THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358 |
Resumo: | In the present paper vocabulary segmentation data, produced by a child in the 2nd year of elementary school, are described and analyzed for the purpose of assisting a discussion concerning relevant aspects as for the construal of the meaning of what a word is during the initial stage of writing development. It is aimed at finding out what are the child’s perceptions concerning what a word is both in spoken and in written language along the process of writing acquisition. The data were collected through clinical interviews intended to inquire about the child’s understanding of the concept of word (CARRAHER, 1989). The the interpretation of the answers was based upon the theory of prosodic constituents (NESPOR; VOGEL, 1986). The results showed that the criteria are fluctuating, as there are times when the child interprets the word according to the number of letters and in others, as syllables, showing that the trajectory towards the word has a multiplicity of meanings |
id |
UNEMAT-5_eb69763b8eca90ff0e2b0bfe1b4252b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5358 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITINGLA CONSTITUCIÓN DEL NOCIÓN DE PALABRADURANTE LA ADQUISICIÓN DE LA ESCRITURAA CONSTITUIÇÃO DA NOÇÃO DE PALAVRA DURANTE A AQUISIÇÃO DA ESCRITAAdquisición de escrituraNoción de palabraegmentación de vocabularioAcquisition of writingSense of the wordVocabulary segmentationAquisição da escritaNoção de palavraSegmentação vocabularIn the present paper vocabulary segmentation data, produced by a child in the 2nd year of elementary school, are described and analyzed for the purpose of assisting a discussion concerning relevant aspects as for the construal of the meaning of what a word is during the initial stage of writing development. It is aimed at finding out what are the child’s perceptions concerning what a word is both in spoken and in written language along the process of writing acquisition. The data were collected through clinical interviews intended to inquire about the child’s understanding of the concept of word (CARRAHER, 1989). The the interpretation of the answers was based upon the theory of prosodic constituents (NESPOR; VOGEL, 1986). The results showed that the criteria are fluctuating, as there are times when the child interprets the word according to the number of letters and in others, as syllables, showing that the trajectory towards the word has a multiplicity of meaningsEn este artículo, se describieron y analizaron datos de segmentación de vocabulario, producidos por un niño en el 2º año del ciclo de lectoescritura, con el fin de discutir aspectos relevantes para la constitución de la noción de palabra durante el período inicial del desarrollo de la escritura. El objetivo es verificar cuáles son las percepciones de los niños en el proceso de adquisición de la escritura sobre lo que es una palabra, tanto en el habla como en la escritura. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas que tuvieron como objetivo indagar sobre lo que el niño entendía por palabra (CARRAHER, 1989). La interpretación de las respuestas se apoyó en la teoría de los constituyentes prosódicos (NESPOR; VOGEL, 1986).Los resultados mostraron que los criterios son fluctuantes, pues hay momentos en que el niño interpreta la palabra según el número de letras y en otros, como sílabas, mostrando que la trayectoria hacia la palabra tiene una multiplicidad de significadosEste artigo analisa as percepções infantis no processo de aquisição da escrita a respeito do que seja uma palavra. Os dados foram coletados por meio de entrevistas clínicas que visaram indagar sobre o que as crianças entendiam ser uma palavra e a interpretação das respostas teve o suporte da teoria dos constituintes prosódicos. Os resultados mostraram que os critérios são oscilantes, pois há momentos em que a criança interpreta a palavra de acordo com o número de letras e em outros, como sílabas, evidenciando que a trajetória em direção à palavra apresenta multiplicidade de acepções. UNEMAT Editora2022-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 89-1042178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358/4691Copyright (c) 2022 Carmen Regina Gonçalves Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Carmen Regina Gonçalves2023-05-05T14:47:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5358Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-05-05T14:47:05Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING LA CONSTITUCIÓN DEL NOCIÓN DE PALABRADURANTE LA ADQUISICIÓN DE LA ESCRITURA A CONSTITUIÇÃO DA NOÇÃO DE PALAVRA DURANTE A AQUISIÇÃO DA ESCRITA |
title |
THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING |
spellingShingle |
THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING Ferreira, Carmen Regina Gonçalves Adquisición de escritura Noción de palabra egmentación de vocabulario Acquisition of writing Sense of the word Vocabulary segmentation Aquisição da escrita Noção de palavra Segmentação vocabular |
title_short |
THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING |
title_full |
THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING |
title_fullStr |
THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING |
title_full_unstemmed |
THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING |
title_sort |
THE CONSTITUTION OF THE NOTION OF WORDDURING ACQUISITION OF WRITING |
author |
Ferreira, Carmen Regina Gonçalves |
author_facet |
Ferreira, Carmen Regina Gonçalves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Carmen Regina Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adquisición de escritura Noción de palabra egmentación de vocabulario Acquisition of writing Sense of the word Vocabulary segmentation Aquisição da escrita Noção de palavra Segmentação vocabular |
topic |
Adquisición de escritura Noción de palabra egmentación de vocabulario Acquisition of writing Sense of the word Vocabulary segmentation Aquisição da escrita Noção de palavra Segmentação vocabular |
description |
In the present paper vocabulary segmentation data, produced by a child in the 2nd year of elementary school, are described and analyzed for the purpose of assisting a discussion concerning relevant aspects as for the construal of the meaning of what a word is during the initial stage of writing development. It is aimed at finding out what are the child’s perceptions concerning what a word is both in spoken and in written language along the process of writing acquisition. The data were collected through clinical interviews intended to inquire about the child’s understanding of the concept of word (CARRAHER, 1989). The the interpretation of the answers was based upon the theory of prosodic constituents (NESPOR; VOGEL, 1986). The results showed that the criteria are fluctuating, as there are times when the child interprets the word according to the number of letters and in others, as syllables, showing that the trajectory towards the word has a multiplicity of meanings |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5358/4691 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carmen Regina Gonçalves Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carmen Regina Gonçalves Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; V. 36 nº 2 (2021): (AGO/DEZ); 89-104 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217460839383041 |