TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira Corrêa, Rosa Lydia
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11245
Resumo: In this work we analyze texts by primary teachers, contained in the “Teacher Bulletin”, a type of pedagogical press directed to rural teachers in the state of Paraná. This Bulletin circulated as a means of disseminating pedagogical practices according to educational thinking, in 1946. Written by teachers, it is an important source of research on what was intended to reach teachers in pedagogical terms. A kind of center that disseminates information about ways, in Catani (1996), to construct and disseminate legitimate discourse, using a set of prescriptions and guidelines, ideal ways in carrying out teaching work. The focus of analysis falls on female speeches (FOUCAULT, 1995) that contain prescriptions on how to teach according to the precepts of the new school.
id UNEB-3_30ee00f1ab1c91c54ce67eaf6b684764
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11245
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES BOLETÍN DEL PROFESOR: IDEAL PEDAGÓGICO EN DISCURSOS FEMENINOSBoletim do professor: ideal pedagógico em discursos femininosKey words: Teacher's Bulletin; History of Education; rural primary teachers.Palabras clave: Boletín del profesor; Historia de la educación; maestros de primaria rural.Palavras Chaves: Boletim do Professor; História da Educação; professores primários rurais.In this work we analyze texts by primary teachers, contained in the “Teacher Bulletin”, a type of pedagogical press directed to rural teachers in the state of Paraná. This Bulletin circulated as a means of disseminating pedagogical practices according to educational thinking, in 1946. Written by teachers, it is an important source of research on what was intended to reach teachers in pedagogical terms. A kind of center that disseminates information about ways, in Catani (1996), to construct and disseminate legitimate discourse, using a set of prescriptions and guidelines, ideal ways in carrying out teaching work. The focus of analysis falls on female speeches (FOUCAULT, 1995) that contain prescriptions on how to teach according to the precepts of the new school.En este trabajo analizamos textos de maestros de primaria, contenidos en el “Boletín del Maestro”, una especie de prensa pedagógica dirigida a maestros rurales en el estado de Paraná. Este Boletín circuló como medio de difusión de prácticas pedagógicas según el pensamiento educativo, en 1946. Escrito por profesores, es una importante fuente de investigación sobre lo que se pretendía llegar a los profesores en términos pedagógicos. Una especie de centro que difunde información sobre las formas, en Catani (1996), de construir y difundir un discurso legítimo, utilizando un conjunto de prescripciones y pautas, formas ideales de realizar la labor docente. El foco del análisis recae en los discursos femeninos (FOUCAULT, 1995) que contienen prescripciones sobre cómo enseñar según los preceptos de la nueva escuela.Neste trabalho analisamos textos de professoras primárias, contidos no “Boletim do Professor”, um tipo de imprensa pedagógica direcionada aos professores rurais do estado do Paraná. Esse Boletim circulou como meio de difusão de práticas pedagógicas segundo pensamento educacional, no ano de 1946. Escrito por professores é importante fonte de pesquisa sobre o que se pretendia fazer chegar ao professorado em termos pedagógicos. Uma espécie de centro difusor de informações sobre modos de, nas lavras de Catani (1996), construir e divulgar discurso legitimo, utilizando-se de um conjunto de prescrições e orientações, modos ideais de realizar o trabalho docente. O enfoque de análise recai em discursos (FOUCAULT, 1995) femininos que contém prescrições sobre o como ensinar segundo preceitos da escola nova.UNEB2021-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1124510.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p95-109Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 63 (2021): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 95-1092358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v30.n63reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11245/8741Copyright (c) 2021 Rosa Lydia Teixeira Corrêa (Autor)info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Corrêa, Rosa Lydia2021-10-20T21:32:03Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11245Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2021-10-20T21:32:03Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES
BOLETÍN DEL PROFESOR: IDEAL PEDAGÓGICO EN DISCURSOS FEMENINOS
Boletim do professor: ideal pedagógico em discursos femininos
title TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES
spellingShingle TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES
Teixeira Corrêa, Rosa Lydia
Key words: Teacher's Bulletin; History of Education; rural primary teachers.
Palabras clave: Boletín del profesor; Historia de la educación; maestros de primaria rural.
Palavras Chaves: Boletim do Professor; História da Educação; professores primários rurais.
title_short TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES
title_full TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES
title_fullStr TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES
title_full_unstemmed TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES
title_sort TEACHER'S BULLETIN: PEDAGOGICAL IDEAL IN FEMALE SPEECHES
author Teixeira Corrêa, Rosa Lydia
author_facet Teixeira Corrêa, Rosa Lydia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira Corrêa, Rosa Lydia
dc.subject.por.fl_str_mv Key words: Teacher's Bulletin; History of Education; rural primary teachers.
Palabras clave: Boletín del profesor; Historia de la educación; maestros de primaria rural.
Palavras Chaves: Boletim do Professor; História da Educação; professores primários rurais.
topic Key words: Teacher's Bulletin; History of Education; rural primary teachers.
Palabras clave: Boletín del profesor; Historia de la educación; maestros de primaria rural.
Palavras Chaves: Boletim do Professor; História da Educação; professores primários rurais.
description In this work we analyze texts by primary teachers, contained in the “Teacher Bulletin”, a type of pedagogical press directed to rural teachers in the state of Paraná. This Bulletin circulated as a means of disseminating pedagogical practices according to educational thinking, in 1946. Written by teachers, it is an important source of research on what was intended to reach teachers in pedagogical terms. A kind of center that disseminates information about ways, in Catani (1996), to construct and disseminate legitimate discourse, using a set of prescriptions and guidelines, ideal ways in carrying out teaching work. The focus of analysis falls on female speeches (FOUCAULT, 1995) that contain prescriptions on how to teach according to the precepts of the new school.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11245
10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p95-109
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11245
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p95-109
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11245/8741
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rosa Lydia Teixeira Corrêa (Autor)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rosa Lydia Teixeira Corrêa (Autor)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 63 (2021): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 95-109
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v30.n63
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957898612736