O (im)possível de educar em tempos de crise: : psicanálise e educação crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marta Regina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Batista, Cleide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10525
Resumo: Psychoanalysis shares with critical education the concern with human subjectivity, since it provokes investments and emotions that allow reflections in times of crisis, mainly by inspiring in teachers a permanent return to themselves, that is, self-reflection. This paper aims to seek, in the relationship between psychoanalysis and critical education, possible references beyond the educational psychologizing view that firms itself on restricted paths of education and teaching formation. The fruitful aspect of this relationship between psychoanalysis and the culture criticism highlights educational thinking through the thresholds of ethics and sensitivity with/for the other. The method, with a bibliographic character, is based on the appropriation of a Frankfurtian reading of Freud’s thought, in which he denounces the formation based on the adaptation of the subject and, by the relationship between the theoretical bases, announces an education committed to emancipatory actions of school knowledge.
id UNEB-3_887776c7668927653bbb0e50985ae1b6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10525
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling O (im)possível de educar em tempos de crise: : psicanálise e educação críticaEducaçãoContemporaneidadePsicanáliseTeoria críticaPsychoanalysis shares with critical education the concern with human subjectivity, since it provokes investments and emotions that allow reflections in times of crisis, mainly by inspiring in teachers a permanent return to themselves, that is, self-reflection. This paper aims to seek, in the relationship between psychoanalysis and critical education, possible references beyond the educational psychologizing view that firms itself on restricted paths of education and teaching formation. The fruitful aspect of this relationship between psychoanalysis and the culture criticism highlights educational thinking through the thresholds of ethics and sensitivity with/for the other. The method, with a bibliographic character, is based on the appropriation of a Frankfurtian reading of Freud’s thought, in which he denounces the formation based on the adaptation of the subject and, by the relationship between the theoretical bases, announces an education committed to emancipatory actions of school knowledge.El psicoanálisis comparte con la educación crítica la preocupación por la subjetividad humana, ya que provoca inversiones y emociones que permiten la reflexión en tiempos de crisis, principalmente al inspirar en el profesor un retorno permanente a sí mismo, es decir, la autorreflexión. El presente texto tiene por objeto buscar, en la relación entre el psicoanálisis y la educación crítica, posibles referencias más allá de la visión psicologizante de la educación que se afirma en los caminos restringidos de la educación y la formación docente. El aspecto fructífero de esta relación entre el psicoanálisis y la crítica de la cultura pone de relieve el pensamiento educativo a través de los umbrales de la ética y la sensibilidad con/por el otro. La metodología, de carácter bibliográfico, se basa en la apropiación de una lectura francfortiana del pensamiento de Freud, en la que denuncia la formación basada en la adaptación del sujeto y, por la relación entre los fundamentos teóricos, anuncia una educación comprometida con las acciones emancipadoras del conocimiento escolar.A psicanálise comunga com a educação crítica a preocupação com a subjetividade humana, uma vez que provoca investimentos e emoções que permitem reflexões em tempos de crise, principalmente ao inspirar no professor um permanente retorno a si mesmo, ou seja, a autorreflexão. Esse texto objetiva buscar, na relação entre psicanálise e educação crítica, possíveis referências para além do olhar psicologizante educacional que se firma em caminhos restritos da educação e da formação docente. O aspecto fecundo desta relação entre a psicanálise e a crítica da cultura evidencia o pensar educativo pelos limiares da ética e da sensibilidade com/pelo o outro. A metodologia, de caráter bibliográfico, pauta-se na apropriação de uma leitura frankfurtiana do pensamento de Freud, em que denuncia a formação pautada na adaptação do sujeito e, pela relação entre as bases teóricas, anuncia uma educação comprometida com ações emancipatórias do saber escolar.UNEB2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1052510.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p17-30Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 17-302358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n60reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10525/7436Oliveira, Marta ReginaBatista, Cleide info:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:21:50Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10525Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:21:50Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv O (im)possível de educar em tempos de crise: : psicanálise e educação crítica
title O (im)possível de educar em tempos de crise: : psicanálise e educação crítica
spellingShingle O (im)possível de educar em tempos de crise: : psicanálise e educação crítica
Oliveira, Marta Regina
Educação
Contemporaneidade
Psicanálise
Teoria crítica
title_short O (im)possível de educar em tempos de crise: : psicanálise e educação crítica
title_full O (im)possível de educar em tempos de crise: : psicanálise e educação crítica
title_fullStr O (im)possível de educar em tempos de crise: : psicanálise e educação crítica
title_full_unstemmed O (im)possível de educar em tempos de crise: : psicanálise e educação crítica
title_sort O (im)possível de educar em tempos de crise: : psicanálise e educação crítica
author Oliveira, Marta Regina
author_facet Oliveira, Marta Regina
Batista, Cleide
author_role author
author2 Batista, Cleide
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marta Regina
Batista, Cleide
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Contemporaneidade
Psicanálise
Teoria crítica
topic Educação
Contemporaneidade
Psicanálise
Teoria crítica
description Psychoanalysis shares with critical education the concern with human subjectivity, since it provokes investments and emotions that allow reflections in times of crisis, mainly by inspiring in teachers a permanent return to themselves, that is, self-reflection. This paper aims to seek, in the relationship between psychoanalysis and critical education, possible references beyond the educational psychologizing view that firms itself on restricted paths of education and teaching formation. The fruitful aspect of this relationship between psychoanalysis and the culture criticism highlights educational thinking through the thresholds of ethics and sensitivity with/for the other. The method, with a bibliographic character, is based on the appropriation of a Frankfurtian reading of Freud’s thought, in which he denounces the formation based on the adaptation of the subject and, by the relationship between the theoretical bases, announces an education committed to emancipatory actions of school knowledge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10525
10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p17-30
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10525
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p17-30
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10525/7436
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 17-30
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v29.n60
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957794803712