TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591 |
Resumo: | : Teacher training is of paramount importance in the history of Education. Thus, this work aimed to list a brief history of the teacher training process in Brazil and highlight the contributions of Anísio Teixeira and Demerval Saviani in this process for Brazilian Education. In order to do so, we carried out a qualitative bibliographic research based on works by Anísio Teixeira and Demerval Saviani, as well as contributions from different authors about the theoretical assumptions of the analyzed authors. It is considered that the contributions of both converge to the ideals of a practice based on the dialectical process, enabling and encouraging teachers to act in order to favor the counter-hegemony from their pedagogical work, in favor of the knowledge necessary for life in society. and for its transformation, through a public education for all, it is up to us, educators, to resist in the search for a quality education inspired by the steps of these authors. |
id |
UNEMAT-5_acf47745420b18239ba6a2c2b9de537f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5591 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANILA FORMACIÓN DOCENTE EN EL CONTEXTO BRASILEÑO Y LAS CONTRIBUCIONES DE ANÍSIO TEIXEIRA Y DEMERVAL SAVIANIFORMAÇÃO DE PROFESSORES NO CONTEXTO BRASILEIRO E AS CONTRIBUIÇÕES DE ANÍSIO TEIXEIRA E DEMERVAL SAVIANIEducaçãoformação de professoresAnísio TeixeiraDemerval SavianiEducation teacher trainingAnísio TeixeiraDemerval SavianiDemerval Saviani Anísio Teixeira Educación formación de profesores: Teacher training is of paramount importance in the history of Education. Thus, this work aimed to list a brief history of the teacher training process in Brazil and highlight the contributions of Anísio Teixeira and Demerval Saviani in this process for Brazilian Education. In order to do so, we carried out a qualitative bibliographic research based on works by Anísio Teixeira and Demerval Saviani, as well as contributions from different authors about the theoretical assumptions of the analyzed authors. It is considered that the contributions of both converge to the ideals of a practice based on the dialectical process, enabling and encouraging teachers to act in order to favor the counter-hegemony from their pedagogical work, in favor of the knowledge necessary for life in society. and for its transformation, through a public education for all, it is up to us, educators, to resist in the search for a quality education inspired by the steps of these authors.La formación del profesorado es de suma importancia en la historia de la Educación. Así, este trabajo tuvo como objetivo enumerar una breve historia del proceso de formación de profesores en Brasil y destacar las contribuciones de Anísio Teixeira y Demerval Saviani en ese proceso para la Educación brasileña. Para ello, realizamos una investigación bibliográfica cualitativa a partir de trabajos de Anísio Teixeira y Demerval Saviani, además de aportes de diferentes autores sobre los supuestos teóricos de los autores analizados. Se considera que los aportes de ambos convergen a los ideales de una práctica basada en el proceso dialéctico, capacitando y animando a los docentes a actuar para favorecer la contrahegemonía desde su quehacer pedagógico, a favor de los saberes necesarios para la vida en sociedad. y para su transformación, a través de una educación pública para todos, nos corresponde a nosotros, los educadores, resistir en la búsqueda de una educación de calidad inspirada en los pasos de estos autores.A formação de professores tem suma relevância na história da Educação. Assim, este trabalho objetivou elencar um breve histórico do processo de formação de professores no Brasil e destacar as contribuições de Anísio Teixeira e Demerval Saviani nesse processo para a Educação brasileira. Para tanto, efetivamos uma pesquisa qualitativa de caráter bibliográfico a partir de obras de Anísio Teixeira e Demerval Saviani, além de contribuições de autores diversos acerca dos pressupostos teóricos dos autores analisados. Considera-se que as contribuições de ambos confluem para o ideário de uma prática pautada no processo dialético, possibilitando e estimulando professores a agirem no sentido de favorecerem a contra hegemonia a partir de seu trabalho pedagógico, em prol dos saberes necessários para a vida em sociedade e para sua transformação, por meio de uma educação pública para todos, cabendo a nós, educadores(as), resistirmos na busca por uma educação de qualidade inspirando-se nos passos destes autores.UNEMAT Editora2022-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 223-2382178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591/4695Copyright (c) 2022 Thaís Fernanda Ruiz Braga Cardoso, Ellyn Vieira de Souza Saraiva, Renan Bandeirante de Araújohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Thaís Fernanda Ruiz BragaSaraiva, Ellyn Vieira de SouzaAraújo, Renan Bandeirante de2023-04-25T18:15:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5591Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-04-25T18:15:18Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI LA FORMACIÓN DOCENTE EN EL CONTEXTO BRASILEÑO Y LAS CONTRIBUCIONES DE ANÍSIO TEIXEIRA Y DEMERVAL SAVIANI FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO CONTEXTO BRASILEIRO E AS CONTRIBUIÇÕES DE ANÍSIO TEIXEIRA E DEMERVAL SAVIANI |
title |
TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI |
spellingShingle |
TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI Cardoso, Thaís Fernanda Ruiz Braga Educação formação de professores Anísio Teixeira Demerval Saviani Education teacher training Anísio Teixeira Demerval Saviani Demerval Saviani Anísio Teixeira Educación formación de profesores |
title_short |
TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI |
title_full |
TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI |
title_fullStr |
TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI |
title_full_unstemmed |
TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI |
title_sort |
TEACHER TRAINING IN THE BRAZILIAN CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF ANÍSIO TEIXEIRA AND DEMERVAL SAVIANI |
author |
Cardoso, Thaís Fernanda Ruiz Braga |
author_facet |
Cardoso, Thaís Fernanda Ruiz Braga Saraiva, Ellyn Vieira de Souza Araújo, Renan Bandeirante de |
author_role |
author |
author2 |
Saraiva, Ellyn Vieira de Souza Araújo, Renan Bandeirante de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Thaís Fernanda Ruiz Braga Saraiva, Ellyn Vieira de Souza Araújo, Renan Bandeirante de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação formação de professores Anísio Teixeira Demerval Saviani Education teacher training Anísio Teixeira Demerval Saviani Demerval Saviani Anísio Teixeira Educación formación de profesores |
topic |
Educação formação de professores Anísio Teixeira Demerval Saviani Education teacher training Anísio Teixeira Demerval Saviani Demerval Saviani Anísio Teixeira Educación formación de profesores |
description |
: Teacher training is of paramount importance in the history of Education. Thus, this work aimed to list a brief history of the teacher training process in Brazil and highlight the contributions of Anísio Teixeira and Demerval Saviani in this process for Brazilian Education. In order to do so, we carried out a qualitative bibliographic research based on works by Anísio Teixeira and Demerval Saviani, as well as contributions from different authors about the theoretical assumptions of the analyzed authors. It is considered that the contributions of both converge to the ideals of a practice based on the dialectical process, enabling and encouraging teachers to act in order to favor the counter-hegemony from their pedagogical work, in favor of the knowledge necessary for life in society. and for its transformation, through a public education for all, it is up to us, educators, to resist in the search for a quality education inspired by the steps of these authors. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5591/4695 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 223-238 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217460851965952 |