“Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo Baiano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arruda, Jalusa Silva de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Figueiredo, Otto Vinicius Agra, Santos, Edmar Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15073
Resumo: The article is an offshoot of research carried out in Salvador and nine municipalities in the Recôncavo Baiano, which aimed to identify perceptions and meanings about racism, sexism and religious intolerance, especially practiced against children, adolescents and young people. At this point, the objective is to analyze the perception of acts and practices identified as religious intolerance in the school environment, as the mention of the school as a locus of this form of violence was recurrent. Therefore, religious racism is considered as an analytical category, since, in Brazil, discrimination and violence practiced against religious groups are predominantly directed at religions of African origin. The data indicate specific prohibitions for children, adolescents and young people of Afro-Brazilian religions, as well as practices associated with bullying that reveal institutionalized religious racism at school, to the detriment of an anti-racist pedagogical political project.
id UNEB-3_8e071504588d23ddd0964450dc052614
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15073
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling “Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo BaianoReligious racism. Bullying. School. Anti-racist education.Racismo religioso. Bullying. Escuela. Educación antirracista.Racismo religioso. Bullying. Escola. Educação antirracista.The article is an offshoot of research carried out in Salvador and nine municipalities in the Recôncavo Baiano, which aimed to identify perceptions and meanings about racism, sexism and religious intolerance, especially practiced against children, adolescents and young people. At this point, the objective is to analyze the perception of acts and practices identified as religious intolerance in the school environment, as the mention of the school as a locus of this form of violence was recurrent. Therefore, religious racism is considered as an analytical category, since, in Brazil, discrimination and violence practiced against religious groups are predominantly directed at religions of African origin. The data indicate specific prohibitions for children, adolescents and young people of Afro-Brazilian religions, as well as practices associated with bullying that reveal institutionalized religious racism at school, to the detriment of an anti-racist pedagogical political project.El artículo es una parte de una investigación realizada en Salvador y nueve municipios del Recôncavo Baiano, que tuvo como objetivo identificar percepciones y significados sobre el racismo, el sexismo y la intolerancia religiosa, especialmente practicados contra niños, adolescentes y jóvenes. En este punto, el objetivo es analizar la percepción de los actos y prácticas identificados como intolerancia religiosa en el ámbito escolar, siendo recurrente la mención de la escuela como locus de esta forma de violencia. Para ello, el racismo religioso es considerado como una categoría analítica, ya que, en Brasil, la discriminación y la violencia practicada contra los grupos religiosos se dirigen predominantemente a las religiones de origen africano. Los datos indican prohibiciones específicas para niños, adolescentes y jóvenes de religiones afrobrasileñas, así como prácticas asociadas al bullying que revelan el racismo religioso institucionalizado en la escuela, en detrimento de un proyecto político pedagógico antirracista.O artigo é desdobramento de pesquisa desenvolvida em Salvador e nove municípios do Recôncavo Baiano, que teve por objetivo identificar percepções e sentidos sobre racismo, sexismo e intolerância religiosa, especialmente praticada contra crianças, adolescentes e jovens. Neste momento, objetiva-se analisar a percepção de atos e práticas identificados como intolerância religiosa no ambiente escolar, pois foi recorrente a menção à escola como lócus dessa forma de violência. Para tanto, considera-se racismo religioso como categoria analítica, uma vez que, no Brasil, discriminações e violências praticadas contra grupos religiosos são predominantemente dirigidas às religiões de matriz africana. Os dados indicam interdições específicas para crianças, adolescentes e jovens de religiões afro-brasileiras, bem como práticas associadas ao bullying que desvelam o racismo religioso institucionalizado na escola, em detrimento de um projeto político pedagógico antirracista.UNEB2023-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1507310.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p106-124Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 106-1242358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n69reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15073/11090Copyright (c) 2023 Jalusa Silva de Arruda, Otto Vinicius Agra Figueiredo, Edmar Ferreira Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessArruda, Jalusa Silva de Figueiredo, Otto Vinicius AgraSantos, Edmar Ferreira 2023-02-02T18:59:50Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15073Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-02-02T18:59:50Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv “Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo Baiano
title “Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo Baiano
spellingShingle “Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo Baiano
Arruda, Jalusa Silva de
Religious racism. Bullying. School. Anti-racist education.
Racismo religioso. Bullying. Escuela. Educación antirracista.
Racismo religioso. Bullying. Escola. Educação antirracista.
title_short “Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo Baiano
title_full “Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo Baiano
title_fullStr “Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo Baiano
title_full_unstemmed “Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo Baiano
title_sort “Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo Baiano
author Arruda, Jalusa Silva de
author_facet Arruda, Jalusa Silva de
Figueiredo, Otto Vinicius Agra
Santos, Edmar Ferreira
author_role author
author2 Figueiredo, Otto Vinicius Agra
Santos, Edmar Ferreira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arruda, Jalusa Silva de
Figueiredo, Otto Vinicius Agra
Santos, Edmar Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Religious racism. Bullying. School. Anti-racist education.
Racismo religioso. Bullying. Escuela. Educación antirracista.
Racismo religioso. Bullying. Escola. Educação antirracista.
topic Religious racism. Bullying. School. Anti-racist education.
Racismo religioso. Bullying. Escuela. Educación antirracista.
Racismo religioso. Bullying. Escola. Educação antirracista.
description The article is an offshoot of research carried out in Salvador and nine municipalities in the Recôncavo Baiano, which aimed to identify perceptions and meanings about racism, sexism and religious intolerance, especially practiced against children, adolescents and young people. At this point, the objective is to analyze the perception of acts and practices identified as religious intolerance in the school environment, as the mention of the school as a locus of this form of violence was recurrent. Therefore, religious racism is considered as an analytical category, since, in Brazil, discrimination and violence practiced against religious groups are predominantly directed at religions of African origin. The data indicate specific prohibitions for children, adolescents and young people of Afro-Brazilian religions, as well as practices associated with bullying that reveal institutionalized religious racism at school, to the detriment of an anti-racist pedagogical political project.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15073
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p106-124
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15073
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p106-124
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15073/11090
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Jalusa Silva de Arruda, Otto Vinicius Agra Figueiredo, Edmar Ferreira Santos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Jalusa Silva de Arruda, Otto Vinicius Agra Figueiredo, Edmar Ferreira Santos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 106-124
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n69
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958458552320