THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Carmen Regina Gonçalves
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358
Resumo: In the present paper vocabulary segmentation data, produced by a child in the 2nd year of elementary school, are described and analyzed for the purpose of assisting a discussion concerning relevant aspects as for the construal of the meaning of what a word is during the initial stage of writing development. It is aimed at finding out what are the child’s perceptions concerning what a word is both in spoken and in written language along the process of writing acquisition. The data were collected through clinical interviews intended to inquire about the child’s understanding of the concept of word (CARRAHER, 1989). The the interpretation of the answers was based upon the theory of prosodic constituents (NESPOR; VOGEL, 1986). The results showed that the criteria are fluctuating, as there are times when the child interprets the word according to the number of letters and in others, as syllables, showing that the trajectory towards the word has a multiplicity of meanings
id UNEMAT-5_eb69763b8eca90ff0e2b0bfe1b4252b4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5358
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITINGLA CONSTITUCIÓN DEL NOCIÓN DE PALABRADURANTE LA ADQUISICIÓN DE LA ESCRITURAA CONSTITUIÇÃO DA NOÇÃO DE PALAVRA DURANTE A AQUISIÇÃO DA ESCRITAAdquisición de escrituraNoción de palabraegmentación de vocabularioAcquisition of writingSense of the wordVocabulary segmentationAquisição da escritaNoção de palavraSegmentação vocabularIn the present paper vocabulary segmentation data, produced by a child in the 2nd year of elementary school, are described and analyzed for the purpose of assisting a discussion concerning relevant aspects as for the construal of the meaning of what a word is during the initial stage of writing development. It is aimed at finding out what are the child’s perceptions concerning what a word is both in spoken and in written language along the process of writing acquisition. The data were collected through clinical interviews intended to inquire about the child’s understanding of the concept of word (CARRAHER, 1989). The the interpretation of the answers was based upon the theory of prosodic constituents (NESPOR; VOGEL, 1986). The results showed that the criteria are fluctuating, as there are times when the child interprets the word according to the number of letters and in others, as syllables, showing that the trajectory towards the word has a multiplicity of meaningsEn este artículo, se describieron y analizaron datos de segmentación de vocabulario, producidos por un niño en el 2º año del ciclo de lectoescritura, con el fin de discutir aspectos relevantes para la constitución de la noción de palabra durante el período inicial del desarrollo de la escritura. El objetivo es verificar cuáles son las percepciones de los niños en el proceso de adquisición de la escritura sobre lo que es una palabra, tanto en el habla como en la escritura. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas que tuvieron como objetivo indagar sobre lo que el niño entendía por palabra (CARRAHER, 1989). La interpretación de las respuestas se apoyó en la teoría de los constituyentes prosódicos (NESPOR; VOGEL, 1986).Los resultados mostraron que los criterios son fluctuantes, pues hay momentos en que el niño interpreta la palabra según el número de letras y en otros, como sílabas, mostrando que la trayectoria hacia la palabra tiene una multiplicidad de significadosEste artigo analisa as percepções infantis no processo de aquisição da escrita a respeito do que seja uma palavra. Os dados foram coletados por meio de entrevistas clínicas que visaram indagar sobre o que as crianças entendiam ser uma palavra e a interpretação das respostas teve o suporte da teoria dos constituintes prosódicos. Os resultados mostraram que os critérios são oscilantes, pois há momentos em que a criança interpreta a palavra de acordo com o número de letras e em outros, como sílabas, evidenciando que a trajetória em direção à palavra apresenta multiplicidade de acepções. UNEMAT Editora2022-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 89-1042178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358/4691Copyright (c) 2022 Carmen Regina Gonçalves Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Carmen Regina Gonçalves2023-05-05T14:47:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5358Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-05-05T14:47:05Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING
LA CONSTITUCIÓN DEL NOCIÓN DE PALABRADURANTE LA ADQUISICIÓN DE LA ESCRITURA
A CONSTITUIÇÃO DA NOÇÃO DE PALAVRA DURANTE A AQUISIÇÃO DA ESCRITA
title THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING
spellingShingle THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING
Ferreira, Carmen Regina Gonçalves
Adquisición de escritura
Noción de palabra
egmentación de vocabulario
Acquisition of writing
Sense of the word
Vocabulary segmentation
Aquisição da escrita
Noção de palavra
Segmentação vocabular
title_short THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING
title_full THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING
title_fullStr THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING
title_full_unstemmed THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING
title_sort THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING
author Ferreira, Carmen Regina Gonçalves
author_facet Ferreira, Carmen Regina Gonçalves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Carmen Regina Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Adquisición de escritura
Noción de palabra
egmentación de vocabulario
Acquisition of writing
Sense of the word
Vocabulary segmentation
Aquisição da escrita
Noção de palavra
Segmentação vocabular
topic Adquisición de escritura
Noción de palabra
egmentación de vocabulario
Acquisition of writing
Sense of the word
Vocabulary segmentation
Aquisição da escrita
Noção de palavra
Segmentação vocabular
description In the present paper vocabulary segmentation data, produced by a child in the 2nd year of elementary school, are described and analyzed for the purpose of assisting a discussion concerning relevant aspects as for the construal of the meaning of what a word is during the initial stage of writing development. It is aimed at finding out what are the child’s perceptions concerning what a word is both in spoken and in written language along the process of writing acquisition. The data were collected through clinical interviews intended to inquire about the child’s understanding of the concept of word (CARRAHER, 1989). The the interpretation of the answers was based upon the theory of prosodic constituents (NESPOR; VOGEL, 1986). The results showed that the criteria are fluctuating, as there are times when the child interprets the word according to the number of letters and in others, as syllables, showing that the trajectory towards the word has a multiplicity of meanings
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358/4691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carmen Regina Gonçalves Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carmen Regina Gonçalves Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 89-104
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217460839383041