BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468 |
Resumo: | This article has as focus lived experiences between Latin American teaching network and collectives, in the pandemia context caused by the Sars-Cov- 19 Vírus, taken as research training movements. From the teaching network that narrate about childhood, literacy, reading and writing (REDEALE) and from the desire of think do the formation and the education between Latin-American pars, we focus two dialogic moviments lived in the year 2020: the "Projeto Memórias da Quarentena: Diálogos entre Brasil e Peru" and the participation in the network Pedagogical Accomplices from Latin-American educators. Referenced in a qualitative perspective and dialogue, the reflection possibilitated us reaffirm the importance of dialogue between networks as an instituting experience; the inseparability of the pedagogical dimensions and politic of the educational processes; and the importance of the Latim-American collective struggle movement for education as pratice of freedom and humanization |
id |
UNEB-3_7d59b31aadb8566c7feeda0bd1cb5806 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/13468 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiencesENTRE REDES Y COLECTIVOS DE ENSEÑANZA LATINOAMERICANA: tejiendo experiencias formativasEntre redes e coletivos docentes latino-americanos:: tecituras em experiências formativasTeacher training; Networks; Teachers' movementsFormación de profesores; Redes; Movimientos de profesoresFormação docente; Redes; Movimentos de professoresThis article has as focus lived experiences between Latin American teaching network and collectives, in the pandemia context caused by the Sars-Cov- 19 Vírus, taken as research training movements. From the teaching network that narrate about childhood, literacy, reading and writing (REDEALE) and from the desire of think do the formation and the education between Latin-American pars, we focus two dialogic moviments lived in the year 2020: the "Projeto Memórias da Quarentena: Diálogos entre Brasil e Peru" and the participation in the network Pedagogical Accomplices from Latin-American educators. Referenced in a qualitative perspective and dialogue, the reflection possibilitated us reaffirm the importance of dialogue between networks as an instituting experience; the inseparability of the pedagogical dimensions and politic of the educational processes; and the importance of the Latim-American collective struggle movement for education as pratice of freedom and humanizationEste artículo se centra en las experiencias vividas entre redes latinoamericanas y colectivos docentes, en el contexto de la pandemia provocada por el virus Sars-Cov-19, tomadas como movimientos de investigaciónformación. A partir de la trayectoria de la Red de Docentes que Narran sobre infancia, alfabetización, lectura y escritura (REDEALE) y el deseo de pensarhacer la formación y la educación entre pares latinoamericanos, destacamos dos movimientos dialógicos vividos en 2020: el "Proyecto Memorias de Cuarentena: Diálogos entre Brasil y Perú y participación en la Red Cómplices Pedagógica de Educadores Latinoamericanos. Referenciada desde una perspectiva cualitativa y dialógica, la reflexión sobre tales experiencias nos permitió reafirmar la importancia del diálogo entre redes como experiencia formativa instituyente; la inseparabilidad de las dimensiones pedagógicas y políticas de los procesos educativos; y la importancia del movimiento colectivo de lucha latinoamericana por la educación como práctica de libertad y humanización.Este artigo tem como foco experiências entre redes e coletivos docentes latino-americanos, no contexto da pandemia provocada pelo vírus Sars-Cov-19, tomadas como movimentos de investigaçãoformação. A partir da trajetória da Rede de Docentes que Narram sobre Infância, Alfabetização, Leitura e Escrita (REDEALE) e do desejo de pensarfazer a formação e a educação entre pares latino-americanos, destacamos dois movimentos dialógicos vivenciados no ano de 2020: o “Projeto Memórias da Quarentena: Diálogos entre Brasil e Peru e a participação na Red Cómplices Pedagógica de Educadores Latinoamericanos. Referenciadas em uma perspectiva qualitativa e dialógica, a reflexão sobre tais experiências nos possibilitou reafirmar a importância do diálogo entre redes como uma experiência instituinte; a indissociabilidade das dimensões pedagógicas e política dos processos educativos; e a importância do movimento coletivo de luta latino-americano pela educação como prática de liberdade e humanização. UNEB2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1346810.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p31-46Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 66 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 31-462358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v31.n66reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468/9828Copyright (c) 2022 Mairce da Silva Araujo, Regina Aparecida Correia Trindade, Danusa Tederiche Borges de Fariainfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Mairce da SilvaTrindade, Regina Aparecida Correia Faria, Danusa Tederiche Borges de2022-06-02T14:12:51Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/13468Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2022-06-02T14:12:51Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences ENTRE REDES Y COLECTIVOS DE ENSEÑANZA LATINOAMERICANA: tejiendo experiencias formativas Entre redes e coletivos docentes latino-americanos:: tecituras em experiências formativas |
title |
BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences |
spellingShingle |
BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences Araújo, Mairce da Silva Teacher training; Networks; Teachers' movements Formación de profesores; Redes; Movimientos de profesores Formação docente; Redes; Movimentos de professores |
title_short |
BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences |
title_full |
BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences |
title_fullStr |
BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences |
title_full_unstemmed |
BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences |
title_sort |
BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences |
author |
Araújo, Mairce da Silva |
author_facet |
Araújo, Mairce da Silva Trindade, Regina Aparecida Correia Faria, Danusa Tederiche Borges de |
author_role |
author |
author2 |
Trindade, Regina Aparecida Correia Faria, Danusa Tederiche Borges de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Mairce da Silva Trindade, Regina Aparecida Correia Faria, Danusa Tederiche Borges de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training; Networks; Teachers' movements Formación de profesores; Redes; Movimientos de profesores Formação docente; Redes; Movimentos de professores |
topic |
Teacher training; Networks; Teachers' movements Formación de profesores; Redes; Movimientos de profesores Formação docente; Redes; Movimentos de professores |
description |
This article has as focus lived experiences between Latin American teaching network and collectives, in the pandemia context caused by the Sars-Cov- 19 Vírus, taken as research training movements. From the teaching network that narrate about childhood, literacy, reading and writing (REDEALE) and from the desire of think do the formation and the education between Latin-American pars, we focus two dialogic moviments lived in the year 2020: the "Projeto Memórias da Quarentena: Diálogos entre Brasil e Peru" and the participation in the network Pedagogical Accomplices from Latin-American educators. Referenced in a qualitative perspective and dialogue, the reflection possibilitated us reaffirm the importance of dialogue between networks as an instituting experience; the inseparability of the pedagogical dimensions and politic of the educational processes; and the importance of the Latim-American collective struggle movement for education as pratice of freedom and humanization |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blinded peer reviewed Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p31-46 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p31-46 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468/9828 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 66 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 31-46 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v31.n66 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958326431744 |