AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Luciana Haddad
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Barbosa, Andreza, Barros, Gabriel Meneses
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062
Resumo: The paper discusses the increase in school violence, observed in 2021 and 2022, in relation with the mischaracterization of the school as a place of belonging. For that, we used the analysis of educational policies recently implemented in the São Paulo state network, together with violence data referring to the first months of return to face-to-face education. We also bring the narrative writings of an educator from the state education network, whose records make it possible to extrapolate numerical data and enter the reality of what has been experienced in the daily lives of schools. The analyzes show that there is a complexity of factors that contribute to the increase in cases of violence, among which we highlight the precarious conditions established by educational policies that deprive the school of its meaning and offer simple solutions to complex problems. Still, we signal possibilities of restoring the meaning of the school as a place of conviviality and production of knowledge.
id UNEB-3_a01e5a3c9de3576867f234e6af0b1da6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15062
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escolaENTRE TANTAS VIOLENCIAS: POLÍTICAS, LUGARES Y LA CONSTRUCCIÓN DE SENTIDO ESCOLAR: políticas, lugares e a construção do sentido da escolaEntre Tantas Violências : políticas, lugares e a construção do sentido da escolaschool violencenarrativesCOVID-19 pandemiceducational politicsviolencia escolarnarrativaspandemia de COVID-19politica educativaviolência escolar;narrativas;pandemia da COVID-19;política educacionalThe paper discusses the increase in school violence, observed in 2021 and 2022, in relation with the mischaracterization of the school as a place of belonging. For that, we used the analysis of educational policies recently implemented in the São Paulo state network, together with violence data referring to the first months of return to face-to-face education. We also bring the narrative writings of an educator from the state education network, whose records make it possible to extrapolate numerical data and enter the reality of what has been experienced in the daily lives of schools. The analyzes show that there is a complexity of factors that contribute to the increase in cases of violence, among which we highlight the precarious conditions established by educational policies that deprive the school of its meaning and offer simple solutions to complex problems. Still, we signal possibilities of restoring the meaning of the school as a place of conviviality and production of knowledge.El artículo discute la relación entre el aumento de la violencia escolar, observado en 2021 y 2022, con la mala caracterización de la escuela como lugar de pertenencia. Para eso, utilizamos el análisis de las políticas educativas implementadas recientemente en la red del estado de São Paulo, junto con datos de violencia referentes a los primeros meses de retorno a la educación presencial. Traemos también los escritos narrativos de un educador de la red estatal de educación, cuyos registros permiten extrapolar datos numéricos y adentrarse en la realidad de lo vivido en el cotidiano de las escuelas. Los análisis muestran que existe una complejidad de factores que contribuyen al aumento de los casos de violencia, entre los que destacamos las precarias condiciones establecidas por las políticas educativas que despojan a la escuela de su sentido y ofrecen soluciones sencillas a problemas complejos. Aun así, señalamos posibilidades de restituir el sentido de la escuela como lugar de convivencia y producción de saberes.O artigo discute a relação entre o aumento da violência escolar, observada em 2021 e 2022, com a descaracterização da escola como lugar de pertença. Para tanto, recorremos à análise das políticas educacionais recentemente implementadas na rede estadual paulista, juntamente com os dados de violência referentes aos primeiros meses de retorno ao ensino presencial. Trazemos também as escritas narrativas de um educador da rede estadual de educação, cujos registros possibilitam extrapolar os dados numéricos e adentrar à realidade do que tem sido vivido no cotidiano das escolas. As análises evidenciam que há uma complexidade de fatores que contribuem para o aumento dos casos de violência, dentre os quais destacamos as condições precárias estabelecidas por políticas educacionais que esvaziam a escola de seu sentido e oferecem soluções simples para problemas complexos. Ainda, sinalizamos possibilidades de restituição do sentido da escola como lugar de convívio e produção de conhecimento.UNEB2023-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1506210.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p59-77Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 59-772358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n69reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062/11087Copyright (c) 2023 Luciana Haddad Ferreira, Andreza Barbosa, Gabriel Meneses Barrosinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Luciana HaddadBarbosa, AndrezaBarros, Gabriel Meneses2023-02-02T18:59:50Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15062Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-02-02T18:59:50Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola
ENTRE TANTAS VIOLENCIAS: POLÍTICAS, LUGARES Y LA CONSTRUCCIÓN DE SENTIDO ESCOLAR: políticas, lugares e a construção do sentido da escola
Entre Tantas Violências : políticas, lugares e a construção do sentido da escola
title AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola
spellingShingle AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola
Ferreira, Luciana Haddad
school violence
narratives
COVID-19 pandemic
educational politics
violencia escolar
narrativas
pandemia de COVID-19
politica educativa
violência escolar;
narrativas;
pandemia da COVID-19;
política educacional
title_short AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola
title_full AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola
title_fullStr AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola
title_full_unstemmed AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola
title_sort AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola
author Ferreira, Luciana Haddad
author_facet Ferreira, Luciana Haddad
Barbosa, Andreza
Barros, Gabriel Meneses
author_role author
author2 Barbosa, Andreza
Barros, Gabriel Meneses
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Luciana Haddad
Barbosa, Andreza
Barros, Gabriel Meneses
dc.subject.por.fl_str_mv school violence
narratives
COVID-19 pandemic
educational politics
violencia escolar
narrativas
pandemia de COVID-19
politica educativa
violência escolar;
narrativas;
pandemia da COVID-19;
política educacional
topic school violence
narratives
COVID-19 pandemic
educational politics
violencia escolar
narrativas
pandemia de COVID-19
politica educativa
violência escolar;
narrativas;
pandemia da COVID-19;
política educacional
description The paper discusses the increase in school violence, observed in 2021 and 2022, in relation with the mischaracterization of the school as a place of belonging. For that, we used the analysis of educational policies recently implemented in the São Paulo state network, together with violence data referring to the first months of return to face-to-face education. We also bring the narrative writings of an educator from the state education network, whose records make it possible to extrapolate numerical data and enter the reality of what has been experienced in the daily lives of schools. The analyzes show that there is a complexity of factors that contribute to the increase in cases of violence, among which we highlight the precarious conditions established by educational policies that deprive the school of its meaning and offer simple solutions to complex problems. Still, we signal possibilities of restoring the meaning of the school as a place of conviviality and production of knowledge.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p59-77
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p59-77
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062/11087
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Luciana Haddad Ferreira, Andreza Barbosa, Gabriel Meneses Barros
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Luciana Haddad Ferreira, Andreza Barbosa, Gabriel Meneses Barros
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 59-77
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n69
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958456455168