Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Rafael Matias
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Motokane, Marcelo Tadeu, Oliveira, Maria Marly de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2018
Resumo: This article approach some aspects related to the contribuition of the IRAMUTEQ software subsidizing the researcher in the construction of a colaborative text for the final syntesis of interviews carried out through the Hermeneutic-Dialectical Circle (CHD), element of the Interactive Methodology (MI). This methodology proposes the elaboration of an interactive syntesis (SI) built fro the sucessive review of the partial syntesis evaluated by researcher through contribuitions from the interviewed subjects, characterizing the CHD. The research subjects, graduates of a teacher’s formation in Biology, got together and built the syntesis, in the forma of a set of metatexts with themes and topics obtained in the analysis cycle. The presentation of the themes and words most evoked by a categorization illstrated by the textual analysis which the software together with the researcher’s pre-analysis understood us to the consolidation of a network of casual nexus between the subjects and the meanings of their perceptions in the elaboration of the interactive syntesis.
id UNEAL_f8d04a4499a343799dca91eb5858f4a6
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2018
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativaInteratcive MethodologicIRAMUTEQsyntesisCHDThis article approach some aspects related to the contribuition of the IRAMUTEQ software subsidizing the researcher in the construction of a colaborative text for the final syntesis of interviews carried out through the Hermeneutic-Dialectical Circle (CHD), element of the Interactive Methodology (MI). This methodology proposes the elaboration of an interactive syntesis (SI) built fro the sucessive review of the partial syntesis evaluated by researcher through contribuitions from the interviewed subjects, characterizing the CHD. The research subjects, graduates of a teacher’s formation in Biology, got together and built the syntesis, in the forma of a set of metatexts with themes and topics obtained in the analysis cycle. The presentation of the themes and words most evoked by a categorization illstrated by the textual analysis which the software together with the researcher’s pre-analysis understood us to the consolidation of a network of casual nexus between the subjects and the meanings of their perceptions in the elaboration of the interactive syntesis.Este artigo trata de alguns aspectos relacionados à contribuição do software IRAMUTEQ subsidiando o pesquisador na construção de texto colaborativo da síntese final de entrevistas realizadas através do Círculo Hermenêutico-Dialético (CHD), carro-chefe da Metodologia Interativa (MI). Esta Metodologia pressupõe a elaboração de uma síntese interativa (SI) elaborada a partir da revisão sucessiva das sínteses parciais das entrevistas realizadas pelo pesquisador mediante contribuições dos sujeitos da pesquisa, caracterizando o CHD. Os sujeitos da pesquisa, egressos de uma licenciatura em Biologia, reuniram-se e construíram a SI, na forma de um conjunto de metatextos com temas e tópicos obtidos no ciclo de análise. A apresentação dos temas e das palavras mais evocadas por uma categorização ilustrada pela análise textual com o software junto à pré-análise do pesquisador nos remeteu à consolidação de uma rede de nexos causais entre os sujeitos e os sentidos de suas percepções na elaboração da síntese interativa. Por outro lado, o IRAMUTEQ forneceu estatísticas precisas sobre as evocações analisadas, garantindo a pertinência dos metatextos com as percepções dos sujeitos participantes. A SI colaborativa permitiu o estabelecimento de uma comunicação mais clara, consistente e eficaz entre o pesquisador e os entrevistados bem como destes entre si, tornando a validação dos dados mais clara e precisa em relação aos objetivos e questões que orientaram a pesquisa qualitativa realizada nos moldes da metodologia em questão.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/201810.48017/dj.v7i1.2018Diversitas Journal; Vol. 7 No. 1 (2022): Breaking paradigms and social changes: the new challenges for science ; 0476-0494Diversitas Journal; Vol. 7 Núm. 1 (2022): Rompiendo paradigmas y cambios sociales: nuevos desafíos para la ciencia; 0476-0494Diversitas Journal; v. 7 n. 1 (2022): Quebra de paradigmas e mudanças sociais: os novos desafios para ciência; 0476-04942525-521510.48017/dj.v7i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2018/1609Copyright (c) 2021 Rafael Matias Mourahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Rafael MatiasMotokane, Marcelo TadeuOliveira, Maria Marly de2024-04-19T19:54:20Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2018Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2024-04-19T19:54:20Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa
title Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa
spellingShingle Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa
Moura, Rafael Matias
Interatcive Methodologic
IRAMUTEQ
syntesis
CHD
title_short Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa
title_full Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa
title_fullStr Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa
title_full_unstemmed Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa
title_sort Síntese interativa através da construção de texto colaborativo subsidiado pelo IRAMUTEQ no âmbito da metodologia interativa
author Moura, Rafael Matias
author_facet Moura, Rafael Matias
Motokane, Marcelo Tadeu
Oliveira, Maria Marly de
author_role author
author2 Motokane, Marcelo Tadeu
Oliveira, Maria Marly de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Rafael Matias
Motokane, Marcelo Tadeu
Oliveira, Maria Marly de
dc.subject.por.fl_str_mv Interatcive Methodologic
IRAMUTEQ
syntesis
CHD
topic Interatcive Methodologic
IRAMUTEQ
syntesis
CHD
description This article approach some aspects related to the contribuition of the IRAMUTEQ software subsidizing the researcher in the construction of a colaborative text for the final syntesis of interviews carried out through the Hermeneutic-Dialectical Circle (CHD), element of the Interactive Methodology (MI). This methodology proposes the elaboration of an interactive syntesis (SI) built fro the sucessive review of the partial syntesis evaluated by researcher through contribuitions from the interviewed subjects, characterizing the CHD. The research subjects, graduates of a teacher’s formation in Biology, got together and built the syntesis, in the forma of a set of metatexts with themes and topics obtained in the analysis cycle. The presentation of the themes and words most evoked by a categorization illstrated by the textual analysis which the software together with the researcher’s pre-analysis understood us to the consolidation of a network of casual nexus between the subjects and the meanings of their perceptions in the elaboration of the interactive syntesis.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2018
10.48017/dj.v7i1.2018
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2018
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i1.2018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2018/1609
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rafael Matias Moura
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rafael Matias Moura
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 7 No. 1 (2022): Breaking paradigms and social changes: the new challenges for science ; 0476-0494
Diversitas Journal; Vol. 7 Núm. 1 (2022): Rompiendo paradigmas y cambios sociales: nuevos desafíos para la ciencia; 0476-0494
Diversitas Journal; v. 7 n. 1 (2022): Quebra de paradigmas e mudanças sociais: os novos desafios para ciência; 0476-0494
2525-5215
10.48017/dj.v7i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051272568766464