O ENSINO DA ARTE PARA PESSOAS COM DEFICIÊNCIA VISUAL SOB A PERSPECTIVA DOS DOCENTES DO CAP/CEBRAV DE GOIÂNIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Criar Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7675 |
Resumo: | This study aimed to understand the relevance of art to the teaching and learning processes of people with visual impairments, from the perspective of CAP/CEBRAV teachers in Goiânia. In this sense, an exploratory research was developed, using questionnaires applied to teachers who work with students with visual impairments. The data obtained were analyzed in the light of the cultural-historical theory proposed by Vygotsky et al. As a result, we emphasize that the teaching of art adapted for people with visual impairment is of great importance, as it promotes the development of motor and spatial skills, in addition, it contributes to new/other significant learning processes, also favoring their holistic development as autonomous subject, inserted in a sociocultural context. |
id |
UNESC-24_17b71fc6d4ba89baab83fe99eea3e782 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7675 |
network_acronym_str |
UNESC-24 |
network_name_str |
Criar Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
O ENSINO DA ARTE PARA PESSOAS COM DEFICIÊNCIA VISUAL SOB A PERSPECTIVA DOS DOCENTES DO CAP/CEBRAV DE GOIÂNIAThis study aimed to understand the relevance of art to the teaching and learning processes of people with visual impairments, from the perspective of CAP/CEBRAV teachers in Goiânia. In this sense, an exploratory research was developed, using questionnaires applied to teachers who work with students with visual impairments. The data obtained were analyzed in the light of the cultural-historical theory proposed by Vygotsky et al. As a result, we emphasize that the teaching of art adapted for people with visual impairment is of great importance, as it promotes the development of motor and spatial skills, in addition, it contributes to new/other significant learning processes, also favoring their holistic development as autonomous subject, inserted in a sociocultural context.Este estudo objetivou compreender a relevância da arte para os processos de ensino e aprendizagem da pessoa com deficiência visual, a partir da perspectiva de docentes do CAP/CEBRAV de Goiânia. Nesse sentido, foi desenvolvida uma pesquisa exploratória, com a utilização de questionários aplicados a professores que trabalham com discentes com deficiência visual. Os dados obtidos foram analisados à luz da teoria histórico-cultural proposta por Vigotski e colaboradores. Como resultados, enfatizamos que o ensino de arte adaptado para as pessoas com deficiência visual é de grande importância, pois promove o desenvolvimento de habilidades motoras e espaciais, outrossim, contribui para novos/outros processos de aprendizagem significativos, favorecendo também o seu desenvolvimento holístico como sujeito autônomo, inserido em um contexto sociocultural. UNESC2024-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/767510.18616/ce.v13i1.7675Revista Criar Educação; Vol. 13 No. 1 (2024): Revista Criar Educação; 118 - 138Revista Criar Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Revista Criar Educação; 118 - 138Criar Educação; v. 13 n. 1 (2024): Revista Criar Educação; 118 - 1382317-245210.18616/ce.v13i1reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7675/6874Copyright (c) 2024 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Michell Pedruzzi MendesSantos, Jane Vieira dosSilveira, Eliana Passos da2024-03-27T20:32:31Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7675Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2024-03-27T20:32:31Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ENSINO DA ARTE PARA PESSOAS COM DEFICIÊNCIA VISUAL SOB A PERSPECTIVA DOS DOCENTES DO CAP/CEBRAV DE GOIÂNIA |
title |
O ENSINO DA ARTE PARA PESSOAS COM DEFICIÊNCIA VISUAL SOB A PERSPECTIVA DOS DOCENTES DO CAP/CEBRAV DE GOIÂNIA |
spellingShingle |
O ENSINO DA ARTE PARA PESSOAS COM DEFICIÊNCIA VISUAL SOB A PERSPECTIVA DOS DOCENTES DO CAP/CEBRAV DE GOIÂNIA Araújo, Michell Pedruzzi Mendes |
title_short |
O ENSINO DA ARTE PARA PESSOAS COM DEFICIÊNCIA VISUAL SOB A PERSPECTIVA DOS DOCENTES DO CAP/CEBRAV DE GOIÂNIA |
title_full |
O ENSINO DA ARTE PARA PESSOAS COM DEFICIÊNCIA VISUAL SOB A PERSPECTIVA DOS DOCENTES DO CAP/CEBRAV DE GOIÂNIA |
title_fullStr |
O ENSINO DA ARTE PARA PESSOAS COM DEFICIÊNCIA VISUAL SOB A PERSPECTIVA DOS DOCENTES DO CAP/CEBRAV DE GOIÂNIA |
title_full_unstemmed |
O ENSINO DA ARTE PARA PESSOAS COM DEFICIÊNCIA VISUAL SOB A PERSPECTIVA DOS DOCENTES DO CAP/CEBRAV DE GOIÂNIA |
title_sort |
O ENSINO DA ARTE PARA PESSOAS COM DEFICIÊNCIA VISUAL SOB A PERSPECTIVA DOS DOCENTES DO CAP/CEBRAV DE GOIÂNIA |
author |
Araújo, Michell Pedruzzi Mendes |
author_facet |
Araújo, Michell Pedruzzi Mendes Santos, Jane Vieira dos Silveira, Eliana Passos da |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Jane Vieira dos Silveira, Eliana Passos da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Michell Pedruzzi Mendes Santos, Jane Vieira dos Silveira, Eliana Passos da |
description |
This study aimed to understand the relevance of art to the teaching and learning processes of people with visual impairments, from the perspective of CAP/CEBRAV teachers in Goiânia. In this sense, an exploratory research was developed, using questionnaires applied to teachers who work with students with visual impairments. The data obtained were analyzed in the light of the cultural-historical theory proposed by Vygotsky et al. As a result, we emphasize that the teaching of art adapted for people with visual impairment is of great importance, as it promotes the development of motor and spatial skills, in addition, it contributes to new/other significant learning processes, also favoring their holistic development as autonomous subject, inserted in a sociocultural context. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7675 10.18616/ce.v13i1.7675 |
url |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7675 |
identifier_str_mv |
10.18616/ce.v13i1.7675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7675/6874 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Criar Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Criar Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Criar Educação; Vol. 13 No. 1 (2024): Revista Criar Educação; 118 - 138 Revista Criar Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Revista Criar Educação; 118 - 138 Criar Educação; v. 13 n. 1 (2024): Revista Criar Educação; 118 - 138 2317-2452 10.18616/ce.v13i1 reponame:Criar Educação instname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) instacron:UNESC |
instname_str |
Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
instacron_str |
UNESC |
institution |
UNESC |
reponame_str |
Criar Educação |
collection |
Criar Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora@unesc.net||revistappge@unesc.net |
_version_ |
1800214415654518784 |