Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086 |
Resumo: | Considering that gender violence participates in different forms of school violence, this essay is dedicated to a discussion about both the specificities of gender violence, and the way in which this kind of violence participates in school relationships. From a Critical Theory perspective, students, teachers and scholar crew play an important role to mediate social violence and school violence, preventing, producing and/or reproducing gender violence in school spaces. In dialogue with previous studies on bullying and prejudice, as known forms of school violence, I analyze some of the psychosocial aspects involved in gender violence. This task involves a necessary critique of the ideological representations of gender and their controlling images. I hope, with these reflections, to contribute to a better understanding of school-related gender-based violence and its field of study. |
id |
UNEB-3_9728f1fa0d3ceac69d0af8f80a3942b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15086 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-críticaSchool-Related Violence; Gender; Bullying; Prejudice; Critical Theory of Society.Violencia Escolar; Género; Bullying; Preconcepción; Teoría Crítica de la Sociedad.Violência Escolar; Gênero; Bullying; Preconceito; Teoria Crítica da Sociedade.Considering that gender violence participates in different forms of school violence, this essay is dedicated to a discussion about both the specificities of gender violence, and the way in which this kind of violence participates in school relationships. From a Critical Theory perspective, students, teachers and scholar crew play an important role to mediate social violence and school violence, preventing, producing and/or reproducing gender violence in school spaces. In dialogue with previous studies on bullying and prejudice, as known forms of school violence, I analyze some of the psychosocial aspects involved in gender violence. This task involves a necessary critique of the ideological representations of gender and their controlling images. I hope, with these reflections, to contribute to a better understanding of school-related gender-based violence and its field of study.Teniendo en cuenta que la violencia de género participa en diferentes formas de violencia escolar, este ensayo está dedicado a una discusión sobre las especificidades de la violencia de género y la forma en que este tipo de violencia participa en las relaciones escolares. Desde una perspectiva teórico-crítica, la escuela y las personas que en ella participan juegan un papel importante en la mediación entre la violencia social y la violencia escolar, previniendo, produciendo y/o reproduciendo la violencia de género en sus espacios. En diálogo con estudios previos sobre el bullying y los prejuicios, como formas conocidas de violencia escolar, analizo algunos de los aspectos psicosociales involucrados en la violencia de género, tarea que implica una necesaria crítica a las representaciones ideológicas de género y sus imágenes de control. Espero, con estas reflexiones, contribuir a una mejor comprensión de la violencia escolar de género y su campo de estudio.Considerando que a violência de gênero participa das diferentes formas de violência escolar, o presente ensaio é dedicado a uma discussão sobre as especificidades da violência de gênero e sobre o modo como este tipo de violência participa das relações escolares. Em uma perspectiva teórico-crítica, a escola e as pessoas que dela participam exercem um papel importante na mediação entre a violência social e a violência escolar, impedindo, produzindo e/ou reproduzindo em seus espaços também a violência de gênero. Dialogando com estudos anteriores sobre o bullying e o preconceito, enquanto formas conhecidas de violência escolar, analiso alguns dos aspectos psicossociais envolvidos na violência de gênero, tarefa que envolve uma necessária crítica das representações ideológicas de gênero e de suas imagens de controle. Espero, com estas reflexões, contribuir para uma melhor compreensão da violência escolar de gênero e seu campo de estudos.UNEB2023-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1508610.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p78-89Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 78-892358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n69reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086/11088Copyright (c) 2023 Luciana Dadicoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDadico, Luciana2023-02-02T18:59:50Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15086Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-02-02T18:59:50Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica |
title |
Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica |
spellingShingle |
Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica Dadico, Luciana School-Related Violence; Gender; Bullying; Prejudice; Critical Theory of Society. Violencia Escolar; Género; Bullying; Preconcepción; Teoría Crítica de la Sociedad. Violência Escolar; Gênero; Bullying; Preconceito; Teoria Crítica da Sociedade. |
title_short |
Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica |
title_full |
Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica |
title_fullStr |
Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica |
title_full_unstemmed |
Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica |
title_sort |
Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica |
author |
Dadico, Luciana |
author_facet |
Dadico, Luciana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dadico, Luciana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School-Related Violence; Gender; Bullying; Prejudice; Critical Theory of Society. Violencia Escolar; Género; Bullying; Preconcepción; Teoría Crítica de la Sociedad. Violência Escolar; Gênero; Bullying; Preconceito; Teoria Crítica da Sociedade. |
topic |
School-Related Violence; Gender; Bullying; Prejudice; Critical Theory of Society. Violencia Escolar; Género; Bullying; Preconcepción; Teoría Crítica de la Sociedad. Violência Escolar; Gênero; Bullying; Preconceito; Teoria Crítica da Sociedade. |
description |
Considering that gender violence participates in different forms of school violence, this essay is dedicated to a discussion about both the specificities of gender violence, and the way in which this kind of violence participates in school relationships. From a Critical Theory perspective, students, teachers and scholar crew play an important role to mediate social violence and school violence, preventing, producing and/or reproducing gender violence in school spaces. In dialogue with previous studies on bullying and prejudice, as known forms of school violence, I analyze some of the psychosocial aspects involved in gender violence. This task involves a necessary critique of the ideological representations of gender and their controlling images. I hope, with these reflections, to contribute to a better understanding of school-related gender-based violence and its field of study. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blinded peer reviewed Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p78-89 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p78-89 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086/11088 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Luciana Dadico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Luciana Dadico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 78-89 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v32.n69 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958462746624 |