BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Mairce da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Trindade, Regina Aparecida Correia, Faria, Danusa Tederiche Borges de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468
Resumo: This article has as focus lived experiences between Latin American teaching network and collectives, in the pandemia context caused by the Sars-Cov- 19 Vírus, taken as research training movements. From the teaching network that narrate about childhood, literacy, reading and writing (REDEALE) and from the desire of think do the formation and the education between Latin-American pars, we focus two dialogic moviments lived in the year 2020: the "Projeto Memórias da Quarentena: Diálogos entre Brasil e Peru" and the participation in the network Pedagogical Accomplices from Latin-American educators. Referenced in a qualitative perspective and dialogue, the reflection possibilitated us reaffirm the importance of dialogue between networks as an instituting experience; the inseparability of the pedagogical dimensions and politic of the educational processes; and the importance of the Latim-American collective struggle movement for education as pratice of freedom and humanization
id UNEB-3_7d59b31aadb8566c7feeda0bd1cb5806
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/13468
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiencesENTRE REDES Y COLECTIVOS DE ENSEÑANZA LATINOAMERICANA: tejiendo experiencias formativasEntre redes e coletivos docentes latino-americanos:: tecituras em experiências formativasTeacher training; Networks; Teachers' movementsFormación de profesores; Redes; Movimientos de profesoresFormação docente; Redes; Movimentos de professoresThis article has as focus lived experiences between Latin American teaching network and collectives, in the pandemia context caused by the Sars-Cov- 19 Vírus, taken as research training movements. From the teaching network that narrate about childhood, literacy, reading and writing (REDEALE) and from the desire of think do the formation and the education between Latin-American pars, we focus two dialogic moviments lived in the year 2020: the "Projeto Memórias da Quarentena: Diálogos entre Brasil e Peru" and the participation in the network Pedagogical Accomplices from Latin-American educators. Referenced in a qualitative perspective and dialogue, the reflection possibilitated us reaffirm the importance of dialogue between networks as an instituting experience; the inseparability of the pedagogical dimensions and politic of the educational processes; and the importance of the Latim-American collective struggle movement for education as pratice of freedom and humanizationEste artículo se centra en las experiencias vividas entre redes latinoamericanas y colectivos docentes, en el contexto de la pandemia provocada por el virus Sars-Cov-19, tomadas como movimientos de investigaciónformación. A partir de la trayectoria de la Red de Docentes que Narran sobre infancia, alfabetización, lectura y escritura (REDEALE) y el deseo de pensarhacer la formación y la educación entre pares latinoamericanos, destacamos dos movimientos dialógicos vividos en 2020: el "Proyecto Memorias de Cuarentena: Diálogos entre Brasil y Perú y participación en la Red Cómplices Pedagógica de Educadores Latinoamericanos. Referenciada desde una perspectiva cualitativa y dialógica, la reflexión sobre tales experiencias nos permitió reafirmar la importancia del diálogo entre redes como experiencia formativa instituyente; la inseparabilidad de las dimensiones pedagógicas y políticas de los procesos educativos; y la importancia del movimiento colectivo de lucha latinoamericana por la educación como práctica de libertad y humanización.Este artigo tem como foco experiências entre redes e coletivos docentes latino-americanos, no contexto da pandemia provocada pelo vírus Sars-Cov-19, tomadas como movimentos de investigaçãoformação. A partir da trajetória da Rede de Docentes que Narram sobre Infância, Alfabetização, Leitura e Escrita (REDEALE) e do desejo de pensarfazer a formação e a educação entre pares latino-americanos, destacamos dois movimentos dialógicos vivenciados no ano de 2020: o “Projeto Memórias da Quarentena: Diálogos entre Brasil e Peru e a participação na Red Cómplices Pedagógica de Educadores Latinoamericanos. Referenciadas em uma perspectiva qualitativa e dialógica, a reflexão sobre tais experiências nos possibilitou reafirmar a importância do diálogo entre redes como uma experiência instituinte; a indissociabilidade das dimensões pedagógicas e política dos processos educativos; e a importância do movimento coletivo de luta latino-americano pela educação como prática de liberdade e humanização.  UNEB2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1346810.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p31-46Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 66 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 31-462358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v31.n66reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468/9828Copyright (c) 2022 Mairce da Silva Araujo, Regina Aparecida Correia Trindade, Danusa Tederiche Borges de Fariainfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Mairce da SilvaTrindade, Regina Aparecida Correia Faria, Danusa Tederiche Borges de2022-06-02T14:12:51Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/13468Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2022-06-02T14:12:51Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences
ENTRE REDES Y COLECTIVOS DE ENSEÑANZA LATINOAMERICANA: tejiendo experiencias formativas
Entre redes e coletivos docentes latino-americanos:: tecituras em experiências formativas
title BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences
spellingShingle BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences
Araújo, Mairce da Silva
Teacher training; Networks; Teachers' movements
Formación de profesores; Redes; Movimientos de profesores
Formação docente; Redes; Movimentos de professores
title_short BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences
title_full BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences
title_fullStr BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences
title_full_unstemmed BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences
title_sort BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences
author Araújo, Mairce da Silva
author_facet Araújo, Mairce da Silva
Trindade, Regina Aparecida Correia
Faria, Danusa Tederiche Borges de
author_role author
author2 Trindade, Regina Aparecida Correia
Faria, Danusa Tederiche Borges de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Mairce da Silva
Trindade, Regina Aparecida Correia
Faria, Danusa Tederiche Borges de
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training; Networks; Teachers' movements
Formación de profesores; Redes; Movimientos de profesores
Formação docente; Redes; Movimentos de professores
topic Teacher training; Networks; Teachers' movements
Formación de profesores; Redes; Movimientos de profesores
Formação docente; Redes; Movimentos de professores
description This article has as focus lived experiences between Latin American teaching network and collectives, in the pandemia context caused by the Sars-Cov- 19 Vírus, taken as research training movements. From the teaching network that narrate about childhood, literacy, reading and writing (REDEALE) and from the desire of think do the formation and the education between Latin-American pars, we focus two dialogic moviments lived in the year 2020: the "Projeto Memórias da Quarentena: Diálogos entre Brasil e Peru" and the participation in the network Pedagogical Accomplices from Latin-American educators. Referenced in a qualitative perspective and dialogue, the reflection possibilitated us reaffirm the importance of dialogue between networks as an instituting experience; the inseparability of the pedagogical dimensions and politic of the educational processes; and the importance of the Latim-American collective struggle movement for education as pratice of freedom and humanization
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468
10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p31-46
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p31-46
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468/9828
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 66 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 31-46
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v31.n66
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958326431744