Contribuições da Contação de Histórias em Libras Para a Educação de Surdos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14679 |
Resumo: | This study discusses the contributions of storytelling in Brazilian Sign Language for death people education at an elementary school. In order to do so, it exploits the potential of cognitive, linguistic and cultural development provided by storytelling, supported by Applied Linguistics and studies concerning the Death allied with three videos from storytellers available on channels of YouTube; presenting at the end, teaching possibilities for usage in the classroom. The results suggest that when death children immerse in the stories told in sign languages, they get in contact with aspects that allow global development, even without the storyteller teacher’s intentionality being presented. |
id |
UNEB-3_732fd575ac4d7ae4b57b9ff942518a35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/14679 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições da Contação de Histórias em Libras Para a Educação de Surdos Contação de Histórias. Libras. Educação de Surdos.This study discusses the contributions of storytelling in Brazilian Sign Language for death people education at an elementary school. In order to do so, it exploits the potential of cognitive, linguistic and cultural development provided by storytelling, supported by Applied Linguistics and studies concerning the Death allied with three videos from storytellers available on channels of YouTube; presenting at the end, teaching possibilities for usage in the classroom. The results suggest that when death children immerse in the stories told in sign languages, they get in contact with aspects that allow global development, even without the storyteller teacher’s intentionality being presented. Este trabajo discute las contribuciones de la narración de historias en Lengua de Signos Brasileña (Libras), para la educación de sordos en la escuela primaria. En este sentido, se explora el potencial de desarrollo cognitivo, lingüístico y la identidad cultural resultantes de las narraciones, a través del apoyo de la Lingüística Aplicada y de los Estudios de Sordos, aliados a la selección de tres películas de narradores disponibles en canales de YouTube, presentando, al fin, posibilidades didácticas para clases. Los resultados dan cuenta que, al adentrarse en las historias narradas en lengua de signos, los niños sordos entran en contacto con aspectos que permiten el desarrollo integral, aunque las intenciones por parte, del profesor narrador de las historias, no se ponen.Este estudo discute as contribuições da contação de histórias em Libras para a educação de surdos no Ensino Fundamental. Para tanto, explora o potencial de desenvolvimento cognitivo, linguístico e cultural-identitário proporcionado pela contação de histórias, por meio do suporte da Linguística Aplicada e dos Estudos Surdos aliados à seleção de três vídeos de contadores disponíveis em canais do YouTube, apresentando, ao fim, possibilidades didáticas para a sala de aula. Os resultados sugerem que ao imergirem em histórias contadas em língua de sinais, crianças surdas entram em contato com aspectos que permitem o desenvolvimento global, ainda que as intencionalidades por parte do professor contador das histórias não estejam postas.UNEB2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1467910.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p181-199Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 68 (2022): Educação e Contação de Histórias; 181-1992358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v31.n68reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14679/10321Copyright (c) 2022 Lidiane Rodrigues Britoinfo:eu-repo/semantics/openAccess Brito, Lidiane RodriguesRibeiro, Maria Clara Maciel de Araújo 2022-10-27T12:49:27Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/14679Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2022-10-27T12:49:27Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições da Contação de Histórias em Libras Para a Educação de Surdos |
title |
Contribuições da Contação de Histórias em Libras Para a Educação de Surdos |
spellingShingle |
Contribuições da Contação de Histórias em Libras Para a Educação de Surdos Brito, Lidiane Rodrigues Contação de Histórias. Libras. Educação de Surdos. |
title_short |
Contribuições da Contação de Histórias em Libras Para a Educação de Surdos |
title_full |
Contribuições da Contação de Histórias em Libras Para a Educação de Surdos |
title_fullStr |
Contribuições da Contação de Histórias em Libras Para a Educação de Surdos |
title_full_unstemmed |
Contribuições da Contação de Histórias em Libras Para a Educação de Surdos |
title_sort |
Contribuições da Contação de Histórias em Libras Para a Educação de Surdos |
author |
Brito, Lidiane Rodrigues |
author_facet |
Brito, Lidiane Rodrigues Ribeiro, Maria Clara Maciel de Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Maria Clara Maciel de Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Lidiane Rodrigues Ribeiro, Maria Clara Maciel de Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contação de Histórias. Libras. Educação de Surdos. |
topic |
Contação de Histórias. Libras. Educação de Surdos. |
description |
This study discusses the contributions of storytelling in Brazilian Sign Language for death people education at an elementary school. In order to do so, it exploits the potential of cognitive, linguistic and cultural development provided by storytelling, supported by Applied Linguistics and studies concerning the Death allied with three videos from storytellers available on channels of YouTube; presenting at the end, teaching possibilities for usage in the classroom. The results suggest that when death children immerse in the stories told in sign languages, they get in contact with aspects that allow global development, even without the storyteller teacher’s intentionality being presented. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blinded peer reviewed Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14679 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p181-199 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14679 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p181-199 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14679/10321 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Lidiane Rodrigues Brito info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Lidiane Rodrigues Brito |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 68 (2022): Educação e Contação de Histórias; 181-199 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v31.n68 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958421852160 |