Perspectivas interdisciplinares na educação a partir de Habermas, Freire e Santos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hammes, Lúcio Jorge
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Zitkoski, Jaime José, Hammes, Itamar Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10516
Resumo: The article aims to discuss the central problems that contemporary education faces in relation to the formative processes, such as: the profile of the graduatesof the courses in relation to the needs and demands of society, the urgency of an interdisciplinary knowledge and the ethical and social responsibility. The methodology consists of a bibliographical study through the hermeneutics of texts. The core concepts that help theoretical support for this study, include the themes of Interdisciplinarity, the Crisis of paradigms and the Alternatives for the future in society. Habermas, Freire and Santos are the three authors who base the horizon on the critical reflection on the theme and inspire us in the search for the foundations for a future education. The aim is to build a new model of cultural formation that overcomes the deepest problems in the world today, such as alienation, social exclusion, the trivialization of violence and the current ethical crisis.
id UNEB-3_05b4e09b040291be1c08be7009e73faa
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10516
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Perspectivas interdisciplinares na educação a partir de Habermas, Freire e SantosEthical-environmental crisisInterdisciplinarityEducationNew paradigmsCrise ético-ambientalInterdisciplinaridadeEducaçãoNovos paradigmasThe article aims to discuss the central problems that contemporary education faces in relation to the formative processes, such as: the profile of the graduatesof the courses in relation to the needs and demands of society, the urgency of an interdisciplinary knowledge and the ethical and social responsibility. The methodology consists of a bibliographical study through the hermeneutics of texts. The core concepts that help theoretical support for this study, include the themes of Interdisciplinarity, the Crisis of paradigms and the Alternatives for the future in society. Habermas, Freire and Santos are the three authors who base the horizon on the critical reflection on the theme and inspire us in the search for the foundations for a future education. The aim is to build a new model of cultural formation that overcomes the deepest problems in the world today, such as alienation, social exclusion, the trivialization of violence and the current ethical crisis.El artículo tiene como objetivo discutir los problemas centrales que enfrenta la educación contemporánea en relación con los procesos formativos, tales como: el perfil de los graduados de los cursos en relación con las necesidades y demandas de la sociedad, la urgencia de un conocimiento interdisciplinario y la responsabilidad ética y social. La metodología consiste en un estudio bibliográfico, a través de textos hermenéuticos. Los conceptos centrales que sirven de soporte teórico para este estudio incluyen los temas de interdisciplinariedad, la crisis de paradigmas y las alternativas para el futuro en la sociedad. Habermas, Freire y Santos son los tres autores que sirven de horizonte en la reflexión crítica sobre el tema y nos inspiran en la búsqueda de los fundamentos para una educación del futuro. El objetivo es construir un nuevo modelo de formación cultural quesupere los problemas más profundos del mundo actual, como la alienación, la exclusión social, la trivialización de la violencia y la actual crisis ética.O artigo tem o objetivo de discutir os problemas centrais que a educação contemporânea enfrenta em relação aos processos formativos, tais como: o perfil dos egressos dos cursos em relação às necessidades e demandas da sociedade, a urgência de um conhecimento interdisciplinar e a responsabilidade ética e cidadã. A metodologia consiste num estudo bibliográfico, via hermenêutica de textos. Os conceitos centrais que servem de aporte teórico para este estudo compreendem as temáticas da Interdisciplinaridade, da Crise de paradigmas e as Alternativas para o futuro em sociedade. Habermas, Freire e Santos são os três autores que servem de horizonte na reflexão crítica sobre o tema e nos inspiram na busca dos fundamentos para uma educação do futuro. O desafio apontado é o de construir um novo modelo de formação cultural, que supere os problemas mais profundos do mundo atual, tais como: a alienação, a exclusão social, a banalização da violência e a crise ética da atualidade.UNEB2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1051610.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p268-286Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 268-2862358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n60reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10516/7431Hammes, Lúcio Jorge Zitkoski, Jaime José Hammes, Itamar Luís info:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:22:41Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10516Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:22:41Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Perspectivas interdisciplinares na educação a partir de Habermas, Freire e Santos
title Perspectivas interdisciplinares na educação a partir de Habermas, Freire e Santos
spellingShingle Perspectivas interdisciplinares na educação a partir de Habermas, Freire e Santos
Hammes, Lúcio Jorge
Ethical-environmental crisis
Interdisciplinarity
Education
New paradigms
Crise ético-ambiental
Interdisciplinaridade
Educação
Novos paradigmas
title_short Perspectivas interdisciplinares na educação a partir de Habermas, Freire e Santos
title_full Perspectivas interdisciplinares na educação a partir de Habermas, Freire e Santos
title_fullStr Perspectivas interdisciplinares na educação a partir de Habermas, Freire e Santos
title_full_unstemmed Perspectivas interdisciplinares na educação a partir de Habermas, Freire e Santos
title_sort Perspectivas interdisciplinares na educação a partir de Habermas, Freire e Santos
author Hammes, Lúcio Jorge
author_facet Hammes, Lúcio Jorge
Zitkoski, Jaime José
Hammes, Itamar Luís
author_role author
author2 Zitkoski, Jaime José
Hammes, Itamar Luís
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hammes, Lúcio Jorge
Zitkoski, Jaime José
Hammes, Itamar Luís
dc.subject.por.fl_str_mv Ethical-environmental crisis
Interdisciplinarity
Education
New paradigms
Crise ético-ambiental
Interdisciplinaridade
Educação
Novos paradigmas
topic Ethical-environmental crisis
Interdisciplinarity
Education
New paradigms
Crise ético-ambiental
Interdisciplinaridade
Educação
Novos paradigmas
description The article aims to discuss the central problems that contemporary education faces in relation to the formative processes, such as: the profile of the graduatesof the courses in relation to the needs and demands of society, the urgency of an interdisciplinary knowledge and the ethical and social responsibility. The methodology consists of a bibliographical study through the hermeneutics of texts. The core concepts that help theoretical support for this study, include the themes of Interdisciplinarity, the Crisis of paradigms and the Alternatives for the future in society. Habermas, Freire and Santos are the three authors who base the horizon on the critical reflection on the theme and inspire us in the search for the foundations for a future education. The aim is to build a new model of cultural formation that overcomes the deepest problems in the world today, such as alienation, social exclusion, the trivialization of violence and the current ethical crisis.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10516
10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p268-286
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10516
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p268-286
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10516/7431
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 268-286
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v29.n60
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1788355181811859456