GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antunes do Nascimento, Clarice
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ribeiro Vargas, Juliana, Duarte Bezerra, Kay
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17691
Resumo: ABSTRACT In this text, we aim to analyze the narratives of young autistic individuals on the dimensions of gender and sexuality, as reported in the podcast Introvertendo. Specifically, we are interested in problematizing the affective and sexual experiences of the podcast producers. Therefore, we rely on a post-structuralist approach, drawing on the theoretical fields of Cultural Studies in Education, Gender and Sexuality Studies, and Youth Studies. We employed Netnography as our methodology to analyze episodes featuring the themes relationships and sexual affective experiences of the podcast producers who identify themselves as ASD (Autism Spectrum Disorder) individuals. Based on the results, we highlight that, despite the invisibility of the theme, the podcast aforementioned acts as a cultural pedagogy, (re)educating young autist individuals in innumerable dimensions, among which, gender and sexuality.  
id UNEB-3_8eec17254a95aca643a3b259b617eae7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/17691
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast IntrovertendoGÉNERO Y SEXUALIDAD DE JÓVENES CON TEA: UN BREVE ANÁLISIS A PARTIR DEL PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast IntrovertendoGênero e Sexualidade de Jovens com TEA : uma breve análise a partir do Pdcast IntrovertendoCultural Studies, Gender, Youth Autism, IntrovertendoEstudios Culturales, Género, Juventud, Autismo, Introvertendo.Estudos Culturais, Gênero, Juventude, Autismo, Introvertendo.ABSTRACT In this text, we aim to analyze the narratives of young autistic individuals on the dimensions of gender and sexuality, as reported in the podcast Introvertendo. Specifically, we are interested in problematizing the affective and sexual experiences of the podcast producers. Therefore, we rely on a post-structuralist approach, drawing on the theoretical fields of Cultural Studies in Education, Gender and Sexuality Studies, and Youth Studies. We employed Netnography as our methodology to analyze episodes featuring the themes relationships and sexual affective experiences of the podcast producers who identify themselves as ASD (Autism Spectrum Disorder) individuals. Based on the results, we highlight that, despite the invisibility of the theme, the podcast aforementioned acts as a cultural pedagogy, (re)educating young autist individuals in innumerable dimensions, among which, gender and sexuality.  RESUMEN En este texto, procuramos analizar relatos de jóvenes autistas sobre las dimensiones del género y la sexualidad en la exhibición del podcast Introvertendo. Más específicamente, nos interesa problematizar experiencias afectivas y sexuales vividas por los jóvenes productores de dicho podcast. Para eso, adoptando un abordaje posestructuralista, nos apoyamos en los campos teóricos de los Estudios Culturales en Educación, de los Estudios de Género y Sexualidad y de los Estudios sobres Juventudes. Como metodología, utilizamos la netnografía para analizar los episodios que tenían como tema central relaciones y experiencias afectivo-sexuales de los productores del podcast, quienes se identifican como sujetos con trastorno del espectro autista (TEA). Como resultados, recalcamos que, a pesar de la invisibilidad del tema, el podcast estudiado actúa como una pedagogía cultural, (re)educando a jóvenes autistas en múltiples dimensiones, incluso la de género y sexualidad que, entre otras, se hace presente.  RESUMO Buscamos analisar, neste texto, narrativas de jovens autistas sobre as dimensões do gênero e da sexualidade na exibição do podcast Introvertendo. De modo mais específico, interessa-nos problematizar experiências afetivas e sexuais vivenciadas pelos jovens produtores do referido podcast. Para tanto, em uma abordagem pós-estruturalista, apoiamo-nos nos campos teóricos nos Estudos Culturais em Educação, nos Estudos de Gênero e Sexualidade e Estudos sobre Juventudes. Como metodologia, utilizamos a netnografia, analisando os episódios que tinham como tema central relacionamentos e experiências afetivas sexuais dos produtores do podcast, os quais identificam-se como sujeitos com TEA (transtorno do espectro autista). Como resultados, destacamos que, apesar da invisibilidade do tema, o podcast em questão atua como uma pedagogia cultural, (re)educando jovens autistas em inúmeras dimensões e, entre essas, o gênero e a sexualidade, fazem-se presentes.  UNEB2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1769110.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p301-319Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 301-3192358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n72reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17691/12522Copyright (c) 2023 Clarice Antunes do Nascimento, Juliana Ribeiro Vargas, Kay Duarte Bezerrahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntunes do Nascimento, ClariceRibeiro Vargas, Juliana Duarte Bezerra, Kay2023-11-21T17:35:11Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/17691Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-11-21T17:35:11Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
GÉNERO Y SEXUALIDAD DE JÓVENES CON TEA: UN BREVE ANÁLISIS A PARTIR DEL PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
Gênero e Sexualidade de Jovens com TEA : uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
title GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
spellingShingle GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
Antunes do Nascimento, Clarice
Cultural Studies, Gender, Youth Autism, Introvertendo
Estudios Culturales, Género, Juventud, Autismo, Introvertendo.
Estudos Culturais, Gênero, Juventude, Autismo, Introvertendo.
title_short GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
title_full GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
title_fullStr GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
title_full_unstemmed GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
title_sort GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
author Antunes do Nascimento, Clarice
author_facet Antunes do Nascimento, Clarice
Ribeiro Vargas, Juliana
Duarte Bezerra, Kay
author_role author
author2 Ribeiro Vargas, Juliana
Duarte Bezerra, Kay
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antunes do Nascimento, Clarice
Ribeiro Vargas, Juliana
Duarte Bezerra, Kay
dc.subject.por.fl_str_mv Cultural Studies, Gender, Youth Autism, Introvertendo
Estudios Culturales, Género, Juventud, Autismo, Introvertendo.
Estudos Culturais, Gênero, Juventude, Autismo, Introvertendo.
topic Cultural Studies, Gender, Youth Autism, Introvertendo
Estudios Culturales, Género, Juventud, Autismo, Introvertendo.
Estudos Culturais, Gênero, Juventude, Autismo, Introvertendo.
description ABSTRACT In this text, we aim to analyze the narratives of young autistic individuals on the dimensions of gender and sexuality, as reported in the podcast Introvertendo. Specifically, we are interested in problematizing the affective and sexual experiences of the podcast producers. Therefore, we rely on a post-structuralist approach, drawing on the theoretical fields of Cultural Studies in Education, Gender and Sexuality Studies, and Youth Studies. We employed Netnography as our methodology to analyze episodes featuring the themes relationships and sexual affective experiences of the podcast producers who identify themselves as ASD (Autism Spectrum Disorder) individuals. Based on the results, we highlight that, despite the invisibility of the theme, the podcast aforementioned acts as a cultural pedagogy, (re)educating young autist individuals in innumerable dimensions, among which, gender and sexuality.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17691
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p301-319
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17691
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p301-319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17691/12522
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Clarice Antunes do Nascimento, Juliana Ribeiro Vargas, Kay Duarte Bezerra
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Clarice Antunes do Nascimento, Juliana Ribeiro Vargas, Kay Duarte Bezerra
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 301-319
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n72
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958759493632