Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado Dorneles, Aline
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Galiazzi, Maria do Carmo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451
Resumo: The project Cirandar: Wheels of Investigation at School is presented, headquartered at the XXXXXXXX - XXX, currently developed in partnership between universities and federal institutes and schools, especially in the southern half of the country. This project has been an annual teacher education project since 2012. Cirandar is initially reported, focusing on sharing teaching experiences in network education circles, fostered by writing experience reports, reading among peers, and rewriting these reports. The project aims to encourage dialogue and recursive writing questions of educational and pedagogical interest to the participants from the classroom. The study of experience as a way of contextualizing it in this training process is the basis for requesting an experience report. Supported by narrative research, a story was composed based on the narratives constructed by the participants. It is argued that Cirandar promotes the understanding of the classroom as a place of training, invention, study, and research focus to be shared among teachers, making itself a training experience.
id UNEB-3_aef2dc0924318b2b8abab55b2258f09b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/13451
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede formação de professores, narrativa, experiência docenteThe project Cirandar: Wheels of Investigation at School is presented, headquartered at the XXXXXXXX - XXX, currently developed in partnership between universities and federal institutes and schools, especially in the southern half of the country. This project has been an annual teacher education project since 2012. Cirandar is initially reported, focusing on sharing teaching experiences in network education circles, fostered by writing experience reports, reading among peers, and rewriting these reports. The project aims to encourage dialogue and recursive writing questions of educational and pedagogical interest to the participants from the classroom. The study of experience as a way of contextualizing it in this training process is the basis for requesting an experience report. Supported by narrative research, a story was composed based on the narratives constructed by the participants. It is argued that Cirandar promotes the understanding of the classroom as a place of training, invention, study, and research focus to be shared among teachers, making itself a training experience.Se presenta el proyecto Cirandar: Ruedas de Investigación en la Escuela, con sede en la XXXXXXXX - XXX, actualmente desarrollado en asociación entre universidades, institutos federales y escuelas, especialmente en la mitad sur del país. Se trata de un proyecto anual de formación docente, realizado desde 2012. Se relata una breve historia del proyecto y su apuesta por la experiencia docente compartida en las ruedas de formación en red, fomentada por la escritura de un relato de experiencia, en lectura entre pares y en la reescritura de estos relatos. El proyecto tiene como objetivo fomentar el diálogo y la escritura recursiva de preguntas de interés educativo y pedagógico desde el aula de cada participante. El estudio de la experiencia como forma de contextualizarla en este proceso formativo es la base de los principios del proyecto y de la escritura del relato de la experiencia. Con el apoyo de la investigación narrativa, se compuso una historia basada en las narrativas construidas por los participantes. Se argumenta que el Cirandar promueve la comprensión del aula como un lugar de formación, invención, foco de estudio e investigación para ser compartido entre los docentes, convirtiéndose en una experiencia formativa.Apresenta-se o projeto Cirandar: Rodas de Investigação na Escola, sediado na Universidade XXXXXXXX - XXX, desenvolvido atualmente em parceria entre universidades, institutos federais e escolas especialmente na metade sul do país. Trata-se de um projeto anual de formação de professores, realizado desde 2012. Relata-se um breve histórico do projeto e sua aposta na experiência docente partilhada nas rodas de formação em rede, fomentada pela escrita de relato de experiência, na leitura entre pares e na reescrita destes relatos. O projeto visa fomentar no diálogo e na escrita recursiva questões de interesse educativo e pedagógico a partir da sala de aula de cada participante. O estudo sobre a experiência como modo de contextualizá-la neste processo de formação fundamenta os princípios do projeto e a escrita do relato de experiência. Com suporte na pesquisa narrativa, compôs-se uma história a partir das narrativas construídas pelos participantes.  Argumenta-se que o Cirandar promove a compreensão da sala de aula como lugar de formação, de invenção, de estudo e foco de investigação a serem partilhados entre professores, tornando-se ele mesmo uma experiência de formação.UNEB2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1345110.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p116-132Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 66 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 116-1322358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v31.n66reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451/9834Copyright (c) 2022 Aline Machado Dorneles, Maria do Carmo Galiazziinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado Dorneles, AlineGaliazzi, Maria do Carmo2022-06-02T14:12:51Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/13451Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2022-06-02T14:12:51Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede
title Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede
spellingShingle Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede
Machado Dorneles, Aline
formação de professores, narrativa, experiência docente
title_short Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede
title_full Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede
title_fullStr Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede
title_full_unstemmed Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede
title_sort Cirandar entre cirandas de escrita: Experiência de formação em rede
author Machado Dorneles, Aline
author_facet Machado Dorneles, Aline
Galiazzi, Maria do Carmo
author_role author
author2 Galiazzi, Maria do Carmo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado Dorneles, Aline
Galiazzi, Maria do Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv formação de professores, narrativa, experiência docente
topic formação de professores, narrativa, experiência docente
description The project Cirandar: Wheels of Investigation at School is presented, headquartered at the XXXXXXXX - XXX, currently developed in partnership between universities and federal institutes and schools, especially in the southern half of the country. This project has been an annual teacher education project since 2012. Cirandar is initially reported, focusing on sharing teaching experiences in network education circles, fostered by writing experience reports, reading among peers, and rewriting these reports. The project aims to encourage dialogue and recursive writing questions of educational and pedagogical interest to the participants from the classroom. The study of experience as a way of contextualizing it in this training process is the basis for requesting an experience report. Supported by narrative research, a story was composed based on the narratives constructed by the participants. It is argued that Cirandar promotes the understanding of the classroom as a place of training, invention, study, and research focus to be shared among teachers, making itself a training experience.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451
10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p116-132
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p116-132
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13451/9834
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Aline Machado Dorneles, Maria do Carmo Galiazzi
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Aline Machado Dorneles, Maria do Carmo Galiazzi
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 66 (2022): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 116-132
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v31.n66
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958323286017