The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melzer, Ehrick Eduardo Martins
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Brick, Elizandro Maurício, Hoffmann, Marilisa Bialvo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10098
Resumo: The present work seeks to construct an analysis of the challenges and potentialities in the consolidation of collectives of educators, teachers, in the area of ​​natural sciences in the degrees in rural education in the southern region of Brazil. In this way, we seek to organize our exhibition in three distinct moments that go through the history of the constitution of Rural Education courses based on educational public policies such as PRONERA and PROCAMPO, contextualizing the construction and consolidation of the collective of teachers in natural sciences and rural education courses in southern Brazil. Following the debate, we seek a theoretical understanding of the constitution of teachers in higher education and, consequently, in the field of education in the field. Based on this theoretical construction, we seek to present the potential and challenges of the area of ​​natural sciences in undergraduate degrees in education at UFPR, UFSC and UFRGS, debating the path towards the consolidation of a collective of teachers who work with the issues of natural sciences combined with the context farmer.
id UNEB-3_543d7f0b40d4eaffab623d0c983737ae
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10098
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern BrazilLos Los desafíos y potencialidades del área de Ciencias Naturales en las LEDOCS del Sur de BrasilOs Desafios e potencialidades da área de Ciências da Natureza nas licenciaturas em Educação do Campo (LEDOC) do Sul do BrasilEducação do Campo; Ciências da Natureza; Licenciatura em Educação do Campo; Formação por área de conhecimentoThe present work seeks to construct an analysis of the challenges and potentialities in the consolidation of collectives of educators, teachers, in the area of ​​natural sciences in the degrees in rural education in the southern region of Brazil. In this way, we seek to organize our exhibition in three distinct moments that go through the history of the constitution of Rural Education courses based on educational public policies such as PRONERA and PROCAMPO, contextualizing the construction and consolidation of the collective of teachers in natural sciences and rural education courses in southern Brazil. Following the debate, we seek a theoretical understanding of the constitution of teachers in higher education and, consequently, in the field of education in the field. Based on this theoretical construction, we seek to present the potential and challenges of the area of ​​natural sciences in undergraduate degrees in education at UFPR, UFSC and UFRGS, debating the path towards the consolidation of a collective of teachers who work with the issues of natural sciences combined with the context farmer.El presente trabajo busca construir un análisis de los desafíos y potencialidades en la consolidación de colectivos de educadores, docentes, en el área de ciencias naturales en los grados en educación rural en la región sur de Brasil. De esta manera, buscamos organizar nuestra exposición en tres momentos distintos que recorren la historia de la constitución de cursos de Educación Rural basados ​​en políticas educativas públicas como PRONERA y PROCAMPO, contextualizando la construcción y consolidación del colectivo de docentes en ciencias naturales y cursos de educación rural en el sur de Brasil. Tras el debate, buscamos una comprensión teórica de la constitución del profesorado en la educación superior y, en consecuencia, en el campo de la educación en el campo. A partir de esta construcción teórica, buscamos presentar las potencialidades y desafíos del área de ciencias naturales en las carreras de grado en educación de la UFPR, UFSC y UFRGS, debatiendo el camino hacia la consolidación de un colectivo de docentes que trabajen con los temas de las ciencias naturales combinados con el contexto. granjero.O presente trabalho busca construir uma análise dos desafios e potencialidades na consolidação de coletivos de educadores, professores, na área de ciências da natureza nas licenciaturas em educação do campo da região sul do Brasil. Desta forma, buscamos organizar nossa exposição em três momentos distintos que perpassam ao histórico da constituição dos cursos de Educação do Campo a partir das políticas públicas educacionais como o PRONERA e PROCAMPO, contextualizando a construção e consolidação do coletivo de professores em ciências da natureza e dos cursos de educação do campo no Sul do Brasil. Na sequência do debate buscamos a compreensão teórica da constituição do ser docente na educação superior e consequentemente na licenciatura em educação do campo. A partir desta construção teórica buscamos apresentar as potencialidades e desafios da área de ciências da natureza nas licenciaturas em educação da UFPR, UFSC e UFRGS, debatendo o caminho para a consolidação de um coletivo de professores que trabalham as questões das ciências da natureza aliadas ao contexto camponês.UNEB2021-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1009810.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p178-192Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 61 (2021): Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade; 178-1922358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v30.n61reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10098/7787Copyright (c) 2021 Ehrick Eduardo Martins Melzer, Elizandro Maurício Brick, Marilisa Bialvo Hoffmann info:eu-repo/semantics/openAccessMelzer, Ehrick Eduardo MartinsBrick, Elizandro Maurício Hoffmann, Marilisa Bialvo 2021-10-19T23:46:14Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10098Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2021-10-19T23:46:14Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil
Los Los desafíos y potencialidades del área de Ciencias Naturales en las LEDOCS del Sur de Brasil
Os Desafios e potencialidades da área de Ciências da Natureza nas licenciaturas em Educação do Campo (LEDOC) do Sul do Brasil
title The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil
spellingShingle The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil
Melzer, Ehrick Eduardo Martins
Educação do Campo; Ciências da Natureza; Licenciatura em Educação do Campo; Formação por área de conhecimento
title_short The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil
title_full The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil
title_fullStr The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil
title_full_unstemmed The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil
title_sort The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil
author Melzer, Ehrick Eduardo Martins
author_facet Melzer, Ehrick Eduardo Martins
Brick, Elizandro Maurício
Hoffmann, Marilisa Bialvo
author_role author
author2 Brick, Elizandro Maurício
Hoffmann, Marilisa Bialvo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melzer, Ehrick Eduardo Martins
Brick, Elizandro Maurício
Hoffmann, Marilisa Bialvo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo; Ciências da Natureza; Licenciatura em Educação do Campo; Formação por área de conhecimento
topic Educação do Campo; Ciências da Natureza; Licenciatura em Educação do Campo; Formação por área de conhecimento
description The present work seeks to construct an analysis of the challenges and potentialities in the consolidation of collectives of educators, teachers, in the area of ​​natural sciences in the degrees in rural education in the southern region of Brazil. In this way, we seek to organize our exhibition in three distinct moments that go through the history of the constitution of Rural Education courses based on educational public policies such as PRONERA and PROCAMPO, contextualizing the construction and consolidation of the collective of teachers in natural sciences and rural education courses in southern Brazil. Following the debate, we seek a theoretical understanding of the constitution of teachers in higher education and, consequently, in the field of education in the field. Based on this theoretical construction, we seek to present the potential and challenges of the area of ​​natural sciences in undergraduate degrees in education at UFPR, UFSC and UFRGS, debating the path towards the consolidation of a collective of teachers who work with the issues of natural sciences combined with the context farmer.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10098
10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p178-192
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10098
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p178-192
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10098/7787
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 61 (2021): Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade; 178-192
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v30.n61
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957746569216