Quando “ser professor” servia às elites: a escola normal Ignácio Azevedo do Amaral (1950-1970)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Fábio
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10519
Resumo: This article aims to address the theme of teacher education as an interest of the carioca elites, based on the history of the establishment of the Ignácio Azevedo do Amaral Qualification School, in the Lagoa district, South Zone, between 1950 and 1970. It is based on an analysis based on the journals O Cruzeiro and Diário Carioca, allied to the study of a specific bibliography that deals with the political game that involved the creation of a unit for the exclusive care of the residents of the richest region of the city. In the wake of what Louro (1997) and Werebe (1968) wrote about the usefulness of normal education for women of higher social classes, we conclude that wage depreciation, loss of status and the fallof the privilege of automatic access to public service, removed the mentioned social groups from the teaching profession.
id UNEB-3_a2f70c722fe6936030a49d5014f37ac9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10519
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Quando “ser professor” servia às elites: a escola normal Ignácio Azevedo do Amaral (1950-1970)History of educationTeacher trainingIgnácio Azevedo do Amaral Normal SchoolHistória da educaçãoFormação de professoresEscola Normal Ignácio Azevedo do AmaralThis article aims to address the theme of teacher education as an interest of the carioca elites, based on the history of the establishment of the Ignácio Azevedo do Amaral Qualification School, in the Lagoa district, South Zone, between 1950 and 1970. It is based on an analysis based on the journals O Cruzeiro and Diário Carioca, allied to the study of a specific bibliography that deals with the political game that involved the creation of a unit for the exclusive care of the residents of the richest region of the city. In the wake of what Louro (1997) and Werebe (1968) wrote about the usefulness of normal education for women of higher social classes, we conclude that wage depreciation, loss of status and the fallof the privilege of automatic access to public service, removed the mentioned social groups from the teaching profession.Este artículo tiene como objetivo abordar el tema de la formación docente como un interés de las élites cariocas, basado en la historia del establecimiento de la Escuela Normal Ignácio Azevedo do Amaral, en el distrito de Lagoa, Zona Sur, entre 1950 y 1970. Se basa en un análisis basado en las revistas O Cruzeiro y Diário Carioca, aliadas al estudio de una bibliografía específica que trata sobre el juego político que involucró la creación de una unidad para el cuidado exclusivo de los residentes de la región más rica de la ciudad. A raíz de lo que Louro (1997) y Werebe (1968) escribieron sobre la utilidad de la educación normal para las mujeres de clase alta, concluimos que la depreciación salarial, la pérdida de estatus y la caída del privilegio del acceso automático al servicio público, eliminó los grupos sociales mencionados de la profesión docente.Este artigo tem por objetivo abordar o tema da formação de professores como interesse das elites cariocas, tomando por base a história da instalação da Escola Normal Ignácio Azevedo do Amaral, no bairro da Lagoa, Zona Sul, entre os anos de 1950 e 1970. Trata-se de uma análise com base nos periódicos O Cruzeiro e Diário Carioca, aliada ao estudo de uma bibliografia específica que aborda o jogo político que envolveu a criação de uma unidade para o atendimento exclusivo das moradoras da região mais rica da cidade. Na esteira do que escreveram Louro (1997) e Werebe (1968) sobre serventia do ensino normal para as mulheres de classes sociais mais altas, concluímos que a depreciação salarial, a perda de status e a queda do privilégio de acesso automático ao serviço público afastaram os grupos sociais citados da profissão docente.UNEB2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1051910.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p322-344Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 322-3442358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n60reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10519/7434 Lima, Fábioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:22:11Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10519Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:22:11Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Quando “ser professor” servia às elites: a escola normal Ignácio Azevedo do Amaral (1950-1970)
title Quando “ser professor” servia às elites: a escola normal Ignácio Azevedo do Amaral (1950-1970)
spellingShingle Quando “ser professor” servia às elites: a escola normal Ignácio Azevedo do Amaral (1950-1970)
Lima, Fábio
History of education
Teacher training
Ignácio Azevedo do Amaral Normal School
História da educação
Formação de professores
Escola Normal Ignácio Azevedo do Amaral
title_short Quando “ser professor” servia às elites: a escola normal Ignácio Azevedo do Amaral (1950-1970)
title_full Quando “ser professor” servia às elites: a escola normal Ignácio Azevedo do Amaral (1950-1970)
title_fullStr Quando “ser professor” servia às elites: a escola normal Ignácio Azevedo do Amaral (1950-1970)
title_full_unstemmed Quando “ser professor” servia às elites: a escola normal Ignácio Azevedo do Amaral (1950-1970)
title_sort Quando “ser professor” servia às elites: a escola normal Ignácio Azevedo do Amaral (1950-1970)
author Lima, Fábio
author_facet Lima, Fábio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Fábio
dc.subject.por.fl_str_mv History of education
Teacher training
Ignácio Azevedo do Amaral Normal School
História da educação
Formação de professores
Escola Normal Ignácio Azevedo do Amaral
topic History of education
Teacher training
Ignácio Azevedo do Amaral Normal School
História da educação
Formação de professores
Escola Normal Ignácio Azevedo do Amaral
description This article aims to address the theme of teacher education as an interest of the carioca elites, based on the history of the establishment of the Ignácio Azevedo do Amaral Qualification School, in the Lagoa district, South Zone, between 1950 and 1970. It is based on an analysis based on the journals O Cruzeiro and Diário Carioca, allied to the study of a specific bibliography that deals with the political game that involved the creation of a unit for the exclusive care of the residents of the richest region of the city. In the wake of what Louro (1997) and Werebe (1968) wrote about the usefulness of normal education for women of higher social classes, we conclude that wage depreciation, loss of status and the fallof the privilege of automatic access to public service, removed the mentioned social groups from the teaching profession.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10519
10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p322-344
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10519
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p322-344
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10519/7434
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 322-344
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v29.n60
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957790609408