“INDIGENOUS PLACE IS WHERE SHE WANTS!”: A STUDY WITH UNIVERSITY INDIGENOUS WOMEN.: um estudo com mulheres indígenas universitárias.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Molina, Karina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa Ribeiro, Paula Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17549
Resumo: This article aims to problematize the presence of indigenous women in a federal university in southern Brazil. Through a narrative investigation, understood as the study of experience, we interviewed nine indigenous academics from different courses at IFES. We propose a discussion about the role that college education has played, as an ally in the struggle for the visibility of indigenous women, marginalized subjects from native village to academy. In addition to the possibility of equal opportunities, affirmative actions result in university qualification not only for the indigenous cause, but also for returning to the native villages. At the same time, being at the university implies indigenous students resist not only their reality in the native communities, but at the university as well.
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We propose a discussion about the role that college education has played, as an ally in the struggle for the visibility of indigenous women, marginalized subjects from native village to academy. In addition to the possibility of equal opportunities, affirmative actions result in university qualification not only for the indigenous cause, but also for returning to the native villages. At the same time, being at the university implies indigenous students resist not only their reality in the native communities, but at the university as well.Este artículo tiene como objetivo problematizar la presencia de mujeres indígenas en una universidad federal en el sur de Brasil. A través de una investigación narrativa, entendida como el estudio de la experiencia, entrevistamos a cinco académicas indígenas de diferentes carreras de la IFES. Proponemos una discusión sobre el papel que ha jugado la educación superior, como aliada en la lucha por la visibilización de las mujeres indígenas, sujetos marginados del pueblo a la academia. Además de la posibilidad de igualdad de oportunidades, las acciones afirmativas redundan en la titulación universitaria no sólo por la causa indígena, sino también por el retorno a los pueblos. Al mismo tiempo, estar en la universidad implica que las académicas indígenas resistan no solo su realidad en las comunidades, sino también en la universidad.Cet article vise à problématiser la présence des femmes autochtones dans une université fédérale du sud du Brésil. À travers une enquête narrative, comprise comme l'étude de l'expérience, nous avons interviewé cinq universitaires autochtones de différents cours à l'IFES. Nous proposons une discussion sur le rôle que l'enseignement supérieur a joué, en tant qu'allié dans la lutte pour la visibilité des femmes autochtones, sujets marginalisés du village à l'académie. En plus de la possibilité d'égalité des chances, les actions positives se traduisent par une qualification universitaire non seulement pour la cause indigène, mais aussi pour le retour dans les villages. En même temps, être à l'université implique que les universitaires indigènes résistent non seulement à leur réalité dans les communautés, mais aussi à l'université.Este artigo tem por objetivo problematizar a presença das mulheres indígenas em uma universidade federal do sul do Brasil. Por meio de uma investigação narrativa, entendida como o estudo da experiência, entrevistamos[1] cinco acadêmicas indígenas de diferentes cursos da IFES. Propomos uma discussão acerca do papel que a educação superior tem desempenhado, enquanto aliada na luta pela visibilidade das mulheres indígenas, sujeitas marginalizadas da aldeia à academia. Para além da possibilidade de igualdade de oportunidades, as ações afirmativas resultam na qualificação universitária não apenas para a causa indígena, mas também para o retorno às aldeias. Ao mesmo tempo, estar na universidade implica às acadêmicas indígenas resistirem não apenas a sua realidade nas comunidades, mas na universidade também.   [1] As entrevistas começaram após aprovação do projeto pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade e pela Comissão Nacional de Ética em Pesquisa, por meio do parecer nº 4.274.905, Certificado de Apresentação de Apreciação Ética (CAAE) 34247320.6.0000.5324.UNEB2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1754910.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p130-147Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 130-1472358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n72reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17549/12511Copyright (c) 2023 Karina Molina, Paula Regina Costa Ribeirohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMolina, KarinaCosta Ribeiro, Paula Regina2023-11-21T17:35:11Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/17549Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-11-21T17:35:11Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
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