AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062 |
Resumo: | The paper discusses the increase in school violence, observed in 2021 and 2022, in relation with the mischaracterization of the school as a place of belonging. For that, we used the analysis of educational policies recently implemented in the São Paulo state network, together with violence data referring to the first months of return to face-to-face education. We also bring the narrative writings of an educator from the state education network, whose records make it possible to extrapolate numerical data and enter the reality of what has been experienced in the daily lives of schools. The analyzes show that there is a complexity of factors that contribute to the increase in cases of violence, among which we highlight the precarious conditions established by educational policies that deprive the school of its meaning and offer simple solutions to complex problems. Still, we signal possibilities of restoring the meaning of the school as a place of conviviality and production of knowledge. |
id |
UNEB-3_a01e5a3c9de3576867f234e6af0b1da6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15062 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escolaENTRE TANTAS VIOLENCIAS: POLÍTICAS, LUGARES Y LA CONSTRUCCIÓN DE SENTIDO ESCOLAR: políticas, lugares e a construção do sentido da escolaEntre Tantas Violências : políticas, lugares e a construção do sentido da escolaschool violencenarrativesCOVID-19 pandemiceducational politicsviolencia escolarnarrativaspandemia de COVID-19politica educativaviolência escolar;narrativas;pandemia da COVID-19;política educacionalThe paper discusses the increase in school violence, observed in 2021 and 2022, in relation with the mischaracterization of the school as a place of belonging. For that, we used the analysis of educational policies recently implemented in the São Paulo state network, together with violence data referring to the first months of return to face-to-face education. We also bring the narrative writings of an educator from the state education network, whose records make it possible to extrapolate numerical data and enter the reality of what has been experienced in the daily lives of schools. The analyzes show that there is a complexity of factors that contribute to the increase in cases of violence, among which we highlight the precarious conditions established by educational policies that deprive the school of its meaning and offer simple solutions to complex problems. Still, we signal possibilities of restoring the meaning of the school as a place of conviviality and production of knowledge.El artículo discute la relación entre el aumento de la violencia escolar, observado en 2021 y 2022, con la mala caracterización de la escuela como lugar de pertenencia. Para eso, utilizamos el análisis de las políticas educativas implementadas recientemente en la red del estado de São Paulo, junto con datos de violencia referentes a los primeros meses de retorno a la educación presencial. Traemos también los escritos narrativos de un educador de la red estatal de educación, cuyos registros permiten extrapolar datos numéricos y adentrarse en la realidad de lo vivido en el cotidiano de las escuelas. Los análisis muestran que existe una complejidad de factores que contribuyen al aumento de los casos de violencia, entre los que destacamos las precarias condiciones establecidas por las políticas educativas que despojan a la escuela de su sentido y ofrecen soluciones sencillas a problemas complejos. Aun así, señalamos posibilidades de restituir el sentido de la escuela como lugar de convivencia y producción de saberes.O artigo discute a relação entre o aumento da violência escolar, observada em 2021 e 2022, com a descaracterização da escola como lugar de pertença. Para tanto, recorremos à análise das políticas educacionais recentemente implementadas na rede estadual paulista, juntamente com os dados de violência referentes aos primeiros meses de retorno ao ensino presencial. Trazemos também as escritas narrativas de um educador da rede estadual de educação, cujos registros possibilitam extrapolar os dados numéricos e adentrar à realidade do que tem sido vivido no cotidiano das escolas. As análises evidenciam que há uma complexidade de fatores que contribuem para o aumento dos casos de violência, dentre os quais destacamos as condições precárias estabelecidas por políticas educacionais que esvaziam a escola de seu sentido e oferecem soluções simples para problemas complexos. Ainda, sinalizamos possibilidades de restituição do sentido da escola como lugar de convívio e produção de conhecimento.UNEB2023-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1506210.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p59-77Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 59-772358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n69reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062/11087Copyright (c) 2023 Luciana Haddad Ferreira, Andreza Barbosa, Gabriel Meneses Barrosinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Luciana HaddadBarbosa, AndrezaBarros, Gabriel Meneses2023-02-02T18:59:50Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15062Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-02-02T18:59:50Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola ENTRE TANTAS VIOLENCIAS: POLÍTICAS, LUGARES Y LA CONSTRUCCIÓN DE SENTIDO ESCOLAR: políticas, lugares e a construção do sentido da escola Entre Tantas Violências : políticas, lugares e a construção do sentido da escola |
title |
AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola |
spellingShingle |
AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola Ferreira, Luciana Haddad school violence narratives COVID-19 pandemic educational politics violencia escolar narrativas pandemia de COVID-19 politica educativa violência escolar; narrativas; pandemia da COVID-19; política educacional |
title_short |
AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola |
title_full |
AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola |
title_fullStr |
AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola |
title_full_unstemmed |
AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola |
title_sort |
AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola |
author |
Ferreira, Luciana Haddad |
author_facet |
Ferreira, Luciana Haddad Barbosa, Andreza Barros, Gabriel Meneses |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Andreza Barros, Gabriel Meneses |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Luciana Haddad Barbosa, Andreza Barros, Gabriel Meneses |
dc.subject.por.fl_str_mv |
school violence narratives COVID-19 pandemic educational politics violencia escolar narrativas pandemia de COVID-19 politica educativa violência escolar; narrativas; pandemia da COVID-19; política educacional |
topic |
school violence narratives COVID-19 pandemic educational politics violencia escolar narrativas pandemia de COVID-19 politica educativa violência escolar; narrativas; pandemia da COVID-19; política educacional |
description |
The paper discusses the increase in school violence, observed in 2021 and 2022, in relation with the mischaracterization of the school as a place of belonging. For that, we used the analysis of educational policies recently implemented in the São Paulo state network, together with violence data referring to the first months of return to face-to-face education. We also bring the narrative writings of an educator from the state education network, whose records make it possible to extrapolate numerical data and enter the reality of what has been experienced in the daily lives of schools. The analyzes show that there is a complexity of factors that contribute to the increase in cases of violence, among which we highlight the precarious conditions established by educational policies that deprive the school of its meaning and offer simple solutions to complex problems. Still, we signal possibilities of restoring the meaning of the school as a place of conviviality and production of knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blinded peer reviewed Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p59-77 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p59-77 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062/11087 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Luciana Haddad Ferreira, Andreza Barbosa, Gabriel Meneses Barros info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Luciana Haddad Ferreira, Andreza Barbosa, Gabriel Meneses Barros |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 59-77 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v32.n69 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958456455168 |