Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira da Silva Azinari, Amanda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Arruda Monteiro, Filomena Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914
Resumo: The text presents partial results of the thesis under construction in the Doctorate in Education at UFMT and its correlation with the teaching experiences of the first author in the Intercultural Pedagogy course within the scope of professional practice and research movements. It aims to raise reflections on learning to teach in the context of indigenous, intercultural and differentiated higher education in Mato Grosso. It is based on the Narrative Research method (CLANDINNIN and CONNELLY, 2015) anchored in (auto) biographical research articulating the research movements themselves as records in the logbook, field notes arising from observations of teaching actions and the approximation with the research participants for the narrative interviews. We believe that teaching learning and knowledge are complex and multifaceted phenomena. The context under study is marked by cultural differences and ethnic plurality, confronted with colonialist elements still present in universities, challenging teachers, managers and students to reframe other ways of being and doing teaching.
id UNEB-3_2919f1433ef53d64ae029c3e0345f41f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/16914
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena InterculturalTeaching knowledge, University PedagogyNarrative InquiryIndigenous teachersDecoloniality.Saber docentepedagogía universitariainvestigación narrativadocentes indígenasdecolonialidadSaberes docentesPedagogia UniversitáriaPesquisa NarrativaEnsino superior indigenaDecolonialidadeThe text presents partial results of the thesis under construction in the Doctorate in Education at UFMT and its correlation with the teaching experiences of the first author in the Intercultural Pedagogy course within the scope of professional practice and research movements. It aims to raise reflections on learning to teach in the context of indigenous, intercultural and differentiated higher education in Mato Grosso. It is based on the Narrative Research method (CLANDINNIN and CONNELLY, 2015) anchored in (auto) biographical research articulating the research movements themselves as records in the logbook, field notes arising from observations of teaching actions and the approximation with the research participants for the narrative interviews. We believe that teaching learning and knowledge are complex and multifaceted phenomena. The context under study is marked by cultural differences and ethnic plurality, confronted with colonialist elements still present in universities, challenging teachers, managers and students to reframe other ways of being and doing teaching.El texto presenta resultados parciales de la tesis en construcción en el Doctorado en Educación de la UFMT y su correlación con las experiencias docentes del primer autor en el curso de Pedagogía Intercultural en el ámbito de la práctica profesional y los movimientos de investigación. Tiene como objetivo suscitar reflexiones sobre aprender a enseñar en el contexto de la educación superior indígena, intercultural y diferenciada en Mato Grosso. Se basa en el método de Investigación Narrativa (CLANDINNIN y CONNELLY, 2015) anclado en la investigación (auto)biográfica articulando los propios movimientos de investigación como registros en la bitácora, notas de campo surgidas de las observaciones de las acciones docentes y la aproximación con los participantes de la investigación para las entrevistas narrativas. Creemos que la enseñanza, el aprendizaje y el conocimiento son fenómenos complejos y multifacéticos. El contexto en estudio está marcado por las diferencias culturales y la pluralidad étnica, confrontado con elementos colonialistas aún presentes en las universidades, desafiando a docentes, directivos y estudiantes a replantear otras formas de ser y hacer docentes.  O texto apresenta resultados parciais da investigação em processo de construção no Doutorado em educação da UFMT e sua correlação com as experiências docentes da primeira autora no curso de Pedagogia Intercultural no âmbito do exercício profissional e dos movimentos de pesquisa. Tem como objetivo suscitar reflexões sobre a aprendizagem da docência no contexto do ensino superior indígena, intercultural e diferenciado em Mato Grosso. Está fundamentado no método da Pesquisa Narrativa (CLANDINNIN e CONNELLY, 2015) com ancoragem na pesquisa (auto) biográfica articulando os movimentos próprios da pesquisa como registros no diário de bordo, notas de campo oriundas de observações das ações docentes e a aproximação com os participantes da pesquisa para as entrevistas narrativas. Consideramos que as aprendizagens e os saberes da docência são fenômenos complexos e multifacetados. O contexto em estudo é marcado pelas diferenças culturais e pela pluralidade étnica, confronta-se com elementos colonialistas ainda presentes nas universidades desafiando docentes, gestores e estudantes a ressignificarem outros modos de ser e fazer a docência.  UNEB2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1691410.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p308-323Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 71 (2023): Educação e Aprendizagem da Docência; 308-3232358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n71reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914/11947Copyright (c) 2023 Amanda Pereira da Silva Azinari, Filomena Maria de Arruda Monteirohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Silva Azinari, Amandade Arruda Monteiro, Filomena Maria2023-08-02T14:20:38Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/16914Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-08-02T14:20:38Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural
title Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural
spellingShingle Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural
Pereira da Silva Azinari, Amanda
Teaching knowledge
, University Pedagogy
Narrative Inquiry
Indigenous teachers
Decoloniality.
Saber docente
pedagogía universitaria
investigación narrativa
docentes indígenas
decolonialidad
Saberes docentes
Pedagogia Universitária
Pesquisa Narrativa
Ensino superior indigena
Decolonialidade
title_short Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural
title_full Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural
title_fullStr Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural
title_full_unstemmed Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural
title_sort Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural
author Pereira da Silva Azinari, Amanda
author_facet Pereira da Silva Azinari, Amanda
de Arruda Monteiro, Filomena Maria
author_role author
author2 de Arruda Monteiro, Filomena Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira da Silva Azinari, Amanda
de Arruda Monteiro, Filomena Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching knowledge
, University Pedagogy
Narrative Inquiry
Indigenous teachers
Decoloniality.
Saber docente
pedagogía universitaria
investigación narrativa
docentes indígenas
decolonialidad
Saberes docentes
Pedagogia Universitária
Pesquisa Narrativa
Ensino superior indigena
Decolonialidade
topic Teaching knowledge
, University Pedagogy
Narrative Inquiry
Indigenous teachers
Decoloniality.
Saber docente
pedagogía universitaria
investigación narrativa
docentes indígenas
decolonialidad
Saberes docentes
Pedagogia Universitária
Pesquisa Narrativa
Ensino superior indigena
Decolonialidade
description The text presents partial results of the thesis under construction in the Doctorate in Education at UFMT and its correlation with the teaching experiences of the first author in the Intercultural Pedagogy course within the scope of professional practice and research movements. It aims to raise reflections on learning to teach in the context of indigenous, intercultural and differentiated higher education in Mato Grosso. It is based on the Narrative Research method (CLANDINNIN and CONNELLY, 2015) anchored in (auto) biographical research articulating the research movements themselves as records in the logbook, field notes arising from observations of teaching actions and the approximation with the research participants for the narrative interviews. We believe that teaching learning and knowledge are complex and multifaceted phenomena. The context under study is marked by cultural differences and ethnic plurality, confronted with colonialist elements still present in universities, challenging teachers, managers and students to reframe other ways of being and doing teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p308-323
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p308-323
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914/11947
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Amanda Pereira da Silva Azinari, Filomena Maria de Arruda Monteiro
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Amanda Pereira da Silva Azinari, Filomena Maria de Arruda Monteiro
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 71 (2023): Educação e Aprendizagem da Docência; 308-323
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n71
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958709161984