Hume: causal theory of freedom and indeterminism
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1993 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trans/Form/Ação (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12369 |
Resumo: | Although Hume seems to suppose that natural processes occur in a deterministic way, his conception of causality prohibits us from knowing them as deterministic. The reason is that for him the idea of a necessary connection between events is purely psychological. In our analysis of this question, we argue that: a) in his main references about causality, Hume does not assume a strong ontological commitment with determinism; b) certain parts of his texts suggest that indeterminism is non eliminable, in the knowledge of nature; and c) his causal conception of freedom supposes indeterminism in natural processes, and not in our knowledge of them only. |
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Hume: causal theory of freedom and indeterminismIndeterminismo e liberdade em Hume: causal theory of freedom and indeterminismIndeterminismcausalityFreedomNecessityChanceIndeterminismoCausalidadeLiberdadeNecessidadeAcasoAlthough Hume seems to suppose that natural processes occur in a deterministic way, his conception of causality prohibits us from knowing them as deterministic. The reason is that for him the idea of a necessary connection between events is purely psychological. In our analysis of this question, we argue that: a) in his main references about causality, Hume does not assume a strong ontological commitment with determinism; b) certain parts of his texts suggest that indeterminism is non eliminable, in the knowledge of nature; and c) his causal conception of freedom supposes indeterminism in natural processes, and not in our knowledge of them only.Embora Hume eventualmente pareça supor que os processos naturais ocorrem de modo determinístico, sua concepção da causalidade proíbe que os conheçamos enquanto tais, pois, para ele, toda idéia de conexão necessária entre eventos é de natureza psicológica. Em nossa análise dessa questão, argumentamos que: a) nas suas principais passagens sobre a causalidade, Hume não assume um compromisso forte com o determinismo; b) certas partes de seus textos sugerem que o indeterminismo é ineliminável, no conhecimento da natureza; e c) sua concepção causal da liberdade supõe o indeterminismo dos processos naturais, e não apenas o indeterminismo em nível de seu conhecimento.Faculdade de Filosofia e Ciências1993-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/x-mobipocket-ebookapplication/epub+ziphttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12369TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 16 (1993); 29-41TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 16 (1993); 29-41TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 16 (1993); 29-41TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 16 (1993); 29-41TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 16 (1993); 29-411980-539X0101-3173reponame:Trans/Form/Ação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12369/7616https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12369/12361https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12369/14078https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12369/14080http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira Júnior, Alfredo2023-05-24T20:53:53Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/12369Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptransformacao@marilia.unesp.br1980-539X0101-3173opendoar:2023-05-24T20:53:53Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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