Letramento científico no ensino de Biologia e Ciências: percepção de professores da rede pública de ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1877 |
Resumo: | ABSTRACT: The objective of this research was to analyze how science and biology teachers from public schools perceive Scientific Literacy in order of their teaching practices. The study was characterized as a qualitative and quantitative exploratory research. To this end, a structured questionnaire was used, which was applied virtually to Science and Biology teachers from the public school system. Thus, after data collection and analysis, it was possible to observe that part of the teachers who participated in the study do not epistemologically understand the difference between literacy and literacy (8,33%). In addition, the data reveal that although teachers understand the importance of scientific tools and that they add up to literacy, they still lack public policies to promote science and technology in basic education. KEYWORDS: Teaching practice; Teaching; Teaching methodologies. |
id |
UNEAL_f5ebbb01883374924af2805f95a29c3d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1877 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Letramento científico no ensino de Biologia e Ciências: percepção de professores da rede pública de ensinoABSTRACT: The objective of this research was to analyze how science and biology teachers from public schools perceive Scientific Literacy in order of their teaching practices. The study was characterized as a qualitative and quantitative exploratory research. To this end, a structured questionnaire was used, which was applied virtually to Science and Biology teachers from the public school system. Thus, after data collection and analysis, it was possible to observe that part of the teachers who participated in the study do not epistemologically understand the difference between literacy and literacy (8,33%). In addition, the data reveal that although teachers understand the importance of scientific tools and that they add up to literacy, they still lack public policies to promote science and technology in basic education. KEYWORDS: Teaching practice; Teaching; Teaching methodologies.RESUMO: Objetivou-se por meio dessa pesquisa analisar como professores de Ciências e Biologia da rede pública de ensino percebem o Letramento Científico em ordem de suas práticas docentes. O estudo caracterizou-se como uma pesquisa exploratória de caráter quali-quantitativo. Para tanto, foi utilizado questionário estruturado, o qual foi aplicado virtualmente junto a professores de Ciências e Biologia da rede pública de ensino. Assim, após coleta e análise dos dados, foi possível observar que parte dos docentes que participaram do estudo (8,33%) não compreendem epistemologicamente a diferença entre letramento e alfabetização. Ademais, os dados revelam que embora os professores compreendam a importância das ferramentas científicas e que estas são somadoras ao letramento, ainda carecem de política públicas de fomento à ciência e tecnologia na educação básica. PALAVRAS-CHAVE: Prática docente; Ensino; Metodologias de ensino.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/187710.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1877Diversitas Journal; v. 6 n. 3 (2021): A cultura e o turismo de mãos dadas com o desenvolvimento territorial; 3535-35522525-521510.48017/Diversitas_Journal-v6i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1877/1475Copyright (c) 2021 Joao Manoel da Silva, Anne Ewillyn Linshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Joao Manoel daLins, Anne Ewillyn2021-08-20T02:07:21Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1877Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:24.302584Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Letramento científico no ensino de Biologia e Ciências: percepção de professores da rede pública de ensino |
title |
Letramento científico no ensino de Biologia e Ciências: percepção de professores da rede pública de ensino |
spellingShingle |
Letramento científico no ensino de Biologia e Ciências: percepção de professores da rede pública de ensino Silva, Joao Manoel da |
title_short |
Letramento científico no ensino de Biologia e Ciências: percepção de professores da rede pública de ensino |
title_full |
Letramento científico no ensino de Biologia e Ciências: percepção de professores da rede pública de ensino |
title_fullStr |
Letramento científico no ensino de Biologia e Ciências: percepção de professores da rede pública de ensino |
title_full_unstemmed |
Letramento científico no ensino de Biologia e Ciências: percepção de professores da rede pública de ensino |
title_sort |
Letramento científico no ensino de Biologia e Ciências: percepção de professores da rede pública de ensino |
author |
Silva, Joao Manoel da |
author_facet |
Silva, Joao Manoel da Lins, Anne Ewillyn |
author_role |
author |
author2 |
Lins, Anne Ewillyn |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Joao Manoel da Lins, Anne Ewillyn |
description |
ABSTRACT: The objective of this research was to analyze how science and biology teachers from public schools perceive Scientific Literacy in order of their teaching practices. The study was characterized as a qualitative and quantitative exploratory research. To this end, a structured questionnaire was used, which was applied virtually to Science and Biology teachers from the public school system. Thus, after data collection and analysis, it was possible to observe that part of the teachers who participated in the study do not epistemologically understand the difference between literacy and literacy (8,33%). In addition, the data reveal that although teachers understand the importance of scientific tools and that they add up to literacy, they still lack public policies to promote science and technology in basic education. KEYWORDS: Teaching practice; Teaching; Teaching methodologies. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1877 10.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1877 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1877 |
identifier_str_mv |
10.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1877 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1877/1475 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Joao Manoel da Silva, Anne Ewillyn Lins https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Joao Manoel da Silva, Anne Ewillyn Lins https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 6 n. 3 (2021): A cultura e o turismo de mãos dadas com o desenvolvimento territorial; 3535-3552 2525-5215 10.48017/Diversitas_Journal-v6i3 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051278716567552 |