Indigenous peoples, higher education and affirmative action at UFAM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36591 |
Resumo: | This paper aims to discuss the current issue of indigenous access to the Federal University of Amazonas and their permanence, through Affirmative Action, in undergraduate courses. Thus, this work is qualitative in nature, based on bibliographic and documentary research. It aims to contextualize and understand the process of construction and materialization of the right to education for indigenous peoples. In synthesis, affirmative action in contemporary times has been of paramount importance, both for access and for the permanence of indigenous peoples in higher education, restoring inequalities in higher education. |
id |
UNB-32_569591dd77c7d3822e7f8463d149f88f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36591 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Indigenous peoples, higher education and affirmative action at UFAMPueblos indígenas, educación superior y acción afirmativa en la UFAMPovos indígenas, educação superior e ações afirmativas na UFAMEducação IndígenaPovos IndígenasEducação SuperiorAções AfirmativasEducación indígenaPueblos indígenasEducación SuperiorAcción afirmativaIndigenous EducationIndigenous PeoplesHigher EducationAffirmative ActionsThis paper aims to discuss the current issue of indigenous access to the Federal University of Amazonas and their permanence, through Affirmative Action, in undergraduate courses. Thus, this work is qualitative in nature, based on bibliographic and documentary research. It aims to contextualize and understand the process of construction and materialization of the right to education for indigenous peoples. In synthesis, affirmative action in contemporary times has been of paramount importance, both for access and for the permanence of indigenous peoples in higher education, restoring inequalities in higher education.El presente estudio tiene como objetivo discutir la cuestión actual del acceso de los indígenas a la Universidad Federal de Amazonas y su permanencia en los cursos de pregrado a través de la Acción Afirmativa. Por lo tanto, el trabajo respectivo es de naturaleza cualitativa, apoyado por la investigación bibliográfica y documental. Su objetivo es contextualizar y comprender el proceso de construcción y materialización del derecho a la educación de los pueblos indígenas. En síntesis, la acción afirmativa en la época contemporánea ha sido de suma importancia, tanto para el acceso como para la permanencia de los pueblos indígenas en la educación superior, restableciendo las desigualdades en la misma.O presente trabalho tem o objetivo de discutir a questão atual de acesso indígena à Universidade Federal do Amazonas e de sua permanência, por meio das Ações Afirmativas, nos cursos de graduação. Deste modo, o respectivo trabalho é de cunho qualitativo, apoiado na pesquisa bibliográfica e documental. Tem como objetivo contextualizar e compreender o processo de construção e de materialização do direito à educação dos povos indígenas. Em síntese, as ações afirmativas na contemporaneidade têm sido de suma importância, tanto para o acesso, quanto para a permanência dos indígenas no ensino superior, restaurando as desigualdades de formação superior.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3659110.26512/lc27202136591Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36591Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36591Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e365911981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36591/30330https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36591/30332https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36591/30331Copyright (c) 2021 Reinaldo Oliveira Menezes; Márcia Gama da Silva; Hellen Cristina Picanço Simas, Valéria Augusta Cerqueira de Medeiros Weigelhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Menezes, ReinaldoGama da Silva, MárciaPicanço Simas, Hellen Cristina Cerqueira de Medeiros Weigel, Valéria Augusta2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36591Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indigenous peoples, higher education and affirmative action at UFAM Pueblos indígenas, educación superior y acción afirmativa en la UFAM Povos indígenas, educação superior e ações afirmativas na UFAM |
title |
Indigenous peoples, higher education and affirmative action at UFAM |
spellingShingle |
Indigenous peoples, higher education and affirmative action at UFAM Oliveira Menezes, Reinaldo Educação Indígena Povos Indígenas Educação Superior Ações Afirmativas Educación indígena Pueblos indígenas Educación Superior Acción afirmativa Indigenous Education Indigenous Peoples Higher Education Affirmative Actions |
title_short |
Indigenous peoples, higher education and affirmative action at UFAM |
title_full |
Indigenous peoples, higher education and affirmative action at UFAM |
title_fullStr |
Indigenous peoples, higher education and affirmative action at UFAM |
title_full_unstemmed |
Indigenous peoples, higher education and affirmative action at UFAM |
title_sort |
Indigenous peoples, higher education and affirmative action at UFAM |
author |
Oliveira Menezes, Reinaldo |
author_facet |
Oliveira Menezes, Reinaldo Gama da Silva, Márcia Picanço Simas, Hellen Cristina Cerqueira de Medeiros Weigel, Valéria Augusta |
author_role |
author |
author2 |
Gama da Silva, Márcia Picanço Simas, Hellen Cristina Cerqueira de Medeiros Weigel, Valéria Augusta |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Menezes, Reinaldo Gama da Silva, Márcia Picanço Simas, Hellen Cristina Cerqueira de Medeiros Weigel, Valéria Augusta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Indígena Povos Indígenas Educação Superior Ações Afirmativas Educación indígena Pueblos indígenas Educación Superior Acción afirmativa Indigenous Education Indigenous Peoples Higher Education Affirmative Actions |
topic |
Educação Indígena Povos Indígenas Educação Superior Ações Afirmativas Educación indígena Pueblos indígenas Educación Superior Acción afirmativa Indigenous Education Indigenous Peoples Higher Education Affirmative Actions |
description |
This paper aims to discuss the current issue of indigenous access to the Federal University of Amazonas and their permanence, through Affirmative Action, in undergraduate courses. Thus, this work is qualitative in nature, based on bibliographic and documentary research. It aims to contextualize and understand the process of construction and materialization of the right to education for indigenous peoples. In synthesis, affirmative action in contemporary times has been of paramount importance, both for access and for the permanence of indigenous peoples in higher education, restoring inequalities in higher education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36591 10.26512/lc27202136591 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36591 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc27202136591 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36591/30330 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36591/30332 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36591/30331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36591 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36591 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36591 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288392949760 |