Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dadico, Luciana
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086
Resumo: Considering that gender violence participates in different forms of school violence, this essay is dedicated to a discussion about both the specificities of gender violence, and the way in which this kind of violence participates in school relationships. From a Critical Theory perspective, students, teachers and scholar crew play an important role to mediate social violence and school violence, preventing, producing and/or reproducing gender violence in school spaces. In dialogue with previous studies on bullying and prejudice, as known forms of school violence, I analyze some of the psychosocial aspects involved in gender violence. This task involves a necessary critique of the ideological representations of gender and their controlling images. I hope, with these reflections, to contribute to a better understanding of school-related gender-based violence and its field of study.
id UNEB-3_9728f1fa0d3ceac69d0af8f80a3942b2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15086
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-críticaSchool-Related Violence; Gender; Bullying; Prejudice; Critical Theory of Society.Violencia Escolar; Género; Bullying; Preconcepción; Teoría Crítica de la Sociedad.Violência Escolar; Gênero; Bullying; Preconceito; Teoria Crítica da Sociedade.Considering that gender violence participates in different forms of school violence, this essay is dedicated to a discussion about both the specificities of gender violence, and the way in which this kind of violence participates in school relationships. From a Critical Theory perspective, students, teachers and scholar crew play an important role to mediate social violence and school violence, preventing, producing and/or reproducing gender violence in school spaces. In dialogue with previous studies on bullying and prejudice, as known forms of school violence, I analyze some of the psychosocial aspects involved in gender violence. This task involves a necessary critique of the ideological representations of gender and their controlling images. I hope, with these reflections, to contribute to a better understanding of school-related gender-based violence and its field of study.Teniendo en cuenta que la violencia de género participa en diferentes formas de violencia escolar, este ensayo está dedicado a una discusión sobre las especificidades de la violencia de género y la forma en que este tipo de violencia participa en las relaciones escolares. Desde una perspectiva teórico-crítica, la escuela y las personas que en ella participan juegan un papel importante en la mediación entre la violencia social y la violencia escolar, previniendo, produciendo y/o reproduciendo la violencia de género en sus espacios. En diálogo con estudios previos sobre el bullying y los prejuicios, como formas conocidas de violencia escolar, analizo algunos de los aspectos psicosociales involucrados en la violencia de género, tarea que implica una necesaria crítica a las representaciones ideológicas de género y sus imágenes de control. Espero, con estas reflexiones, contribuir a una mejor comprensión de la violencia escolar de género y su campo de estudio.Considerando que a violência de gênero participa das diferentes formas de violência escolar, o presente ensaio é dedicado a uma discussão sobre as especificidades da violência de gênero e sobre o modo como este tipo de violência participa das relações escolares. Em uma perspectiva teórico-crítica, a escola e as pessoas que dela participam exercem um papel importante na mediação entre a violência social e a violência escolar, impedindo, produzindo e/ou reproduzindo em seus espaços também a violência de gênero. Dialogando com estudos anteriores sobre o bullying e o preconceito, enquanto formas conhecidas de violência escolar, analiso alguns dos aspectos psicossociais envolvidos na violência de gênero, tarefa que envolve uma necessária crítica das representações ideológicas de gênero e de suas imagens de controle. Espero, com estas reflexões, contribuir para uma melhor compreensão da violência escolar de gênero e seu campo de estudos.UNEB2023-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1508610.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p78-89Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 78-892358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n69reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086/11088Copyright (c) 2023 Luciana Dadicoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDadico, Luciana2023-02-02T18:59:50Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15086Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-02-02T18:59:50Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica
title Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica
spellingShingle Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica
Dadico, Luciana
School-Related Violence; Gender; Bullying; Prejudice; Critical Theory of Society.
Violencia Escolar; Género; Bullying; Preconcepción; Teoría Crítica de la Sociedad.
Violência Escolar; Gênero; Bullying; Preconceito; Teoria Crítica da Sociedade.
title_short Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica
title_full Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica
title_fullStr Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica
title_full_unstemmed Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica
title_sort Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica
author Dadico, Luciana
author_facet Dadico, Luciana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dadico, Luciana
dc.subject.por.fl_str_mv School-Related Violence; Gender; Bullying; Prejudice; Critical Theory of Society.
Violencia Escolar; Género; Bullying; Preconcepción; Teoría Crítica de la Sociedad.
Violência Escolar; Gênero; Bullying; Preconceito; Teoria Crítica da Sociedade.
topic School-Related Violence; Gender; Bullying; Prejudice; Critical Theory of Society.
Violencia Escolar; Género; Bullying; Preconcepción; Teoría Crítica de la Sociedad.
Violência Escolar; Gênero; Bullying; Preconceito; Teoria Crítica da Sociedade.
description Considering that gender violence participates in different forms of school violence, this essay is dedicated to a discussion about both the specificities of gender violence, and the way in which this kind of violence participates in school relationships. From a Critical Theory perspective, students, teachers and scholar crew play an important role to mediate social violence and school violence, preventing, producing and/or reproducing gender violence in school spaces. In dialogue with previous studies on bullying and prejudice, as known forms of school violence, I analyze some of the psychosocial aspects involved in gender violence. This task involves a necessary critique of the ideological representations of gender and their controlling images. I hope, with these reflections, to contribute to a better understanding of school-related gender-based violence and its field of study.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p78-89
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p78-89
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086/11088
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Luciana Dadico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Luciana Dadico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 78-89
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n69
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958462746624