SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793 |
Resumo: | This systematic review aims to characterize integration in Brazilian Integrated Secondary Education (EMI), through the meta-synthesis of stricto sensu postgraduate research on the subject. The search for studies for analysis took place in the Bank of Theses and Dissertations of Capes, between the months of July to September 2020, resulting in a set formed by 79 works, after having been verified the pertinence to the inclusion and exclusion criteria in 200 records. The results of this analysis elucidate integration as a perspective under construction, within the scope of the EMI offers contained in the selected studies. As a possibility, the integration affirmed in the studies confirms the scope of the desired emancipatory integral formation. However, it carries with it the contradiction of not moving away from the demands imposed by capital in the class struggle. It concludes, therefore, by the defense of integration as the path to transformation. |
id |
UNEB-3_f27a1836f93f70f8a25a4e8353e403fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15793 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA EDUCACIÓN SECUNDARIA INTEGRADA CON TÉCNICO - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019)O Ensino Médio Integrado ao Técnico: revisão sistemática (2013-2019)Integration between branches of education – Integration of professional training-general education – Integration in professional training.Integración entre ramas de la educación – Integración formación profesional-enseñanza general – Integración en la formación profesional.Integração entre ramos de ensino – Integração formação profissional-educação geral – Integração na formação profissional.This systematic review aims to characterize integration in Brazilian Integrated Secondary Education (EMI), through the meta-synthesis of stricto sensu postgraduate research on the subject. The search for studies for analysis took place in the Bank of Theses and Dissertations of Capes, between the months of July to September 2020, resulting in a set formed by 79 works, after having been verified the pertinence to the inclusion and exclusion criteria in 200 records. The results of this analysis elucidate integration as a perspective under construction, within the scope of the EMI offers contained in the selected studies. As a possibility, the integration affirmed in the studies confirms the scope of the desired emancipatory integral formation. However, it carries with it the contradiction of not moving away from the demands imposed by capital in the class struggle. It concludes, therefore, by the defense of integration as the path to transformation.Esta revisión sistemática tiene como objetivo caracterizar la integración en la Educación Secundaria Integrada (EMI) brasileña, a través de la metasíntesis de investigaciones de posgrado stricto sensu sobre el tema. La búsqueda de estudios para análisis se realizó en el Banco de Tesis y Disertaciones de la Capes, entre los meses de julio a septiembre de 2020, resultando un conjunto formado por 79 trabajos, luego de haber verificado la pertinencia a los criterios de inclusión y exclusión en 200 registros. Los resultados de este análisis dilucidan la integración como una perspectiva en construcción, en el ámbito de las ofertas del EMI contenidas en los estudios seleccionados. Como posibilidad, la integración afirmada en los estudios confirma el alcance de la deseada formación integral emancipadora. Sin embargo, lleva consigo la contradicción de no alejarse de las exigencias que impone el capital en la lucha de clases. Concluye, por tanto, con la defensa de la integración como camino hacia la transformación.Essa revisão sistemática tem por objetivo caracterizar a integração no Ensino Médio Integrado (EMI) brasileiro, por intermédio da metassíntese de pesquisas de pós-graduação stricto sensu sobre o tema. A busca pelos estudos para análise se deu no Banco de Teses e Dissertações da Capes, entre os meses de julho e setembro de 2020, resultando em um conjunto formado por 79 trabalhos, após ter sido averiguada a pertinência aos critérios de inclusão e exclusão em 200 registros. Os resultados dessa análise elucidam a integração como uma perspectiva em construção, no âmbito das ofertas de EMI constantes nas pesquisas selecionadas. Enquanto possibilidade, a integração afirmada nos estudos confirma o alcance da almejada formação integral emancipadora. Contudo, carrega em si a marca da contradição de não se afastar das exigências impostas pelo capital na luta de classes. Conclui-se, assim, pela defesa da integração como o caminho para a transformação. Palavras-chave: integração entre ramos de ensino; integração formação profissional-educação geral; integração na formação profissional. UNEB2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1579310.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p233-252Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 233-2522358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n70reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793/11270Copyright (c) 2023 Ana Claudia Ferreira, Maria de Fátima Rodrigues Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Ana ClaudiaPereira, Maria de Fátima Rodrigues2023-04-15T00:20:44Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15793Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-15T00:20:44Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019) REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA EDUCACIÓN SECUNDARIA INTEGRADA CON TÉCNICO - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019) O Ensino Médio Integrado ao Técnico: revisão sistemática (2013-2019) |
title |
SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019) |
spellingShingle |
SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019) Ferreira, Ana Claudia Integration between branches of education – Integration of professional training-general education – Integration in professional training. Integración entre ramas de la educación – Integración formación profesional-enseñanza general – Integración en la formación profesional. Integração entre ramos de ensino – Integração formação profissional-educação geral – Integração na formação profissional. |
title_short |
SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019) |
title_full |
SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019) |
title_fullStr |
SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019) |
title_full_unstemmed |
SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019) |
title_sort |
SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019) |
author |
Ferreira, Ana Claudia |
author_facet |
Ferreira, Ana Claudia Pereira, Maria de Fátima Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Maria de Fátima Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Ana Claudia Pereira, Maria de Fátima Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Integration between branches of education – Integration of professional training-general education – Integration in professional training. Integración entre ramas de la educación – Integración formación profesional-enseñanza general – Integración en la formación profesional. Integração entre ramos de ensino – Integração formação profissional-educação geral – Integração na formação profissional. |
topic |
Integration between branches of education – Integration of professional training-general education – Integration in professional training. Integración entre ramas de la educación – Integración formación profesional-enseñanza general – Integración en la formación profesional. Integração entre ramos de ensino – Integração formação profissional-educação geral – Integração na formação profissional. |
description |
This systematic review aims to characterize integration in Brazilian Integrated Secondary Education (EMI), through the meta-synthesis of stricto sensu postgraduate research on the subject. The search for studies for analysis took place in the Bank of Theses and Dissertations of Capes, between the months of July to September 2020, resulting in a set formed by 79 works, after having been verified the pertinence to the inclusion and exclusion criteria in 200 records. The results of this analysis elucidate integration as a perspective under construction, within the scope of the EMI offers contained in the selected studies. As a possibility, the integration affirmed in the studies confirms the scope of the desired emancipatory integral formation. However, it carries with it the contradiction of not moving away from the demands imposed by capital in the class struggle. It concludes, therefore, by the defense of integration as the path to transformation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p233-252 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p233-252 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793/11270 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ana Claudia Ferreira, Maria de Fátima Rodrigues Pereira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ana Claudia Ferreira, Maria de Fátima Rodrigues Pereira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 233-252 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v32.n70 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958650441728 |