Resgate da memória popular sobre duas escolas que existiram em Tamandaré/PE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/804 |
Resumo: | This work aims to rescue the memories kept in the memory of the natives and former residents of Tamandaré, about the existence of two federal institutions that functioned here: the Board of Trustees João Coimbra (1924 to 1941) and the School of Fisheries of Tamandaré (1954 to 1975). Memory is one of the foundations that gives meaning to the past events of life. Through informal conversations, it was possible to perceive that the local population preserved the events related only to the second school, claiming that only this one was positively marked, which made it remarkable in the individual and collective memory of the population of Tamandaré. Keywords: Patronage. Fishing school. Memory. Tamandaré. |
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Resgate da memória popular sobre duas escolas que existiram em Tamandaré/PEThis work aims to rescue the memories kept in the memory of the natives and former residents of Tamandaré, about the existence of two federal institutions that functioned here: the Board of Trustees João Coimbra (1924 to 1941) and the School of Fisheries of Tamandaré (1954 to 1975). Memory is one of the foundations that gives meaning to the past events of life. Through informal conversations, it was possible to perceive that the local population preserved the events related only to the second school, claiming that only this one was positively marked, which made it remarkable in the individual and collective memory of the population of Tamandaré. Keywords: Patronage. Fishing school. Memory. Tamandaré.Este trabalho tem como objetivo, resgatar as lembranças guardadas na memória dos nativos e antigos moradores de Tamandaré, sobre a existência de duas instituições de ensino federal que aqui funcionaram: o Patronato (Aprendizado) João Coimbra (1924 a 1941) e a Escola de Pesca de Tamandaré (1954 a 1975). A memória é um dos alicerces que dá sentido aos fatos pretéritos da vida. Através de conversas informais, foi possível perceber que a população local preservou os acontecimentos relativos apenas ao da segunda escola, alegando que apenas esta foi positivamente marcante, o que tornou-a presente na memória individual e coletiva da população de Tamandaré. Palavras-chave: Patronato. Escola de pesca. Memória. Tamandaré.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2019-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/80410.17648/diversitas-journal-v4i3.804Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 1016-10252525-521510.17648/diversitas-journal-v4i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/804/904Copyright (c) 2019 Maria do Carmo Ferrão Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrão Santos, Maria do Carmo2021-08-19T19:29:40Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/804Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:46:57.300362Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
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