UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756 |
Resumo: | : The appointment of deans in part of Brazilian federal universities, in 2019, did not follow the recommendation of academic communities, with the formalization, by the federal government, of subjects different from those appointed by the particular choice processes. This article aims to build a reflection on the implications of this movement for democracy and, for that, part of the historical-dialectical materialism as a theoretical-methodological framework and performs a documentary analysis. With this construction, it is understood that the question analyzed is related to the current macro-structural situation, in which neoliberal precepts - intensified by neoconservatism - seek the democratic emptying of public institutions as a way of articulating them with capitalist precepts and moral values. |
id |
UNEMAT-5_eca2c5a42abe5fc9cce6e9c925cdea24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5756 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATIONUNIVERSIDAD Y DEMOCRACIA: REFLEXIONES SOBRE EL PROCEDIMIENTO DE LOS RECTORES EN LA EDUCACIÓN PÚBLICA SUPERIORUNIVERSIDADE E DEMOCRACIA: REFLEXÕES SOBRE OS PROCESSOS DE INDICAÇÃO DE REITORES NO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO BRASILEIROHigher Educatiouniversity managemendemocracy neoliberalismEnsino Superiorgestão universitáriademocracianeoliberalismo.Educación superior gestión universitári democracia, neoliberlismo: The appointment of deans in part of Brazilian federal universities, in 2019, did not follow the recommendation of academic communities, with the formalization, by the federal government, of subjects different from those appointed by the particular choice processes. This article aims to build a reflection on the implications of this movement for democracy and, for that, part of the historical-dialectical materialism as a theoretical-methodological framework and performs a documentary analysis. With this construction, it is understood that the question analyzed is related to the current macro-structural situation, in which neoliberal precepts - intensified by neoconservatism - seek the democratic emptying of public institutions as a way of articulating them with capitalist precepts and moral values.El nombramiento de rectores en parte de las universidades federales brasileñas, en 2019, no siguió la recomendación de las comunidades académicas, con la formalización, por parte del gobierno federal, de materias diferentes a las designadas por los procesos de elección particulares. Este artículo tiene como objetivo construir una reflexión sobre las implicaciones de este movimiento para la democracia y, para eso, parte del materialismo histórico-dialéctico como marco teórico-metodológico y realiza un análisis documental. Con esta construcción, se entiende que la cuestión analizada se relaciona con la situación macroestructural actual, en la que los preceptos neoliberales, intensificados por el neoconservadurismo, buscan el vaciamiento democrático de las instituciones públicas como una forma de articularlas con los preceptos capitalistas y los valores morales.A nomeação de reitores em parte das universidades federais brasileiras, no ano de 2019, não seguiu a indicação das comunidades acadêmicas, com a formalização, pelo governo federal, de sujeitos distintos daqueles apontados pelos processos de escolha particulares. Este artigo visa construir uma reflexão sobre as implicações desse movimento para a democracia e, para isso, parte do materialismo histórico-dialético como referencial teórico-metodológico e realiza uma análise documental. Com tal construção, compreende-se que a questão analisada está em relação com a conjuntura macroestrutural atual, em que preceitos neoliberais - intensificados pelo neoconservadorismo - buscam o esvaziamento democrático das instituições públicas como forma de articulá-las aos preceitos capitalistas e a valores morais.UNEMAT Editora2021-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756Revista da Faculdade de Educação; v. 35 n. 1 (2021): (JAN/JUN); 51-692178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756/4319Copyright (c) 2021 Renata Cecilia Estormovskihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEstormovski, Renata Cecilia2023-04-25T14:45:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5756Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-04-25T14:45:28Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION UNIVERSIDAD Y DEMOCRACIA: REFLEXIONES SOBRE EL PROCEDIMIENTO DE LOS RECTORES EN LA EDUCACIÓN PÚBLICA SUPERIOR UNIVERSIDADE E DEMOCRACIA: REFLEXÕES SOBRE OS PROCESSOS DE INDICAÇÃO DE REITORES NO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO BRASILEIRO |
title |
UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION |
spellingShingle |
UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION Estormovski, Renata Cecilia Higher Educatio university managemen democracy neoliberalism Ensino Superior gestão universitária democracia neoliberalismo. Educación superior gestión universitári democracia, neoliberlismo |
title_short |
UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION |
title_full |
UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION |
title_fullStr |
UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION |
title_full_unstemmed |
UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION |
title_sort |
UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION |
author |
Estormovski, Renata Cecilia |
author_facet |
Estormovski, Renata Cecilia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Estormovski, Renata Cecilia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher Educatio university managemen democracy neoliberalism Ensino Superior gestão universitária democracia neoliberalismo. Educación superior gestión universitári democracia, neoliberlismo |
topic |
Higher Educatio university managemen democracy neoliberalism Ensino Superior gestão universitária democracia neoliberalismo. Educación superior gestión universitári democracia, neoliberlismo |
description |
: The appointment of deans in part of Brazilian federal universities, in 2019, did not follow the recommendation of academic communities, with the formalization, by the federal government, of subjects different from those appointed by the particular choice processes. This article aims to build a reflection on the implications of this movement for democracy and, for that, part of the historical-dialectical materialism as a theoretical-methodological framework and performs a documentary analysis. With this construction, it is understood that the question analyzed is related to the current macro-structural situation, in which neoliberal precepts - intensified by neoconservatism - seek the democratic emptying of public institutions as a way of articulating them with capitalist precepts and moral values. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756/4319 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Renata Cecilia Estormovski https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Renata Cecilia Estormovski https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; v. 35 n. 1 (2021): (JAN/JUN); 51-69 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217460867694592 |