Sob a égide da pós-verdade e dos multiletramentos: o discurso do movimento antivacinação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Fernanda Fernandes Pimenta de Almeida
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira, Sara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tabuleiro de Letras
Texto Completo: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/18670
Resumo: This article aims to analyze the post-truth discourse in anti-vaccination movement movements during the Covid-19 pandemic context. The theoretical-methodological contribution that supports this research is the French Orientation Discourse Analysis, based on the precepts of Foucault (2008, 2014), Paveau (2020) and other studies. In order to establish a dialogue with the, we integrated the kh perspective into basic-discursive teaching, in relation to its discursive genres, in relation to its relationship with the new and multiple studies, proposed by Rojo (2004, 2008, 2012, 2015), Soares (2002), among others. This empirical research has an interpretive nature and takes as its corpus the meme genre, collected on the social network Instagram which, in its enunciative configuration, based on political and religious fundamentalism, chorus with the children's anti-vaccination movement, subverting its medicine. As a result, we verified the growing spread of fake news and its impact on the regularization of post-truth in massive reproductions on the networks, which urges us to problematize it in the classroom and social reflection on the role of multiliteracies on the web.  
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spelling Sob a égide da pós-verdade e dos multiletramentos: o discurso do movimento antivacinação infantilAnálise do Discurso Multiletramento Meme Movimento Antivacina.This article aims to analyze the post-truth discourse in anti-vaccination movement movements during the Covid-19 pandemic context. The theoretical-methodological contribution that supports this research is the French Orientation Discourse Analysis, based on the precepts of Foucault (2008, 2014), Paveau (2020) and other studies. In order to establish a dialogue with the, we integrated the kh perspective into basic-discursive teaching, in relation to its discursive genres, in relation to its relationship with the new and multiple studies, proposed by Rojo (2004, 2008, 2012, 2015), Soares (2002), among others. This empirical research has an interpretive nature and takes as its corpus the meme genre, collected on the social network Instagram which, in its enunciative configuration, based on political and religious fundamentalism, chorus with the children's anti-vaccination movement, subverting its medicine. As a result, we verified the growing spread of fake news and its impact on the regularization of post-truth in massive reproductions on the networks, which urges us to problematize it in the classroom and social reflection on the role of multiliteracies on the web.  Este artigo tem como objetivo analisar o discurso da pós-verdade em movimentos antivacinação infantil durante o contexto pandêmico do Covid-19. O aporte teórico-metodológico que embasa este trabalho é a Análise do Discurso de orientação francesa, a partir dos preceitos de Foucault (2008, 2014), Paveau (2020), dentre outros. Para estabelecermos, um diálogo com o ensino, integramos ao devido pressuposto a perspectiva bakhtiniana dos gêneros discursivos, em sua relação com os novos e multiletramentos, propostos por Rojo (2004, 2008, 2012, 2015), Soares (2002) e outros autores. Trata-se de uma pesquisa empírica de cunho interpretativo que toma como corpus memes, coletados na rede social Instagram, que, em sua configuração enunciativa, pautada no fundamentalismo político e religioso, faz coro com o movimento antivacinação infantil, subvertendo sua relevância. Como resultado, verificamos a crescente difusão de fake news e o seu impacto sobre a regularização da pós-verdade em reproduções massivas nas redes sociais, o que nos intima a problematizá-las em sala de aula e a refletir sobre o papel da web em estudos de multiletramento.Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL2023-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/1867010.35499/tl.v17i2.18670Tabuleiro de Letras; v. 17 n. 2 (2023); 109-1222176-578210.35499/tl.v17i2reponame:Tabuleiro de Letrasinstname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/18670/12791Copyright (c) 2023 Tabuleiro de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Fernanda Fernandes Pimenta de AlmeidaPereira, Sara2023-12-14T23:55:07Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/18670Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletrasPUBhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/oainlopes@uneb.br2176-57822176-5782opendoar:2023-12-14T23:55:07Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
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