purposes of Critical Environmental Education in O&G Environmental Licensing, based on Environmental Education Program Pescarte actions in the community of Farol de São Thomé - Campos dos Goytacazes (RJ). Literature review, questionnairies application and participant's observation were adopted as methodological procedures. The study showed the importance of participation in the role of shellfish-gatherers women in decision making and occupation of arenas of power. KEYWORDS: Environmental Education Project, popular participation, artisanal fishermen.RESUMO: Este estudo busca compreender uma parte das complexas que estão entrelaçadas na Gestão Ambiental Pública (GAP), princípio a Educação Ambiental Crítica, como instrumento do Licenciamento Ambiental Federal de petróleo e gás (P&G), que atende às comunidades de pesca tradicionais em condição de vulnerabilidade socioambiental. Nesse sentido, o objetivo do texto é discutir os propósitos da Educação Ambiental Crítica no Licenciamento Ambiental de P&G, a partir das ações do PEA Pescarte na comunidade de Farol de São Thomé – Campos dos Goytacazes (RJ). A revisão de literatura, a aplicação de questionários e a observação participantes foram adotados como procedimentos metodológicos. O estudo evidenciou a importância da participação no protagonismo da marisqueira na tomada de decisão e ocupação das arenas de poder. PALAVRAS-CHAVE: Projeto de Educação Ambiental, participação popular, pescadores artesanaisUniversidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/158610.17648/diversitas-journal-v6i1-1586Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 976-9982525-521510.17648/diversitas-journal-v6i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1586/1298Copyright (c) 2021 Mônica do Nascimento Brito, Ana Maria Dantas Soares, Geraldo Márcio Timóteohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Mônica do NascimentoSoares, Ana Maria DantasTimóteo, Geraldo Márcio2021-08-12T20:41:33Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1586Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:17.650496Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Limites e possibilidades da Educação Ambiental Crítica: um olhar para o licenciamento ambiental |
title |
Limites e possibilidades da Educação Ambiental Crítica: um olhar para o licenciamento ambiental |
spellingShingle |
Limites e possibilidades da Educação Ambiental Crítica: um olhar para o licenciamento ambiental Brito, Mônica do Nascimento |
title_short |
Limites e possibilidades da Educação Ambiental Crítica: um olhar para o licenciamento ambiental |
title_full |
Limites e possibilidades da Educação Ambiental Crítica: um olhar para o licenciamento ambiental |
title_fullStr |
Limites e possibilidades da Educação Ambiental Crítica: um olhar para o licenciamento ambiental |
title_full_unstemmed |
Limites e possibilidades da Educação Ambiental Crítica: um olhar para o licenciamento ambiental |
title_sort |
Limites e possibilidades da Educação Ambiental Crítica: um olhar para o licenciamento ambiental |
author |
Brito, Mônica do Nascimento |
author_facet |
Brito, Mônica do Nascimento Soares, Ana Maria Dantas Timóteo, Geraldo Márcio |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Ana Maria Dantas Timóteo, Geraldo Márcio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Mônica do Nascimento Soares, Ana Maria Dantas Timóteo, Geraldo Márcio |
description |
ABSTRACT: There is a need for a greater uderstanding of the relationships that are imbricated in Public Environmental Management (PEM), having as principle the Critical Enviromental Education, like an instrument of Federal Environmental Licensing of oil and gas (O&G), serving traditional fishing communities into vulnerable socio-environmental conditions. In this sense, the text's objective is discuss the purposes of Critical Environmental Education in O&G Environmental Licensing, based on Environmental Education Program Pescarte actions in the community of Farol de São Thomé - Campos dos Goytacazes (RJ). Literature review, questionnairies application and participant's observation were adopted as methodological procedures. The study showed the importance of participation in the role of shellfish-gatherers women in decision making and occupation of arenas of power. KEYWORDS: Environmental Education Project, popular participation, artisanal fishermen. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1586 10.17648/diversitas-journal-v6i1-1586 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1586 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v6i1-1586 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1586/1298 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mônica do Nascimento Brito, Ana Maria Dantas Soares, Geraldo Márcio Timóteo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mônica do Nascimento Brito, Ana Maria Dantas Soares, Geraldo Márcio Timóteo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 976-998 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v6i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051278129364992 |