Escrevivências trans* como potência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Alfrancio Ferreira
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/9932
Resumo: In this text, I discuss a gender analysis stemmed from the movement of trans* Escrevivências.[1] In the first part of this work, I discuss how trans* writing is a boost for trans* self-knowledge, thus legitimizing new ways of producing knowledge about such subjects from themselves, stimulating me to describe them instead of theorizing about their lives. In the second part, I discuss the emergence of a trans* pedagogy that develops teaching, broadening the representativeness of this knowledge, based on a pedagogical approach based on the principles of teaching as trans* (feminist self-revelation that strengthens/widens spaces of trans* experiments), teaching about trans* (providing exposure to the trans* universe in teaching), and teaching with trans* epistemologies (to say that trans* teaching is not only embedded in other practices of knowledge production, it is, epistemological, itself, that is to say, producer of knowledge).
id UNEB-3_552dba1ff74eac5f2dca73e8e1f97bce
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/9932
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Escrevivências trans* como potênciaTrans* escrevivênciasTrans* epistemologiesTrans* pedagogyEscrevivências transEpistemologias transPedagogia transIn this text, I discuss a gender analysis stemmed from the movement of trans* Escrevivências.[1] In the first part of this work, I discuss how trans* writing is a boost for trans* self-knowledge, thus legitimizing new ways of producing knowledge about such subjects from themselves, stimulating me to describe them instead of theorizing about their lives. In the second part, I discuss the emergence of a trans* pedagogy that develops teaching, broadening the representativeness of this knowledge, based on a pedagogical approach based on the principles of teaching as trans* (feminist self-revelation that strengthens/widens spaces of trans* experiments), teaching about trans* (providing exposure to the trans* universe in teaching), and teaching with trans* epistemologies (to say that trans* teaching is not only embedded in other practices of knowledge production, it is, epistemological, itself, that is to say, producer of knowledge).Neste texto, discuto uma analítica de gênero a partir do movimento de escrevivências1 trans*. Na primeira parte deste trabalho, discuto como a escritatrans* é potencializadora do autoconhecimento trans*, legitimando, assim, novas formas de produzir conhecimento sobre tais sujeitos a partir deles mesmos,estimulando-me a descrevê-las em vez de teorizar sobre suas vidas. Na segunda arte, discuto o surgimento de uma pedagogia trans* que desenvolve o ensino, ampliando a representatividade desse conhecimento, a partir de uma abordagem pedagógica pautada nos princípios de ensinar como trans* (autorrevelação feminista que fortalece/amplia espaços de compartilhamentos das experiências trans*), ensinar sobre trans* (dar visibilidade ao universo trans* no ensino) e ensinar com epistemologias trans* (afirmar que o ensino trans*, além de ser incorporado em práticas outras de produção do conhecimento, é, em si mesmo, epistemológico, ou seja, produtor de conhecimento).UNEB2020-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/993210.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n59.p329-344Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 59 (2020): Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade; 329-3442358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n59reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/9932/7001 Dias, Alfrancio Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:28:16Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/9932Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:28:16Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Escrevivências trans* como potência
title Escrevivências trans* como potência
spellingShingle Escrevivências trans* como potência
Dias, Alfrancio Ferreira
Trans* escrevivências
Trans* epistemologies
Trans* pedagogy
Escrevivências trans
Epistemologias trans
Pedagogia trans
title_short Escrevivências trans* como potência
title_full Escrevivências trans* como potência
title_fullStr Escrevivências trans* como potência
title_full_unstemmed Escrevivências trans* como potência
title_sort Escrevivências trans* como potência
author Dias, Alfrancio Ferreira
author_facet Dias, Alfrancio Ferreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Alfrancio Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Trans* escrevivências
Trans* epistemologies
Trans* pedagogy
Escrevivências trans
Epistemologias trans
Pedagogia trans
topic Trans* escrevivências
Trans* epistemologies
Trans* pedagogy
Escrevivências trans
Epistemologias trans
Pedagogia trans
description In this text, I discuss a gender analysis stemmed from the movement of trans* Escrevivências.[1] In the first part of this work, I discuss how trans* writing is a boost for trans* self-knowledge, thus legitimizing new ways of producing knowledge about such subjects from themselves, stimulating me to describe them instead of theorizing about their lives. In the second part, I discuss the emergence of a trans* pedagogy that develops teaching, broadening the representativeness of this knowledge, based on a pedagogical approach based on the principles of teaching as trans* (feminist self-revelation that strengthens/widens spaces of trans* experiments), teaching about trans* (providing exposure to the trans* universe in teaching), and teaching with trans* epistemologies (to say that trans* teaching is not only embedded in other practices of knowledge production, it is, epistemological, itself, that is to say, producer of knowledge).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/9932
10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n59.p329-344
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/9932
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n59.p329-344
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/9932/7001
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 59 (2020): Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade; 329-344
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v29.n59
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1788355181456392192