TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Thaís Fernanda Ruiz Braga
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Saraiva, Ellyn Vieira de Souza, Araújo, Renan Bandeirante de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591
Resumo: : Teacher training is of paramount importance in the history of Education. Thus, this work aimed to list a brief history of the teacher training process in Brazil and highlight the contributions of Anísio Teixeira and Demerval Saviani in this process for Brazilian Education. In order to do so, we carried out a qualitative bibliographic research based on works by Anísio Teixeira and Demerval Saviani, as well as contributions from different authors about the theoretical assumptions of the analyzed authors. It is considered that the contributions of both converge to the ideals of a practice based on the dialectical process, enabling and encouraging teachers to act in order to favor the counter-hegemony from their pedagogical work, in favor of the knowledge necessary for life in society. and for its transformation, through a public education for all, it is up to us, educators, to resist in the search for a quality education inspired by the steps of these authors.
id UNEMAT-5_acf47745420b18239ba6a2c2b9de537f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5591
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANILA FORMACIÓN DOCENTE EN EL CONTEXTO BRASILEÑO Y LAS CONTRIBUCIONES DE ANÍSIO TEIXEIRA Y DEMERVAL SAVIANIFORMAÇÃO DE PROFESSORES NO CONTEXTO BRASILEIRO E AS CONTRIBUIÇÕES DE ANÍSIO TEIXEIRA E DEMERVAL SAVIANIEducaçãoformação de professoresAnísio TeixeiraDemerval SavianiEducation teacher trainingAnísio TeixeiraDemerval SavianiDemerval Saviani Anísio Teixeira Educación formación de profesores: Teacher training is of paramount importance in the history of Education. Thus, this work aimed to list a brief history of the teacher training process in Brazil and highlight the contributions of Anísio Teixeira and Demerval Saviani in this process for Brazilian Education. In order to do so, we carried out a qualitative bibliographic research based on works by Anísio Teixeira and Demerval Saviani, as well as contributions from different authors about the theoretical assumptions of the analyzed authors. It is considered that the contributions of both converge to the ideals of a practice based on the dialectical process, enabling and encouraging teachers to act in order to favor the counter-hegemony from their pedagogical work, in favor of the knowledge necessary for life in society. and for its transformation, through a public education for all, it is up to us, educators, to resist in the search for a quality education inspired by the steps of these authors.La formación del profesorado es de suma importancia en la historia de la Educación. Así, este trabajo tuvo como objetivo enumerar una breve historia del proceso de formación de profesores en Brasil y destacar las contribuciones de Anísio Teixeira y Demerval Saviani en ese proceso para la Educación brasileña. Para ello, realizamos una investigación bibliográfica cualitativa a partir de trabajos de Anísio Teixeira y Demerval Saviani, además de aportes de diferentes autores sobre los supuestos teóricos de los autores analizados. Se considera que los aportes de ambos convergen a los ideales de una práctica basada en el proceso dialéctico, capacitando y animando a los docentes a actuar para favorecer la contrahegemonía desde su quehacer pedagógico, a favor de los saberes necesarios para la vida en sociedad. y para su transformación, a través de una educación pública para todos, nos corresponde a nosotros, los educadores, resistir en la búsqueda de una educación de calidad inspirada en los pasos de estos autores.A formação de professores tem suma relevância na história da Educação. Assim, este trabalho objetivou elencar um breve histórico do processo de formação de professores no Brasil e destacar as contribuições de Anísio Teixeira e Demerval Saviani nesse processo para a Educação brasileira. Para tanto, efetivamos uma pesquisa qualitativa de caráter bibliográfico a partir de obras de Anísio Teixeira e Demerval Saviani, além de contribuições de autores diversos acerca dos pressupostos teóricos dos autores analisados. Considera-se que as contribuições de ambos confluem para o ideário de uma prática pautada no processo dialético, possibilitando e estimulando professores a agirem no sentido de favorecerem a contra hegemonia a partir de seu trabalho pedagógico, em prol dos saberes necessários para a vida em sociedade e para sua transformação, por meio de uma educação pública para todos, cabendo a nós, educadores(as), resistirmos na busca por uma educação de qualidade inspirando-se nos passos destes autores.UNEMAT Editora2022-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 223-2382178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591/4695Copyright (c) 2022 Thaís Fernanda Ruiz Braga Cardoso, Ellyn Vieira de Souza Saraiva, Renan Bandeirante de Araújohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Thaís Fernanda Ruiz BragaSaraiva, Ellyn Vieira de SouzaAraújo, Renan Bandeirante de2023-04-25T18:15:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5591Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-04-25T18:15:18Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI
LA FORMACIÓN DOCENTE EN EL CONTEXTO BRASILEÑO Y LAS CONTRIBUCIONES DE ANÍSIO TEIXEIRA Y DEMERVAL SAVIANI
FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO CONTEXTO BRASILEIRO E AS CONTRIBUIÇÕES DE ANÍSIO TEIXEIRA E DEMERVAL SAVIANI
title TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI
spellingShingle TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI
Cardoso, Thaís Fernanda Ruiz Braga
Educação
formação de professores
Anísio Teixeira
Demerval Saviani
Education
teacher training
Anísio Teixeira
Demerval Saviani
Demerval Saviani
Anísio Teixeira
Educación
formación de profesores
title_short TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI
title_full TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI
title_fullStr TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI
title_full_unstemmed TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI
title_sort TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI
author Cardoso, Thaís Fernanda Ruiz Braga
author_facet Cardoso, Thaís Fernanda Ruiz Braga
Saraiva, Ellyn Vieira de Souza
Araújo, Renan Bandeirante de
author_role author
author2 Saraiva, Ellyn Vieira de Souza
Araújo, Renan Bandeirante de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Thaís Fernanda Ruiz Braga
Saraiva, Ellyn Vieira de Souza
Araújo, Renan Bandeirante de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
formação de professores
Anísio Teixeira
Demerval Saviani
Education
teacher training
Anísio Teixeira
Demerval Saviani
Demerval Saviani
Anísio Teixeira
Educación
formación de profesores
topic Educação
formação de professores
Anísio Teixeira
Demerval Saviani
Education
teacher training
Anísio Teixeira
Demerval Saviani
Demerval Saviani
Anísio Teixeira
Educación
formación de profesores
description : Teacher training is of paramount importance in the history of Education. Thus, this work aimed to list a brief history of the teacher training process in Brazil and highlight the contributions of Anísio Teixeira and Demerval Saviani in this process for Brazilian Education. In order to do so, we carried out a qualitative bibliographic research based on works by Anísio Teixeira and Demerval Saviani, as well as contributions from different authors about the theoretical assumptions of the analyzed authors. It is considered that the contributions of both converge to the ideals of a practice based on the dialectical process, enabling and encouraging teachers to act in order to favor the counter-hegemony from their pedagogical work, in favor of the knowledge necessary for life in society. and for its transformation, through a public education for all, it is up to us, educators, to resist in the search for a quality education inspired by the steps of these authors.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591/4695
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 223-238
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217460851965952