A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10526 |
Resumo: | The article addresses some traditional and ordinary elements of classroom teaching, in face-to-face teaching, to think about the effects of remote education, proposed in times of pandemic by the coronavirus (SARS-CoV-2), in which schools worldwide were closed due to sanitary measures of physical distancing, as a way of not interrupting the school year. The objective is to analyze, in the light of the dialogue between Education and Psychoanalysis, the limits and impasses caused by emergency distance education, starting from the discussion of some nuances regarding the body, presence and temporality, which support the teaching work. Some developments regarding the erotization of education, the function of the school, the tradition and the transmission are presented and illuminate times of exception. |
id |
UNEB-3_ad7bafba923db1c726ec0bbed7017a40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10526 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distânciaEducação à distância emergencialPsicanáliseCorpoPresençaTemporalidadeThe article addresses some traditional and ordinary elements of classroom teaching, in face-to-face teaching, to think about the effects of remote education, proposed in times of pandemic by the coronavirus (SARS-CoV-2), in which schools worldwide were closed due to sanitary measures of physical distancing, as a way of not interrupting the school year. The objective is to analyze, in the light of the dialogue between Education and Psychoanalysis, the limits and impasses caused by emergency distance education, starting from the discussion of some nuances regarding the body, presence and temporality, which support the teaching work. Some developments regarding the erotization of education, the function of the school, the tradition and the transmission are presented and illuminate times of exception.El artículo cubre algunos elementos tradicionales y ordinarios de la enseñanza en la clase, en la enseñanza presencial, para pensar sobre los efectos de la educación remota, propuesta en tiempos de pandemia por el coronavirus (SARS-CoV-2), en el que las escuelas de todo el mundo han cerrado debido a medidas de salud de distancia física, como una forma de no interrumpir el año escolar. El objetivo es analizar, a la luz del diálogo entre Educación y Psicoanálisis, los límites y impases causados por la educación a distancia de emergencia, a partir de la discusión de algunos matices sobre el cuerpo, la presencia y la temporalidad, que apoyan el trabajo docente. Algunos desarrollos relacionados con la erotización de la educación, la función de la escuela, la tradición y la transmisión se presentan e iluminan tiempos tan extraordinarios.O artigo percorre alguns elementos tradicionais e ordinários do trabalho docente em sala de aula, no ensino presencial, para pensar os efeitos da educação remota, proposta em tempos de pandemia pelo coronavírus (SARS-CoV-2), em que escolas no mundo todo foram fechadas devido às medidas sanitárias de distanciamento físico, como forma de não interromper o ano letivo. Objetiva-se analisar, à luz da interlocução entre Educação e Psicanálise, os limites e impasses provocados pela educação à distância emergencial, a partir da discussão de algumas nuances referentes ao corpo, à presença e à temporalidade, os quais dão sustentação ao trabalho docente. Alguns desdobramentos a respeito da erotização da educação, da função da escola, da tradição e da transmissão são apresentados e iluminam tempos tão extraordinários.UNEB2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1052610.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p102-116Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 102-1162358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n60reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10526/7437Silva, Kelly Cristina Alcantara, Kelly Cristina info:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:21:41Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10526Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:21:41Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância |
title |
A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância |
spellingShingle |
A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância Silva, Kelly Cristina Educação à distância emergencial Psicanálise Corpo Presença Temporalidade |
title_short |
A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância |
title_full |
A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância |
title_fullStr |
A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância |
title_full_unstemmed |
A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância |
title_sort |
A (in)corporeidade do professor em tempos de pandemia e educação à distância |
author |
Silva, Kelly Cristina |
author_facet |
Silva, Kelly Cristina Alcantara, Kelly Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Alcantara, Kelly Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Kelly Cristina Alcantara, Kelly Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação à distância emergencial Psicanálise Corpo Presença Temporalidade |
topic |
Educação à distância emergencial Psicanálise Corpo Presença Temporalidade |
description |
The article addresses some traditional and ordinary elements of classroom teaching, in face-to-face teaching, to think about the effects of remote education, proposed in times of pandemic by the coronavirus (SARS-CoV-2), in which schools worldwide were closed due to sanitary measures of physical distancing, as a way of not interrupting the school year. The objective is to analyze, in the light of the dialogue between Education and Psychoanalysis, the limits and impasses caused by emergency distance education, starting from the discussion of some nuances regarding the body, presence and temporality, which support the teaching work. Some developments regarding the erotization of education, the function of the school, the tradition and the transmission are presented and illuminate times of exception. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10526 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p102-116 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10526 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p102-116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10526/7437 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 102-116 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v29.n60 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210957796900864 |