UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Estormovski, Renata Cecilia
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756
Resumo: : The appointment of deans in part of Brazilian federal universities, in 2019, did not follow the recommendation of academic communities, with the formalization, by the federal government, of subjects different from those appointed by the particular choice processes. This article aims to build a reflection on the implications of this movement for democracy and, for that, part of the historical-dialectical materialism as a theoretical-methodological framework and performs a documentary analysis. With this construction, it is understood that the question analyzed is related to the current macro-structural situation, in which neoliberal precepts - intensified by neoconservatism - seek the democratic emptying of public institutions as a way of articulating them with capitalist precepts and moral values.
id UNEMAT-5_eca2c5a42abe5fc9cce6e9c925cdea24
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5756
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATIONUNIVERSIDAD Y DEMOCRACIA: REFLEXIONES SOBRE EL PROCEDIMIENTO DE LOS RECTORES EN LA EDUCACIÓN PÚBLICA SUPERIORUNIVERSIDADE E DEMOCRACIA: REFLEXÕES SOBRE OS PROCESSOS DE INDICAÇÃO DE REITORES NO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO BRASILEIROHigher Educatiouniversity managemendemocracy neoliberalismEnsino Superiorgestão universitáriademocracianeoliberalismo.Educación superior gestión universitári democracia, neoliberlismo: The appointment of deans in part of Brazilian federal universities, in 2019, did not follow the recommendation of academic communities, with the formalization, by the federal government, of subjects different from those appointed by the particular choice processes. This article aims to build a reflection on the implications of this movement for democracy and, for that, part of the historical-dialectical materialism as a theoretical-methodological framework and performs a documentary analysis. With this construction, it is understood that the question analyzed is related to the current macro-structural situation, in which neoliberal precepts - intensified by neoconservatism - seek the democratic emptying of public institutions as a way of articulating them with capitalist precepts and moral values.El nombramiento de rectores en parte de las universidades federales brasileñas, en 2019, no siguió la recomendación de las comunidades académicas, con la formalización, por parte del gobierno federal, de materias diferentes a las designadas por los procesos de elección particulares. Este artículo tiene como objetivo construir una reflexión sobre las implicaciones de este movimiento para la democracia y, para eso, parte del materialismo histórico-dialéctico como marco teórico-metodológico y realiza un análisis documental. Con esta construcción, se entiende que la cuestión analizada se relaciona con la situación macroestructural actual, en la que los preceptos neoliberales, intensificados por el neoconservadurismo, buscan el vaciamiento democrático de las instituciones públicas como una forma de articularlas con los preceptos capitalistas y los valores morales.A nomeação de reitores em parte das universidades federais brasileiras, no ano de 2019, não seguiu a indicação das comunidades acadêmicas, com a formalização, pelo governo federal, de sujeitos distintos daqueles apontados pelos processos de escolha particulares. Este artigo visa construir uma reflexão sobre as implicações desse movimento para a democracia e, para isso, parte do materialismo histórico-dialético como referencial teórico-metodológico e realiza uma análise documental. Com tal construção, compreende-se que a questão analisada está em relação com a conjuntura macroestrutural atual, em que preceitos neoliberais - intensificados pelo neoconservadorismo - buscam o esvaziamento democrático das instituições públicas como forma de articulá-las aos preceitos capitalistas e a valores morais.UNEMAT Editora2021-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756Revista da Faculdade de Educação; v. 35 n. 1 (2021): (JAN/JUN); 51-692178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756/4319Copyright (c) 2021 Renata Cecilia Estormovskihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEstormovski, Renata Cecilia2023-04-25T14:45:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5756Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-04-25T14:45:28Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION
UNIVERSIDAD Y DEMOCRACIA: REFLEXIONES SOBRE EL PROCEDIMIENTO DE LOS RECTORES EN LA EDUCACIÓN PÚBLICA SUPERIOR
UNIVERSIDADE E DEMOCRACIA: REFLEXÕES SOBRE OS PROCESSOS DE INDICAÇÃO DE REITORES NO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO BRASILEIRO
title UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION
spellingShingle UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION
Estormovski, Renata Cecilia
Higher Educatio
university managemen
democracy
neoliberalism
Ensino Superior
gestão universitária
democracia
neoliberalismo.
Educación superior
gestión universitári
democracia, neoliberlismo
title_short UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION
title_full UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION
title_fullStr UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION
title_sort UNIVERSITY AND DEMOCRACY: REFLECTIONS ON THE PROCEEDINGS OF DEANS IN PUBLIC HIGHER EDUCATION
author Estormovski, Renata Cecilia
author_facet Estormovski, Renata Cecilia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Estormovski, Renata Cecilia
dc.subject.por.fl_str_mv Higher Educatio
university managemen
democracy
neoliberalism
Ensino Superior
gestão universitária
democracia
neoliberalismo.
Educación superior
gestión universitári
democracia, neoliberlismo
topic Higher Educatio
university managemen
democracy
neoliberalism
Ensino Superior
gestão universitária
democracia
neoliberalismo.
Educación superior
gestión universitári
democracia, neoliberlismo
description : The appointment of deans in part of Brazilian federal universities, in 2019, did not follow the recommendation of academic communities, with the formalization, by the federal government, of subjects different from those appointed by the particular choice processes. This article aims to build a reflection on the implications of this movement for democracy and, for that, part of the historical-dialectical materialism as a theoretical-methodological framework and performs a documentary analysis. With this construction, it is understood that the question analyzed is related to the current macro-structural situation, in which neoliberal precepts - intensified by neoconservatism - seek the democratic emptying of public institutions as a way of articulating them with capitalist precepts and moral values.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5756/4319
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Renata Cecilia Estormovski
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Renata Cecilia Estormovski
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; v. 35 n. 1 (2021): (JAN/JUN); 51-69
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217460867694592