SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Ana Claudia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira, Maria de Fátima Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793
Resumo: This systematic review aims to characterize integration in Brazilian Integrated Secondary Education (EMI), through the meta-synthesis of stricto sensu postgraduate research on the subject. The search for studies for analysis took place in the Bank of Theses and Dissertations of Capes, between the months of July to September 2020, resulting in a set formed by 79 works, after having been verified the pertinence to the inclusion and exclusion criteria in 200 records. The results of this analysis elucidate integration as a perspective under construction, within the scope of the EMI offers contained in the selected studies. As a possibility, the integration affirmed in the studies confirms the scope of the desired emancipatory integral formation. However, it carries with it the contradiction of not moving away from the demands imposed by capital in the class struggle. It concludes, therefore, by the defense of integration as the path to transformation.
id UNEB-3_f27a1836f93f70f8a25a4e8353e403fb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15793
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA EDUCACIÓN SECUNDARIA INTEGRADA CON TÉCNICO - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)O Ensino Médio Integrado ao Técnico: revisão sistemática (2013-2019)Integration between branches of education – Integration of professional training-general education – Integration in professional training.Integración entre ramas de la educación – Integración formación profesional-enseñanza general – Integración en la formación profesional.Integração entre ramos de ensino – Integração formação profissional-educação geral – Integração na formação profissional.This systematic review aims to characterize integration in Brazilian Integrated Secondary Education (EMI), through the meta-synthesis of stricto sensu postgraduate research on the subject. The search for studies for analysis took place in the Bank of Theses and Dissertations of Capes, between the months of July to September 2020, resulting in a set formed by 79 works, after having been verified the pertinence to the inclusion and exclusion criteria in 200 records. The results of this analysis elucidate integration as a perspective under construction, within the scope of the EMI offers contained in the selected studies. As a possibility, the integration affirmed in the studies confirms the scope of the desired emancipatory integral formation. However, it carries with it the contradiction of not moving away from the demands imposed by capital in the class struggle. It concludes, therefore, by the defense of integration as the path to transformation.Esta revisión sistemática tiene como objetivo caracterizar la integración en la Educación Secundaria Integrada (EMI) brasileña, a través de la metasíntesis de investigaciones de posgrado stricto sensu sobre el tema. La búsqueda de estudios para análisis se realizó en el Banco de Tesis y Disertaciones de la Capes, entre los meses de julio a septiembre de 2020, resultando un conjunto formado por 79 trabajos, luego de haber verificado la pertinencia a los criterios de inclusión y exclusión en 200 registros. Los resultados de este análisis dilucidan la integración como una perspectiva en construcción, en el ámbito de las ofertas del EMI contenidas en los estudios seleccionados. Como posibilidad, la integración afirmada en los estudios confirma el alcance de la deseada formación integral emancipadora. Sin embargo, lleva consigo la contradicción de no alejarse de las exigencias que impone el capital en la lucha de clases. Concluye, por tanto, con la defensa de la integración como camino hacia la transformación.Essa revisão sistemática tem por objetivo caracterizar a integração no Ensino Médio Integrado (EMI) brasileiro, por intermédio da metassíntese de pesquisas de pós-graduação stricto sensu sobre o tema. A busca pelos estudos para análise se deu no Banco de Teses e Dissertações da Capes, entre os meses de julho e setembro de 2020, resultando em um conjunto formado por 79 trabalhos, após ter sido averiguada a pertinência aos critérios de inclusão e exclusão em 200 registros. Os resultados dessa análise elucidam a integração como uma perspectiva em construção, no âmbito das ofertas de EMI constantes nas pesquisas selecionadas. Enquanto possibilidade, a integração afirmada nos estudos confirma o alcance da almejada formação integral emancipadora. Contudo, carrega em si a marca da contradição de não se afastar das exigências impostas pelo capital na luta de classes. Conclui-se, assim, pela defesa da integração como o caminho para a transformação. Palavras-chave: integração entre ramos de ensino; integração formação profissional-educação geral; integração na formação profissional.  UNEB2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1579310.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p233-252Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 233-2522358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n70reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793/11270Copyright (c) 2023 Ana Claudia Ferreira, Maria de Fátima Rodrigues Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Ana ClaudiaPereira, Maria de Fátima Rodrigues2023-04-15T00:20:44Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15793Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-15T00:20:44Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)
REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA EDUCACIÓN SECUNDARIA INTEGRADA CON TÉCNICO - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)
O Ensino Médio Integrado ao Técnico: revisão sistemática (2013-2019)
title SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)
spellingShingle SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)
Ferreira, Ana Claudia
Integration between branches of education – Integration of professional training-general education – Integration in professional training.
Integración entre ramas de la educación – Integración formación profesional-enseñanza general – Integración en la formación profesional.
Integração entre ramos de ensino – Integração formação profissional-educação geral – Integração na formação profissional.
title_short SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)
title_full SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)
title_fullStr SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)
title_full_unstemmed SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)
title_sort SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)
author Ferreira, Ana Claudia
author_facet Ferreira, Ana Claudia
Pereira, Maria de Fátima Rodrigues
author_role author
author2 Pereira, Maria de Fátima Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Ana Claudia
Pereira, Maria de Fátima Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Integration between branches of education – Integration of professional training-general education – Integration in professional training.
Integración entre ramas de la educación – Integración formación profesional-enseñanza general – Integración en la formación profesional.
Integração entre ramos de ensino – Integração formação profissional-educação geral – Integração na formação profissional.
topic Integration between branches of education – Integration of professional training-general education – Integration in professional training.
Integración entre ramas de la educación – Integración formación profesional-enseñanza general – Integración en la formación profesional.
Integração entre ramos de ensino – Integração formação profissional-educação geral – Integração na formação profissional.
description This systematic review aims to characterize integration in Brazilian Integrated Secondary Education (EMI), through the meta-synthesis of stricto sensu postgraduate research on the subject. The search for studies for analysis took place in the Bank of Theses and Dissertations of Capes, between the months of July to September 2020, resulting in a set formed by 79 works, after having been verified the pertinence to the inclusion and exclusion criteria in 200 records. The results of this analysis elucidate integration as a perspective under construction, within the scope of the EMI offers contained in the selected studies. As a possibility, the integration affirmed in the studies confirms the scope of the desired emancipatory integral formation. However, it carries with it the contradiction of not moving away from the demands imposed by capital in the class struggle. It concludes, therefore, by the defense of integration as the path to transformation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p233-252
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p233-252
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793/11270
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ana Claudia Ferreira, Maria de Fátima Rodrigues Pereira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ana Claudia Ferreira, Maria de Fátima Rodrigues Pereira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 233-252
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n70
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958650441728