GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17691 |
Resumo: | ABSTRACT In this text, we aim to analyze the narratives of young autistic individuals on the dimensions of gender and sexuality, as reported in the podcast Introvertendo. Specifically, we are interested in problematizing the affective and sexual experiences of the podcast producers. Therefore, we rely on a post-structuralist approach, drawing on the theoretical fields of Cultural Studies in Education, Gender and Sexuality Studies, and Youth Studies. We employed Netnography as our methodology to analyze episodes featuring the themes relationships and sexual affective experiences of the podcast producers who identify themselves as ASD (Autism Spectrum Disorder) individuals. Based on the results, we highlight that, despite the invisibility of the theme, the podcast aforementioned acts as a cultural pedagogy, (re)educating young autist individuals in innumerable dimensions, among which, gender and sexuality. |
id |
UNEB-3_8eec17254a95aca643a3b259b617eae7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/17691 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast IntrovertendoGÉNERO Y SEXUALIDAD DE JÓVENES CON TEA: UN BREVE ANÁLISIS A PARTIR DEL PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast IntrovertendoGênero e Sexualidade de Jovens com TEA : uma breve análise a partir do Pdcast IntrovertendoCultural Studies, Gender, Youth Autism, IntrovertendoEstudios Culturales, Género, Juventud, Autismo, Introvertendo.Estudos Culturais, Gênero, Juventude, Autismo, Introvertendo.ABSTRACT In this text, we aim to analyze the narratives of young autistic individuals on the dimensions of gender and sexuality, as reported in the podcast Introvertendo. Specifically, we are interested in problematizing the affective and sexual experiences of the podcast producers. Therefore, we rely on a post-structuralist approach, drawing on the theoretical fields of Cultural Studies in Education, Gender and Sexuality Studies, and Youth Studies. We employed Netnography as our methodology to analyze episodes featuring the themes relationships and sexual affective experiences of the podcast producers who identify themselves as ASD (Autism Spectrum Disorder) individuals. Based on the results, we highlight that, despite the invisibility of the theme, the podcast aforementioned acts as a cultural pedagogy, (re)educating young autist individuals in innumerable dimensions, among which, gender and sexuality. RESUMEN En este texto, procuramos analizar relatos de jóvenes autistas sobre las dimensiones del género y la sexualidad en la exhibición del podcast Introvertendo. Más específicamente, nos interesa problematizar experiencias afectivas y sexuales vividas por los jóvenes productores de dicho podcast. Para eso, adoptando un abordaje posestructuralista, nos apoyamos en los campos teóricos de los Estudios Culturales en Educación, de los Estudios de Género y Sexualidad y de los Estudios sobres Juventudes. Como metodología, utilizamos la netnografía para analizar los episodios que tenían como tema central relaciones y experiencias afectivo-sexuales de los productores del podcast, quienes se identifican como sujetos con trastorno del espectro autista (TEA). Como resultados, recalcamos que, a pesar de la invisibilidad del tema, el podcast estudiado actúa como una pedagogía cultural, (re)educando a jóvenes autistas en múltiples dimensiones, incluso la de género y sexualidad que, entre otras, se hace presente. RESUMO Buscamos analisar, neste texto, narrativas de jovens autistas sobre as dimensões do gênero e da sexualidade na exibição do podcast Introvertendo. De modo mais específico, interessa-nos problematizar experiências afetivas e sexuais vivenciadas pelos jovens produtores do referido podcast. Para tanto, em uma abordagem pós-estruturalista, apoiamo-nos nos campos teóricos nos Estudos Culturais em Educação, nos Estudos de Gênero e Sexualidade e Estudos sobre Juventudes. Como metodologia, utilizamos a netnografia, analisando os episódios que tinham como tema central relacionamentos e experiências afetivas sexuais dos produtores do podcast, os quais identificam-se como sujeitos com TEA (transtorno do espectro autista). Como resultados, destacamos que, apesar da invisibilidade do tema, o podcast em questão atua como uma pedagogia cultural, (re)educando jovens autistas em inúmeras dimensões e, entre essas, o gênero e a sexualidade, fazem-se presentes. UNEB2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1769110.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p301-319Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 301-3192358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n72reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17691/12522Copyright (c) 2023 Clarice Antunes do Nascimento, Juliana Ribeiro Vargas, Kay Duarte Bezerrahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntunes do Nascimento, ClariceRibeiro Vargas, Juliana Duarte Bezerra, Kay2023-11-21T17:35:11Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/17691Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-11-21T17:35:11Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo GÉNERO Y SEXUALIDAD DE JÓVENES CON TEA: UN BREVE ANÁLISIS A PARTIR DEL PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo Gênero e Sexualidade de Jovens com TEA : uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo |
title |
GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo |
spellingShingle |
GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo Antunes do Nascimento, Clarice Cultural Studies, Gender, Youth Autism, Introvertendo Estudios Culturales, Género, Juventud, Autismo, Introvertendo. Estudos Culturais, Gênero, Juventude, Autismo, Introvertendo. |
title_short |
GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo |
title_full |
GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo |
title_fullStr |
GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo |
title_full_unstemmed |
GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo |
title_sort |
GENDER AND SEXUALITY OF YOUNG ASD INDIVIDUALS: A BRIEF ANALYSIS BASED ON THE PODCAST INTROVERTENDO: uma breve análise a partir do Pdcast Introvertendo |
author |
Antunes do Nascimento, Clarice |
author_facet |
Antunes do Nascimento, Clarice Ribeiro Vargas, Juliana Duarte Bezerra, Kay |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro Vargas, Juliana Duarte Bezerra, Kay |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antunes do Nascimento, Clarice Ribeiro Vargas, Juliana Duarte Bezerra, Kay |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultural Studies, Gender, Youth Autism, Introvertendo Estudios Culturales, Género, Juventud, Autismo, Introvertendo. Estudos Culturais, Gênero, Juventude, Autismo, Introvertendo. |
topic |
Cultural Studies, Gender, Youth Autism, Introvertendo Estudios Culturales, Género, Juventud, Autismo, Introvertendo. Estudos Culturais, Gênero, Juventude, Autismo, Introvertendo. |
description |
ABSTRACT In this text, we aim to analyze the narratives of young autistic individuals on the dimensions of gender and sexuality, as reported in the podcast Introvertendo. Specifically, we are interested in problematizing the affective and sexual experiences of the podcast producers. Therefore, we rely on a post-structuralist approach, drawing on the theoretical fields of Cultural Studies in Education, Gender and Sexuality Studies, and Youth Studies. We employed Netnography as our methodology to analyze episodes featuring the themes relationships and sexual affective experiences of the podcast producers who identify themselves as ASD (Autism Spectrum Disorder) individuals. Based on the results, we highlight that, despite the invisibility of the theme, the podcast aforementioned acts as a cultural pedagogy, (re)educating young autist individuals in innumerable dimensions, among which, gender and sexuality. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17691 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p301-319 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17691 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p301-319 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17691/12522 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Clarice Antunes do Nascimento, Juliana Ribeiro Vargas, Kay Duarte Bezerra http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Clarice Antunes do Nascimento, Juliana Ribeiro Vargas, Kay Duarte Bezerra http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 301-319 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v32.n72 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958759493632 |