Escrevivências trans* como potência
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/9932 |
Resumo: | In this text, I discuss a gender analysis stemmed from the movement of trans* Escrevivências.[1] In the first part of this work, I discuss how trans* writing is a boost for trans* self-knowledge, thus legitimizing new ways of producing knowledge about such subjects from themselves, stimulating me to describe them instead of theorizing about their lives. In the second part, I discuss the emergence of a trans* pedagogy that develops teaching, broadening the representativeness of this knowledge, based on a pedagogical approach based on the principles of teaching as trans* (feminist self-revelation that strengthens/widens spaces of trans* experiments), teaching about trans* (providing exposure to the trans* universe in teaching), and teaching with trans* epistemologies (to say that trans* teaching is not only embedded in other practices of knowledge production, it is, epistemological, itself, that is to say, producer of knowledge). |
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Escrevivências trans* como potênciaTrans* escrevivênciasTrans* epistemologiesTrans* pedagogyEscrevivências transEpistemologias transPedagogia transIn this text, I discuss a gender analysis stemmed from the movement of trans* Escrevivências.[1] In the first part of this work, I discuss how trans* writing is a boost for trans* self-knowledge, thus legitimizing new ways of producing knowledge about such subjects from themselves, stimulating me to describe them instead of theorizing about their lives. In the second part, I discuss the emergence of a trans* pedagogy that develops teaching, broadening the representativeness of this knowledge, based on a pedagogical approach based on the principles of teaching as trans* (feminist self-revelation that strengthens/widens spaces of trans* experiments), teaching about trans* (providing exposure to the trans* universe in teaching), and teaching with trans* epistemologies (to say that trans* teaching is not only embedded in other practices of knowledge production, it is, epistemological, itself, that is to say, producer of knowledge).Neste texto, discuto uma analítica de gênero a partir do movimento de escrevivências1 trans*. Na primeira parte deste trabalho, discuto como a escritatrans* é potencializadora do autoconhecimento trans*, legitimando, assim, novas formas de produzir conhecimento sobre tais sujeitos a partir deles mesmos,estimulando-me a descrevê-las em vez de teorizar sobre suas vidas. Na segunda arte, discuto o surgimento de uma pedagogia trans* que desenvolve o ensino, ampliando a representatividade desse conhecimento, a partir de uma abordagem pedagógica pautada nos princípios de ensinar como trans* (autorrevelação feminista que fortalece/amplia espaços de compartilhamentos das experiências trans*), ensinar sobre trans* (dar visibilidade ao universo trans* no ensino) e ensinar com epistemologias trans* (afirmar que o ensino trans*, além de ser incorporado em práticas outras de produção do conhecimento, é, em si mesmo, epistemológico, ou seja, produtor de conhecimento).UNEB2020-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/993210.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n59.p329-344Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 59 (2020): Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade; 329-3442358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n59reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/9932/7001 Dias, Alfrancio Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:28:16Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/9932Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:28:16Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
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