Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Andrade Lopes Neta, Natercia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: de Siqueira Faustino Ferreira, Maria Elvira, Galdino Ciriaco, Vandeilton
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2047
Resumo: The research project entitled Social representations by the Xucuru-Kariri Ethnicity: Curriculum contributions to Mathematics is being developed at a state public university in Alagoas, it aims to analyze the social representations of Mathematics by students of the Xucuru-Kariri and their relationship with the curriculum planning. The theoretical framework to be followed is the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1961) with a focus on Jodelet's (1994) psychosocial approach, data collection will be carried out using the technique of free association of words, and the analysis will be done through SPSS and Tri-Deux-Mots. Social representations are guides for communication and for action and their relationship with planning, aims to include in their curricula, students' desires and knowledge in Mathematics. The results of this research aim to provide data on the set of concepts, propositions, explanations created in the daily lives of students through inter-individual communication about Mathematics.
id UNEAL_e2596ba923cf2024b2f12bf1fe3bfc33
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2047
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a MatemáticaRepresentações sociaisEscolas IndígenasEnsino e Aprendizagem em MatemáticaXucuru-KaririCurrículo em MatemáticaThe research project entitled Social representations by the Xucuru-Kariri Ethnicity: Curriculum contributions to Mathematics is being developed at a state public university in Alagoas, it aims to analyze the social representations of Mathematics by students of the Xucuru-Kariri and their relationship with the curriculum planning. The theoretical framework to be followed is the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1961) with a focus on Jodelet's (1994) psychosocial approach, data collection will be carried out using the technique of free association of words, and the analysis will be done through SPSS and Tri-Deux-Mots. Social representations are guides for communication and for action and their relationship with planning, aims to include in their curricula, students' desires and knowledge in Mathematics. The results of this research aim to provide data on the set of concepts, propositions, explanations created in the daily lives of students through inter-individual communication about Mathematics.O projeto de pesquisa intitulado Representações sociais pelos povos Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática está sendo desenvolvido em uma Universidade pública estadual de Alagoas, tem como objetivo analisar as representações sociais de Matemática pelos alunos da etnia Xucuru-Kariri e sua relação com o planejamento curricular. O referencial teórico a ser seguido é o da Teoria das Representações Sociais (MOSCOVICI, 1961) com foco na abordagem psicossocial de Jodelet (1994), a coleta de dados será realizada através da técnica de associação livre de palavras, e a análise será feita através do SPSS e Tri-Deux-Mots. As representações sociais são guias para comunicaçao e para ação e sua relação com o planejamento, visa contemplar em seus currículos, os anseios e saberes em Matemática dos alunos. Os resultados desta pesquisa visam fornecer dados sobre o conjunto de conceitos, proposições, explicações criados na vida cotidiana dos alunos através da comunicação interindividual sobre a Matemática.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/204710.48017/dj.v7i3.2047Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade2525-521510.48017/dj.v7i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2047/1711Copyright (c) 2022 Natercia de Andrade Lopes Neta, Maria Elvira de Siqueira Faustino Ferreira, Vandeilton Galdino Ciriacohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Andrade Lopes Neta, Naterciade Siqueira Faustino Ferreira, Maria Elvira Galdino Ciriaco, Vandeilton2022-07-02T17:54:26Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2047Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:28.684764Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática
title Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática
spellingShingle Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática
de Andrade Lopes Neta, Natercia
Representações sociais
Escolas Indígenas
Ensino e Aprendizagem em Matemática
Xucuru-Kariri
Currículo em Matemática
title_short Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática
title_full Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática
title_fullStr Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática
title_full_unstemmed Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática
title_sort Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática
author de Andrade Lopes Neta, Natercia
author_facet de Andrade Lopes Neta, Natercia
de Siqueira Faustino Ferreira, Maria Elvira
Galdino Ciriaco, Vandeilton
author_role author
author2 de Siqueira Faustino Ferreira, Maria Elvira
Galdino Ciriaco, Vandeilton
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Andrade Lopes Neta, Natercia
de Siqueira Faustino Ferreira, Maria Elvira
Galdino Ciriaco, Vandeilton
dc.subject.por.fl_str_mv Representações sociais
Escolas Indígenas
Ensino e Aprendizagem em Matemática
Xucuru-Kariri
Currículo em Matemática
topic Representações sociais
Escolas Indígenas
Ensino e Aprendizagem em Matemática
Xucuru-Kariri
Currículo em Matemática
description The research project entitled Social representations by the Xucuru-Kariri Ethnicity: Curriculum contributions to Mathematics is being developed at a state public university in Alagoas, it aims to analyze the social representations of Mathematics by students of the Xucuru-Kariri and their relationship with the curriculum planning. The theoretical framework to be followed is the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1961) with a focus on Jodelet's (1994) psychosocial approach, data collection will be carried out using the technique of free association of words, and the analysis will be done through SPSS and Tri-Deux-Mots. Social representations are guides for communication and for action and their relationship with planning, aims to include in their curricula, students' desires and knowledge in Mathematics. The results of this research aim to provide data on the set of concepts, propositions, explanations created in the daily lives of students through inter-individual communication about Mathematics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2047
10.48017/dj.v7i3.2047
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2047
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i3.2047
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2047/1711
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade
2525-5215
10.48017/dj.v7i3
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051279196815360