Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2047 |
Resumo: | The research project entitled Social representations by the Xucuru-Kariri Ethnicity: Curriculum contributions to Mathematics is being developed at a state public university in Alagoas, it aims to analyze the social representations of Mathematics by students of the Xucuru-Kariri and their relationship with the curriculum planning. The theoretical framework to be followed is the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1961) with a focus on Jodelet's (1994) psychosocial approach, data collection will be carried out using the technique of free association of words, and the analysis will be done through SPSS and Tri-Deux-Mots. Social representations are guides for communication and for action and their relationship with planning, aims to include in their curricula, students' desires and knowledge in Mathematics. The results of this research aim to provide data on the set of concepts, propositions, explanations created in the daily lives of students through inter-individual communication about Mathematics. |
id |
UNEAL_e2596ba923cf2024b2f12bf1fe3bfc33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2047 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a MatemáticaRepresentações sociaisEscolas IndígenasEnsino e Aprendizagem em MatemáticaXucuru-KaririCurrículo em MatemáticaThe research project entitled Social representations by the Xucuru-Kariri Ethnicity: Curriculum contributions to Mathematics is being developed at a state public university in Alagoas, it aims to analyze the social representations of Mathematics by students of the Xucuru-Kariri and their relationship with the curriculum planning. The theoretical framework to be followed is the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1961) with a focus on Jodelet's (1994) psychosocial approach, data collection will be carried out using the technique of free association of words, and the analysis will be done through SPSS and Tri-Deux-Mots. Social representations are guides for communication and for action and their relationship with planning, aims to include in their curricula, students' desires and knowledge in Mathematics. The results of this research aim to provide data on the set of concepts, propositions, explanations created in the daily lives of students through inter-individual communication about Mathematics.O projeto de pesquisa intitulado Representações sociais pelos povos Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática está sendo desenvolvido em uma Universidade pública estadual de Alagoas, tem como objetivo analisar as representações sociais de Matemática pelos alunos da etnia Xucuru-Kariri e sua relação com o planejamento curricular. O referencial teórico a ser seguido é o da Teoria das Representações Sociais (MOSCOVICI, 1961) com foco na abordagem psicossocial de Jodelet (1994), a coleta de dados será realizada através da técnica de associação livre de palavras, e a análise será feita através do SPSS e Tri-Deux-Mots. As representações sociais são guias para comunicaçao e para ação e sua relação com o planejamento, visa contemplar em seus currículos, os anseios e saberes em Matemática dos alunos. Os resultados desta pesquisa visam fornecer dados sobre o conjunto de conceitos, proposições, explicações criados na vida cotidiana dos alunos através da comunicação interindividual sobre a Matemática.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/204710.48017/dj.v7i3.2047Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade2525-521510.48017/dj.v7i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2047/1711Copyright (c) 2022 Natercia de Andrade Lopes Neta, Maria Elvira de Siqueira Faustino Ferreira, Vandeilton Galdino Ciriacohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Andrade Lopes Neta, Naterciade Siqueira Faustino Ferreira, Maria Elvira Galdino Ciriaco, Vandeilton2022-07-02T17:54:26Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2047Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:28.684764Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática |
title |
Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática |
spellingShingle |
Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática de Andrade Lopes Neta, Natercia Representações sociais Escolas Indígenas Ensino e Aprendizagem em Matemática Xucuru-Kariri Currículo em Matemática |
title_short |
Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática |
title_full |
Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática |
title_fullStr |
Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática |
title_full_unstemmed |
Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática |
title_sort |
Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri: Contributos curriculares para a Matemática |
author |
de Andrade Lopes Neta, Natercia |
author_facet |
de Andrade Lopes Neta, Natercia de Siqueira Faustino Ferreira, Maria Elvira Galdino Ciriaco, Vandeilton |
author_role |
author |
author2 |
de Siqueira Faustino Ferreira, Maria Elvira Galdino Ciriaco, Vandeilton |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Andrade Lopes Neta, Natercia de Siqueira Faustino Ferreira, Maria Elvira Galdino Ciriaco, Vandeilton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Representações sociais Escolas Indígenas Ensino e Aprendizagem em Matemática Xucuru-Kariri Currículo em Matemática |
topic |
Representações sociais Escolas Indígenas Ensino e Aprendizagem em Matemática Xucuru-Kariri Currículo em Matemática |
description |
The research project entitled Social representations by the Xucuru-Kariri Ethnicity: Curriculum contributions to Mathematics is being developed at a state public university in Alagoas, it aims to analyze the social representations of Mathematics by students of the Xucuru-Kariri and their relationship with the curriculum planning. The theoretical framework to be followed is the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1961) with a focus on Jodelet's (1994) psychosocial approach, data collection will be carried out using the technique of free association of words, and the analysis will be done through SPSS and Tri-Deux-Mots. Social representations are guides for communication and for action and their relationship with planning, aims to include in their curricula, students' desires and knowledge in Mathematics. The results of this research aim to provide data on the set of concepts, propositions, explanations created in the daily lives of students through inter-individual communication about Mathematics. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2047 10.48017/dj.v7i3.2047 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2047 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v7i3.2047 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2047/1711 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade 2525-5215 10.48017/dj.v7i3 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051279196815360 |