Sentimentos de insegurança na personagem Lenu, em A amiga genial, de Elena Ferrante:: uma abordagem sociocognitiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tabuleiro de Letras |
Texto Completo: | https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/15308 |
Resumo: | This study is located in the field of Textual Linguistics (TL), assuming a sociocognitivist approach, according to the theoretical principles of critical discourse studies by van Dijk (2012, 2016), which involve the relationship between language, discourse, context and cognition. The proposal aims to analyze scenes that show possible feelings of insecurity, presented by the character Lenu, in different moments of the literary narrative: A genial friend, by Elena Ferrante, based on the theory of context models. For this purpose, the category ‘The I-myself’ and its subcategories are used: a) the social role of subjects; and b) the relationships between the participants; and still, the category: ‘communicative actions/events or of another nature’. Methodologically, the study takes a qualitative approach, carried out through exploratory and bibliographic research. For the exploration of the phenomenon, the selection of twelve excerpts that constituted the corpus of analysis was carried out. It is concluded that Lenu’s insecurity identified from the context models, articulating the childhood and adolescence phase, constitutes a continuous and recurring characteristic in the character’s life. |
id |
UNEB-4_a9f4789b45a43149501a0b66e041c8dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15308 |
network_acronym_str |
UNEB-4 |
network_name_str |
Tabuleiro de Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
Sentimentos de insegurança na personagem Lenu, em A amiga genial, de Elena Ferrante:: uma abordagem sociocognitivaThis study is located in the field of Textual Linguistics (TL), assuming a sociocognitivist approach, according to the theoretical principles of critical discourse studies by van Dijk (2012, 2016), which involve the relationship between language, discourse, context and cognition. The proposal aims to analyze scenes that show possible feelings of insecurity, presented by the character Lenu, in different moments of the literary narrative: A genial friend, by Elena Ferrante, based on the theory of context models. For this purpose, the category ‘The I-myself’ and its subcategories are used: a) the social role of subjects; and b) the relationships between the participants; and still, the category: ‘communicative actions/events or of another nature’. Methodologically, the study takes a qualitative approach, carried out through exploratory and bibliographic research. For the exploration of the phenomenon, the selection of twelve excerpts that constituted the corpus of analysis was carried out. It is concluded that Lenu’s insecurity identified from the context models, articulating the childhood and adolescence phase, constitutes a continuous and recurring characteristic in the character’s life.Este estudo situa-se no campo da Linguística Textual (LT), assumindo uma abordagem sociocognitivista, conforme os princípios teóricos dos estudos críticos do discurso de van Dijk (2012, 2016), que envolvem a relação linguagem, discurso, contexto e cognição. A proposta objetiva analisar cenas que evidenciem possíveis sentimentos de insegurança, apresentados pela personagem Lenu, em diferentes momentos da narrativa literária: A amiga genial, de Elena Ferrante, com base na teoria de modelos de contexto. Para tanto, utiliza-se a categoria: ‘O Eu-mesmo’ e suas subcategorias: a) o papel social dos sujeitos; e b) as relações entre os participantes; e ainda, a categoria: ‘ações/eventos comunicativos ou de outra natureza’. Metodologicamente, o estudo assume uma abordagem qualitativa, realizado por meio de pesquisa exploratória e bibliográfica. Para a exploração do fenômeno, foi realizada a seleção de doze trechos que constituíram o corpus de análise. Conclui-se que a insegurança de Lenu identificada a partir dos modelos de contextos, articulando a fase da infância e da adolescência, constitui uma característica contínua e recorrente na vida da personagem.Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/1530810.35499/tl.v16i2.15308Tabuleiro de Letras; v. 16 n. 2 (2022); 201-2162176-578210.35499/tl.v16i2reponame:Tabuleiro de Letrasinstname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/15308/10770Copyright (c) 2022 Tabuleiro de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Francisco RenatoCavalcante, Márcia do Socorro Botelho2022-12-22T14:07:00Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15308Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletrasPUBhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/oainlopes@uneb.br2176-57822176-5782opendoar:2022-12-22T14:07Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sentimentos de insegurança na personagem Lenu, em A amiga genial, de Elena Ferrante:: uma abordagem sociocognitiva |
title |
Sentimentos de insegurança na personagem Lenu, em A amiga genial, de Elena Ferrante:: uma abordagem sociocognitiva |
spellingShingle |
Sentimentos de insegurança na personagem Lenu, em A amiga genial, de Elena Ferrante:: uma abordagem sociocognitiva Lima, Francisco Renato |
title_short |
Sentimentos de insegurança na personagem Lenu, em A amiga genial, de Elena Ferrante:: uma abordagem sociocognitiva |
title_full |
Sentimentos de insegurança na personagem Lenu, em A amiga genial, de Elena Ferrante:: uma abordagem sociocognitiva |
title_fullStr |
Sentimentos de insegurança na personagem Lenu, em A amiga genial, de Elena Ferrante:: uma abordagem sociocognitiva |
title_full_unstemmed |
Sentimentos de insegurança na personagem Lenu, em A amiga genial, de Elena Ferrante:: uma abordagem sociocognitiva |
title_sort |
Sentimentos de insegurança na personagem Lenu, em A amiga genial, de Elena Ferrante:: uma abordagem sociocognitiva |
author |
Lima, Francisco Renato |
author_facet |
Lima, Francisco Renato Cavalcante, Márcia do Socorro Botelho |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcante, Márcia do Socorro Botelho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Francisco Renato Cavalcante, Márcia do Socorro Botelho |
description |
This study is located in the field of Textual Linguistics (TL), assuming a sociocognitivist approach, according to the theoretical principles of critical discourse studies by van Dijk (2012, 2016), which involve the relationship between language, discourse, context and cognition. The proposal aims to analyze scenes that show possible feelings of insecurity, presented by the character Lenu, in different moments of the literary narrative: A genial friend, by Elena Ferrante, based on the theory of context models. For this purpose, the category ‘The I-myself’ and its subcategories are used: a) the social role of subjects; and b) the relationships between the participants; and still, the category: ‘communicative actions/events or of another nature’. Methodologically, the study takes a qualitative approach, carried out through exploratory and bibliographic research. For the exploration of the phenomenon, the selection of twelve excerpts that constituted the corpus of analysis was carried out. It is concluded that Lenu’s insecurity identified from the context models, articulating the childhood and adolescence phase, constitutes a continuous and recurring characteristic in the character’s life. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/15308 10.35499/tl.v16i2.15308 |
url |
https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/15308 |
identifier_str_mv |
10.35499/tl.v16i2.15308 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/15308/10770 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tabuleiro de Letras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tabuleiro de Letras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tabuleiro de Letras; v. 16 n. 2 (2022); 201-216 2176-5782 10.35499/tl.v16i2 reponame:Tabuleiro de Letras instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Tabuleiro de Letras |
collection |
Tabuleiro de Letras |
repository.name.fl_str_mv |
Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
nlopes@uneb.br |
_version_ |
1800211680425148416 |