O silenciamento das mulheres em "A pequena sereia", de Hans Christian Andersen, e "Uma voz entre os arbustos", de Marina Colasanti
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tabuleiro de Letras |
Texto Completo: | https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/13989 |
Resumo: | Abstract: This paper aims to analyze the silencing of women presented in the tradicional fairy tale “The little mermaid”, by Hans Christian Andersen, published originally in 1837 in compared to the modern fairy tale “Uma voz entre os arbustos”, by Marina Colasanti, published for the first time in 1992. From the tales, it is possible to study how patriarchal society retains the women in private sphere, while the public space belongs to men. For this reason, limited to domestic sphere for so long, women were not allowed to express themselves, discuss nor write openly, since such activities were considered typically for men. Therefore, the silence of women was a way to keep them obediente to men. Thereby, we compare these two tales in order to identify the meaning of silence of the main female characters in different time periods: romanticism and contemporaneity. For this purpose, we adopt concepts from feminist theory, as reported by authors such as May Del Priore (2020), Chimamanda Ngozi Adichie (2015), Adriana Piscitelli (2009), Heleieth Saffioti (2004); the idea of power as stated by Michel Foucault (2011) and conceptions on fairy tales according to Luís da Câmara Cascudo (2012), Mariza Mendes, Nelly Novaes Coelho (1991), among others. Keywords: Patriarchy; Women; Silencing; Fairy tales. |
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O silenciamento das mulheres em "A pequena sereia", de Hans Christian Andersen, e "Uma voz entre os arbustos", de Marina ColasantiAbstract: This paper aims to analyze the silencing of women presented in the tradicional fairy tale “The little mermaid”, by Hans Christian Andersen, published originally in 1837 in compared to the modern fairy tale “Uma voz entre os arbustos”, by Marina Colasanti, published for the first time in 1992. From the tales, it is possible to study how patriarchal society retains the women in private sphere, while the public space belongs to men. For this reason, limited to domestic sphere for so long, women were not allowed to express themselves, discuss nor write openly, since such activities were considered typically for men. Therefore, the silence of women was a way to keep them obediente to men. Thereby, we compare these two tales in order to identify the meaning of silence of the main female characters in different time periods: romanticism and contemporaneity. For this purpose, we adopt concepts from feminist theory, as reported by authors such as May Del Priore (2020), Chimamanda Ngozi Adichie (2015), Adriana Piscitelli (2009), Heleieth Saffioti (2004); the idea of power as stated by Michel Foucault (2011) and conceptions on fairy tales according to Luís da Câmara Cascudo (2012), Mariza Mendes, Nelly Novaes Coelho (1991), among others. Keywords: Patriarchy; Women; Silencing; Fairy tales. Resumo: Este artigo objetiva analisar o silenciamento feminino representado no conto de fadas tradicional “A Pequena Sereia”, de Hans Christian Andersen, publicado inicialmente em 1837, em comparação com o conto de fadas moderno “Uma voz entre os arbustos”, de Marina Colasanti, publicado pela primeira vez em 1992. Neles, é possível estudar como a sociedade patriarcal mantém as mulheres no espaço privado, enquanto aos homens pertence o espaço público. Assim, limitadas à esfera doméstica por muito tempo, as mulheres não podiam se expressar, discursar ou escrever publicamente, uma vez que essas eram consideradas atividades masculinas. Nesse contexto, o silêncio das mulheres era uma forma de mantê-las submissas aos homens. Desse modo, comparamos esses dois contos de fadas a fim de identificar os sentidos do silêncio das protagonistas produzidos em momentos históricos diferentes: romantismo e contemporaneidade. Para isso, adotamos conceitos da teoria feminista de gênero, conforme autoras como Mary Del Priore (2020), Chimamanda Ngozi Adichie (2015), Adriana Piscitelli (2009), Heleieth Saffioti (2004); a ideia de poder segundo Michel Foucault (2011), e conceitos sobre os contos de fadas de acordo com Luís da Câmara Cascudo (2012), Mariza Mendes (2000), Nelly Novaes Coelho (1991), entre outros. Palavras-chave: Patriarcado; Mulheres; Silenciamento; Contos de fadas.Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL2022-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/1398910.35499/tl.v16i1.13989Tabuleiro de Letras; v. 16 n. 1 (2022); 181-1962176-578210.35499/tl.v16i1reponame:Tabuleiro de Letrasinstname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/13989/9898Copyright (c) 2022 Tabuleiro de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas de Souza, Cinthia 2022-06-27T18:45:02Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/13989Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletrasPUBhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/oainlopes@uneb.br2176-57822176-5782opendoar:2022-06-27T18:45:02Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
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