Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914 |
Resumo: | The text presents partial results of the thesis under construction in the Doctorate in Education at UFMT and its correlation with the teaching experiences of the first author in the Intercultural Pedagogy course within the scope of professional practice and research movements. It aims to raise reflections on learning to teach in the context of indigenous, intercultural and differentiated higher education in Mato Grosso. It is based on the Narrative Research method (CLANDINNIN and CONNELLY, 2015) anchored in (auto) biographical research articulating the research movements themselves as records in the logbook, field notes arising from observations of teaching actions and the approximation with the research participants for the narrative interviews. We believe that teaching learning and knowledge are complex and multifaceted phenomena. The context under study is marked by cultural differences and ethnic plurality, confronted with colonialist elements still present in universities, challenging teachers, managers and students to reframe other ways of being and doing teaching. |
id |
UNEB-3_2919f1433ef53d64ae029c3e0345f41f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/16914 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena InterculturalTeaching knowledge, University PedagogyNarrative InquiryIndigenous teachersDecoloniality.Saber docentepedagogía universitariainvestigación narrativadocentes indígenasdecolonialidadSaberes docentesPedagogia UniversitáriaPesquisa NarrativaEnsino superior indigenaDecolonialidadeThe text presents partial results of the thesis under construction in the Doctorate in Education at UFMT and its correlation with the teaching experiences of the first author in the Intercultural Pedagogy course within the scope of professional practice and research movements. It aims to raise reflections on learning to teach in the context of indigenous, intercultural and differentiated higher education in Mato Grosso. It is based on the Narrative Research method (CLANDINNIN and CONNELLY, 2015) anchored in (auto) biographical research articulating the research movements themselves as records in the logbook, field notes arising from observations of teaching actions and the approximation with the research participants for the narrative interviews. We believe that teaching learning and knowledge are complex and multifaceted phenomena. The context under study is marked by cultural differences and ethnic plurality, confronted with colonialist elements still present in universities, challenging teachers, managers and students to reframe other ways of being and doing teaching.El texto presenta resultados parciales de la tesis en construcción en el Doctorado en Educación de la UFMT y su correlación con las experiencias docentes del primer autor en el curso de Pedagogía Intercultural en el ámbito de la práctica profesional y los movimientos de investigación. Tiene como objetivo suscitar reflexiones sobre aprender a enseñar en el contexto de la educación superior indígena, intercultural y diferenciada en Mato Grosso. Se basa en el método de Investigación Narrativa (CLANDINNIN y CONNELLY, 2015) anclado en la investigación (auto)biográfica articulando los propios movimientos de investigación como registros en la bitácora, notas de campo surgidas de las observaciones de las acciones docentes y la aproximación con los participantes de la investigación para las entrevistas narrativas. Creemos que la enseñanza, el aprendizaje y el conocimiento son fenómenos complejos y multifacéticos. El contexto en estudio está marcado por las diferencias culturales y la pluralidad étnica, confrontado con elementos colonialistas aún presentes en las universidades, desafiando a docentes, directivos y estudiantes a replantear otras formas de ser y hacer docentes. O texto apresenta resultados parciais da investigação em processo de construção no Doutorado em educação da UFMT e sua correlação com as experiências docentes da primeira autora no curso de Pedagogia Intercultural no âmbito do exercício profissional e dos movimentos de pesquisa. Tem como objetivo suscitar reflexões sobre a aprendizagem da docência no contexto do ensino superior indígena, intercultural e diferenciado em Mato Grosso. Está fundamentado no método da Pesquisa Narrativa (CLANDINNIN e CONNELLY, 2015) com ancoragem na pesquisa (auto) biográfica articulando os movimentos próprios da pesquisa como registros no diário de bordo, notas de campo oriundas de observações das ações docentes e a aproximação com os participantes da pesquisa para as entrevistas narrativas. Consideramos que as aprendizagens e os saberes da docência são fenômenos complexos e multifacetados. O contexto em estudo é marcado pelas diferenças culturais e pela pluralidade étnica, confronta-se com elementos colonialistas ainda presentes nas universidades desafiando docentes, gestores e estudantes a ressignificarem outros modos de ser e fazer a docência. UNEB2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1691410.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p308-323Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 71 (2023): Educação e Aprendizagem da Docência; 308-3232358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n71reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914/11947Copyright (c) 2023 Amanda Pereira da Silva Azinari, Filomena Maria de Arruda Monteirohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Silva Azinari, Amandade Arruda Monteiro, Filomena Maria2023-08-02T14:20:38Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/16914Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-08-02T14:20:38Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural |
title |
Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural |
spellingShingle |
Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural Pereira da Silva Azinari, Amanda Teaching knowledge , University Pedagogy Narrative Inquiry Indigenous teachers Decoloniality. Saber docente pedagogía universitaria investigación narrativa docentes indígenas decolonialidad Saberes docentes Pedagogia Universitária Pesquisa Narrativa Ensino superior indigena Decolonialidade |
title_short |
Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural |
title_full |
Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural |
title_fullStr |
Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural |
title_full_unstemmed |
Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural |
title_sort |
Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural |
author |
Pereira da Silva Azinari, Amanda |
author_facet |
Pereira da Silva Azinari, Amanda de Arruda Monteiro, Filomena Maria |
author_role |
author |
author2 |
de Arruda Monteiro, Filomena Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira da Silva Azinari, Amanda de Arruda Monteiro, Filomena Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching knowledge , University Pedagogy Narrative Inquiry Indigenous teachers Decoloniality. Saber docente pedagogía universitaria investigación narrativa docentes indígenas decolonialidad Saberes docentes Pedagogia Universitária Pesquisa Narrativa Ensino superior indigena Decolonialidade |
topic |
Teaching knowledge , University Pedagogy Narrative Inquiry Indigenous teachers Decoloniality. Saber docente pedagogía universitaria investigación narrativa docentes indígenas decolonialidad Saberes docentes Pedagogia Universitária Pesquisa Narrativa Ensino superior indigena Decolonialidade |
description |
The text presents partial results of the thesis under construction in the Doctorate in Education at UFMT and its correlation with the teaching experiences of the first author in the Intercultural Pedagogy course within the scope of professional practice and research movements. It aims to raise reflections on learning to teach in the context of indigenous, intercultural and differentiated higher education in Mato Grosso. It is based on the Narrative Research method (CLANDINNIN and CONNELLY, 2015) anchored in (auto) biographical research articulating the research movements themselves as records in the logbook, field notes arising from observations of teaching actions and the approximation with the research participants for the narrative interviews. We believe that teaching learning and knowledge are complex and multifaceted phenomena. The context under study is marked by cultural differences and ethnic plurality, confronted with colonialist elements still present in universities, challenging teachers, managers and students to reframe other ways of being and doing teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p308-323 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p308-323 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914/11947 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Amanda Pereira da Silva Azinari, Filomena Maria de Arruda Monteiro http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Amanda Pereira da Silva Azinari, Filomena Maria de Arruda Monteiro http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 71 (2023): Educação e Aprendizagem da Docência; 308-323 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v32.n71 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958709161984 |