“Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo Baiano
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15073 |
Resumo: | The article is an offshoot of research carried out in Salvador and nine municipalities in the Recôncavo Baiano, which aimed to identify perceptions and meanings about racism, sexism and religious intolerance, especially practiced against children, adolescents and young people. At this point, the objective is to analyze the perception of acts and practices identified as religious intolerance in the school environment, as the mention of the school as a locus of this form of violence was recurrent. Therefore, religious racism is considered as an analytical category, since, in Brazil, discrimination and violence practiced against religious groups are predominantly directed at religions of African origin. The data indicate specific prohibitions for children, adolescents and young people of Afro-Brazilian religions, as well as practices associated with bullying that reveal institutionalized religious racism at school, to the detriment of an anti-racist pedagogical political project. |
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“Regra Tácita”: racismo religioso no ambiente escolar em Salvador e Recôncavo BaianoReligious racism. Bullying. School. Anti-racist education.Racismo religioso. Bullying. Escuela. Educación antirracista.Racismo religioso. Bullying. Escola. Educação antirracista.The article is an offshoot of research carried out in Salvador and nine municipalities in the Recôncavo Baiano, which aimed to identify perceptions and meanings about racism, sexism and religious intolerance, especially practiced against children, adolescents and young people. At this point, the objective is to analyze the perception of acts and practices identified as religious intolerance in the school environment, as the mention of the school as a locus of this form of violence was recurrent. Therefore, religious racism is considered as an analytical category, since, in Brazil, discrimination and violence practiced against religious groups are predominantly directed at religions of African origin. The data indicate specific prohibitions for children, adolescents and young people of Afro-Brazilian religions, as well as practices associated with bullying that reveal institutionalized religious racism at school, to the detriment of an anti-racist pedagogical political project.El artículo es una parte de una investigación realizada en Salvador y nueve municipios del Recôncavo Baiano, que tuvo como objetivo identificar percepciones y significados sobre el racismo, el sexismo y la intolerancia religiosa, especialmente practicados contra niños, adolescentes y jóvenes. En este punto, el objetivo es analizar la percepción de los actos y prácticas identificados como intolerancia religiosa en el ámbito escolar, siendo recurrente la mención de la escuela como locus de esta forma de violencia. Para ello, el racismo religioso es considerado como una categoría analítica, ya que, en Brasil, la discriminación y la violencia practicada contra los grupos religiosos se dirigen predominantemente a las religiones de origen africano. Los datos indican prohibiciones específicas para niños, adolescentes y jóvenes de religiones afrobrasileñas, así como prácticas asociadas al bullying que revelan el racismo religioso institucionalizado en la escuela, en detrimento de un proyecto político pedagógico antirracista.O artigo é desdobramento de pesquisa desenvolvida em Salvador e nove municípios do Recôncavo Baiano, que teve por objetivo identificar percepções e sentidos sobre racismo, sexismo e intolerância religiosa, especialmente praticada contra crianças, adolescentes e jovens. Neste momento, objetiva-se analisar a percepção de atos e práticas identificados como intolerância religiosa no ambiente escolar, pois foi recorrente a menção à escola como lócus dessa forma de violência. Para tanto, considera-se racismo religioso como categoria analítica, uma vez que, no Brasil, discriminações e violências praticadas contra grupos religiosos são predominantemente dirigidas às religiões de matriz africana. Os dados indicam interdições específicas para crianças, adolescentes e jovens de religiões afro-brasileiras, bem como práticas associadas ao bullying que desvelam o racismo religioso institucionalizado na escola, em detrimento de um projeto político pedagógico antirracista.UNEB2023-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1507310.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p106-124Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 106-1242358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n69reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15073/11090Copyright (c) 2023 Jalusa Silva de Arruda, Otto Vinicius Agra Figueiredo, Edmar Ferreira Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessArruda, Jalusa Silva de Figueiredo, Otto Vinicius AgraSantos, Edmar Ferreira 2023-02-02T18:59:50Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15073Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-02-02T18:59:50Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
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