A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Kelly Cristina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Alcantara, Kelly Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10526
Resumo: The article addresses some traditional and ordinary elements of classroom teaching, in face-to-face teaching, to think about the effects of remote education, proposed in times of pandemic by the coronavirus (SARS-CoV-2), in which schools worldwide were closed due to sanitary measures of physical distancing, as a way of not interrupting the school year. The objective is to analyze, in the light of the dialogue between Education and Psychoanalysis, the limits and impasses caused by emergency distance education, starting from the discussion of some nuances regarding the body, presence and temporality, which support the teaching work. Some developments regarding the erotization of education, the function of the school, the tradition and the transmission are presented and illuminate times of exception.
id UNEB-3_ad7bafba923db1c726ec0bbed7017a40
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10526
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distânciaEducação à distância emergencialPsicanáliseCorpoPresençaTemporalidadeThe article addresses some traditional and ordinary elements of classroom teaching, in face-to-face teaching, to think about the effects of remote education, proposed in times of pandemic by the coronavirus (SARS-CoV-2), in which schools worldwide were closed due to sanitary measures of physical distancing, as a way of not interrupting the school year. The objective is to analyze, in the light of the dialogue between Education and Psychoanalysis, the limits and impasses caused by emergency distance education, starting from the discussion of some nuances regarding the body, presence and temporality, which support the teaching work. Some developments regarding the erotization of education, the function of the school, the tradition and the transmission are presented and illuminate times of exception.El artículo cubre algunos elementos tradicionales y ordinarios de la enseñanza en la clase, en la enseñanza presencial, para pensar sobre los efectos de la educación remota, propuesta en tiempos de pandemia por el coronavirus (SARS-CoV-2), en el que las escuelas de todo el mundo han cerrado debido a medidas de salud de distancia física, como una forma de no interrumpir el año escolar. El objetivo es analizar, a la luz del diálogo entre Educación y Psicoanálisis, los límites y impases causados por la educación a distancia de emergencia, a partir de la discusión de algunos matices sobre el cuerpo, la presencia y la temporalidad, que apoyan el trabajo docente. Algunos desarrollos relacionados con la erotización de la educación, la función de la escuela, la tradición y la transmisión se presentan e iluminan tiempos tan extraordinarios.O artigo percorre alguns elementos tradicionais e ordinários do trabalho docente em sala de aula, no ensino presencial, para pensar os efeitos da educação remota, proposta em tempos de pandemia pelo coronavírus (SARS-CoV-2), em que escolas no mundo todo foram fechadas devido às medidas sanitárias de distanciamento físico, como forma de não interromper o ano letivo. Objetiva-se analisar, à luz da interlocução entre Educação e Psicanálise, os limites e impasses provocados pela educação à distância emergencial, a partir da discussão de algumas nuances referentes ao corpo, à presença e à temporalidade, os quais dão sustentação ao trabalho docente. Alguns desdobramentos a respeito da erotização da educação, da função da escola, da tradição e da transmissão são apresentados e iluminam tempos tão extraordinários.UNEB2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1052610.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p102-116Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 102-1162358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n60reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10526/7437Silva, Kelly Cristina Alcantara, Kelly Cristina info:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:21:41Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10526Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:21:41Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância
title A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância
spellingShingle A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância
Silva, Kelly Cristina
Educação à distância emergencial
Psicanálise
Corpo
Presença
Temporalidade
title_short A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância
title_full A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância
title_fullStr A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância
title_full_unstemmed A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância
title_sort A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância
author Silva, Kelly Cristina
author_facet Silva, Kelly Cristina
Alcantara, Kelly Cristina
author_role author
author2 Alcantara, Kelly Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Kelly Cristina
Alcantara, Kelly Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Educação à distância emergencial
Psicanálise
Corpo
Presença
Temporalidade
topic Educação à distância emergencial
Psicanálise
Corpo
Presença
Temporalidade
description The article addresses some traditional and ordinary elements of classroom teaching, in face-to-face teaching, to think about the effects of remote education, proposed in times of pandemic by the coronavirus (SARS-CoV-2), in which schools worldwide were closed due to sanitary measures of physical distancing, as a way of not interrupting the school year. The objective is to analyze, in the light of the dialogue between Education and Psychoanalysis, the limits and impasses caused by emergency distance education, starting from the discussion of some nuances regarding the body, presence and temporality, which support the teaching work. Some developments regarding the erotization of education, the function of the school, the tradition and the transmission are presented and illuminate times of exception.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10526
10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p102-116
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10526
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p102-116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10526/7437
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 102-116
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v29.n60
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957796900864