Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451 |
Resumo: | The project Cirandar: Wheels of Investigation at School is presented, headquartered at the XXXXXXXX - XXX, currently developed in partnership between universities and federal institutes and schools, especially in the southern half of the country. This project has been an annual teacher education project since 2012. Cirandar is initially reported, focusing on sharing teaching experiences in network education circles, fostered by writing experience reports, reading among peers, and rewriting these reports. The project aims to encourage dialogue and recursive writing questions of educational and pedagogical interest to the participants from the classroom. The study of experience as a way of contextualizing it in this training process is the basis for requesting an experience report. Supported by narrative research, a story was composed based on the narratives constructed by the participants. It is argued that Cirandar promotes the understanding of the classroom as a place of training, invention, study, and research focus to be shared among teachers, making itself a training experience. |
id |
UNEB-3_aef2dc0924318b2b8abab55b2258f09b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/13451 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede formação de professores, narrativa, experiência docenteThe project Cirandar: Wheels of Investigation at School is presented, headquartered at the XXXXXXXX - XXX, currently developed in partnership between universities and federal institutes and schools, especially in the southern half of the country. This project has been an annual teacher education project since 2012. Cirandar is initially reported, focusing on sharing teaching experiences in network education circles, fostered by writing experience reports, reading among peers, and rewriting these reports. The project aims to encourage dialogue and recursive writing questions of educational and pedagogical interest to the participants from the classroom. The study of experience as a way of contextualizing it in this training process is the basis for requesting an experience report. Supported by narrative research, a story was composed based on the narratives constructed by the participants. It is argued that Cirandar promotes the understanding of the classroom as a place of training, invention, study, and research focus to be shared among teachers, making itself a training experience.Se presenta el proyecto Cirandar: Ruedas de Investigación en la Escuela, con sede en la XXXXXXXX - XXX, actualmente desarrollado en asociación entre universidades, institutos federales y escuelas, especialmente en la mitad sur del país. Se trata de un proyecto anual de formación docente, realizado desde 2012. Se relata una breve historia del proyecto y su apuesta por la experiencia docente compartida en las ruedas de formación en red, fomentada por la escritura de un relato de experiencia, en lectura entre pares y en la reescritura de estos relatos. El proyecto tiene como objetivo fomentar el diálogo y la escritura recursiva de preguntas de interés educativo y pedagógico desde el aula de cada participante. El estudio de la experiencia como forma de contextualizarla en este proceso formativo es la base de los principios del proyecto y de la escritura del relato de la experiencia. Con el apoyo de la investigación narrativa, se compuso una historia basada en las narrativas construidas por los participantes. Se argumenta que el Cirandar promueve la comprensión del aula como un lugar de formación, invención, foco de estudio e investigación para ser compartido entre los docentes, convirtiéndose en una experiencia formativa.Apresenta-se o projeto Cirandar: Rodas de Investigação na Escola, sediado na Universidade XXXXXXXX - XXX, desenvolvido atualmente em parceria entre universidades, institutos federais e escolas especialmente na metade sul do país. Trata-se de um projeto anual de formação de professores, realizado desde 2012. Relata-se um breve histórico do projeto e sua aposta na experiência docente partilhada nas rodas de formação em rede, fomentada pela escrita de relato de experiência, na leitura entre pares e na reescrita destes relatos. O projeto visa fomentar no diálogo e na escrita recursiva questões de interesse educativo e pedagógico a partir da sala de aula de cada participante. O estudo sobre a experiência como modo de contextualizá-la neste processo de formação fundamenta os princípios do projeto e a escrita do relato de experiência. Com suporte na pesquisa narrativa, compôs-se uma história a partir das narrativas construídas pelos participantes. Argumenta-se que o Cirandar promove a compreensão da sala de aula como lugar de formação, de invenção, de estudo e foco de investigação a serem partilhados entre professores, tornando-se ele mesmo uma experiência de formação.UNEB2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1345110.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p116-132Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 66 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 116-1322358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v31.n66reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451/9834Copyright (c) 2022 Aline Machado Dorneles, Maria do Carmo Galiazziinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado Dorneles, AlineGaliazzi, Maria do Carmo2022-06-02T14:12:51Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/13451Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2022-06-02T14:12:51Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede |
title |
Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede |
spellingShingle |
Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede Machado Dorneles, Aline formação de professores, narrativa, experiência docente |
title_short |
Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede |
title_full |
Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede |
title_fullStr |
Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede |
title_full_unstemmed |
Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede |
title_sort |
Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede |
author |
Machado Dorneles, Aline |
author_facet |
Machado Dorneles, Aline Galiazzi, Maria do Carmo |
author_role |
author |
author2 |
Galiazzi, Maria do Carmo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado Dorneles, Aline Galiazzi, Maria do Carmo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação de professores, narrativa, experiência docente |
topic |
formação de professores, narrativa, experiência docente |
description |
The project Cirandar: Wheels of Investigation at School is presented, headquartered at the XXXXXXXX - XXX, currently developed in partnership between universities and federal institutes and schools, especially in the southern half of the country. This project has been an annual teacher education project since 2012. Cirandar is initially reported, focusing on sharing teaching experiences in network education circles, fostered by writing experience reports, reading among peers, and rewriting these reports. The project aims to encourage dialogue and recursive writing questions of educational and pedagogical interest to the participants from the classroom. The study of experience as a way of contextualizing it in this training process is the basis for requesting an experience report. Supported by narrative research, a story was composed based on the narratives constructed by the participants. It is argued that Cirandar promotes the understanding of the classroom as a place of training, invention, study, and research focus to be shared among teachers, making itself a training experience. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blinded peer reviewed Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p116-132 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p116-132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451/9834 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Aline Machado Dorneles, Maria do Carmo Galiazzi info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Aline Machado Dorneles, Maria do Carmo Galiazzi |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 66 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 116-132 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v31.n66 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958323286017 |