TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11245 |
Resumo: | In this work we analyze texts by primary teachers, contained in the “Teacher Bulletin”, a type of pedagogical press directed to rural teachers in the state of Paraná. This Bulletin circulated as a means of disseminating pedagogical practices according to educational thinking, in 1946. Written by teachers, it is an important source of research on what was intended to reach teachers in pedagogical terms. A kind of center that disseminates information about ways, in Catani (1996), to construct and disseminate legitimate discourse, using a set of prescriptions and guidelines, ideal ways in carrying out teaching work. The focus of analysis falls on female speeches (FOUCAULT, 1995) that contain prescriptions on how to teach according to the precepts of the new school. |
id |
UNEB-3_30ee00f1ab1c91c54ce67eaf6b684764 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11245 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES BOLETÍN DEL PROFESOR: IDEAL PEDAGÓGICO EN DISCURSOS FEMENINOSBoletim do professor: ideal pedagógico em discursos femininosKey words: Teacher's Bulletin; History of Education; rural primary teachers.Palabras clave: Boletín del profesor; Historia de la educación; maestros de primaria rural.Palavras Chaves: Boletim do Professor; História da Educação; professores primários rurais.In this work we analyze texts by primary teachers, contained in the “Teacher Bulletin”, a type of pedagogical press directed to rural teachers in the state of Paraná. This Bulletin circulated as a means of disseminating pedagogical practices according to educational thinking, in 1946. Written by teachers, it is an important source of research on what was intended to reach teachers in pedagogical terms. A kind of center that disseminates information about ways, in Catani (1996), to construct and disseminate legitimate discourse, using a set of prescriptions and guidelines, ideal ways in carrying out teaching work. The focus of analysis falls on female speeches (FOUCAULT, 1995) that contain prescriptions on how to teach according to the precepts of the new school.En este trabajo analizamos textos de maestros de primaria, contenidos en el “Boletín del Maestro”, una especie de prensa pedagógica dirigida a maestros rurales en el estado de Paraná. Este Boletín circuló como medio de difusión de prácticas pedagógicas según el pensamiento educativo, en 1946. Escrito por profesores, es una importante fuente de investigación sobre lo que se pretendía llegar a los profesores en términos pedagógicos. Una especie de centro que difunde información sobre las formas, en Catani (1996), de construir y difundir un discurso legítimo, utilizando un conjunto de prescripciones y pautas, formas ideales de realizar la labor docente. El foco del análisis recae en los discursos femeninos (FOUCAULT, 1995) que contienen prescripciones sobre cómo enseñar según los preceptos de la nueva escuela.Neste trabalho analisamos textos de professoras primárias, contidos no “Boletim do Professor”, um tipo de imprensa pedagógica direcionada aos professores rurais do estado do Paraná. Esse Boletim circulou como meio de difusão de práticas pedagógicas segundo pensamento educacional, no ano de 1946. Escrito por professores é importante fonte de pesquisa sobre o que se pretendia fazer chegar ao professorado em termos pedagógicos. Uma espécie de centro difusor de informações sobre modos de, nas lavras de Catani (1996), construir e divulgar discurso legitimo, utilizando-se de um conjunto de prescrições e orientações, modos ideais de realizar o trabalho docente. O enfoque de análise recai em discursos (FOUCAULT, 1995) femininos que contém prescrições sobre o como ensinar segundo preceitos da escola nova.UNEB2021-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1124510.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p95-109Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 63 (2021): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 95-1092358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v30.n63reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11245/8741Copyright (c) 2021 Rosa Lydia Teixeira Corrêa (Autor)info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Corrêa, Rosa Lydia2021-10-20T21:32:03Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11245Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2021-10-20T21:32:03Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES BOLETÍN DEL PROFESOR: IDEAL PEDAGÓGICO EN DISCURSOS FEMENINOS Boletim do professor: ideal pedagógico em discursos femininos |
title |
TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES |
spellingShingle |
TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES Teixeira Corrêa, Rosa Lydia Key words: Teacher's Bulletin; History of Education; rural primary teachers. Palabras clave: Boletín del profesor; Historia de la educación; maestros de primaria rural. Palavras Chaves: Boletim do Professor; História da Educação; professores primários rurais. |
title_short |
TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES |
title_full |
TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES |
title_fullStr |
TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES |
title_full_unstemmed |
TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES |
title_sort |
TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES |
author |
Teixeira Corrêa, Rosa Lydia |
author_facet |
Teixeira Corrêa, Rosa Lydia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira Corrêa, Rosa Lydia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Key words: Teacher's Bulletin; History of Education; rural primary teachers. Palabras clave: Boletín del profesor; Historia de la educación; maestros de primaria rural. Palavras Chaves: Boletim do Professor; História da Educação; professores primários rurais. |
topic |
Key words: Teacher's Bulletin; History of Education; rural primary teachers. Palabras clave: Boletín del profesor; Historia de la educación; maestros de primaria rural. Palavras Chaves: Boletim do Professor; História da Educação; professores primários rurais. |
description |
In this work we analyze texts by primary teachers, contained in the “Teacher Bulletin”, a type of pedagogical press directed to rural teachers in the state of Paraná. This Bulletin circulated as a means of disseminating pedagogical practices according to educational thinking, in 1946. Written by teachers, it is an important source of research on what was intended to reach teachers in pedagogical terms. A kind of center that disseminates information about ways, in Catani (1996), to construct and disseminate legitimate discourse, using a set of prescriptions and guidelines, ideal ways in carrying out teaching work. The focus of analysis falls on female speeches (FOUCAULT, 1995) that contain prescriptions on how to teach according to the precepts of the new school. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11245 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p95-109 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11245 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p95-109 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11245/8741 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Rosa Lydia Teixeira Corrêa (Autor) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Rosa Lydia Teixeira Corrêa (Autor) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 63 (2021): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 95-109 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v30.n63 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210957898612736 |