Understanding, learning and language: a critique of the hermeneutical approach
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trans/Form/Ação (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13759 |
Resumo: | This essay intends to criticize Hans-Georg Gadamer's conception of language on the basis of which he justifies the proposition that learning is only possible through conversation. Although he understands as language non-verbal forms of communication such as gestures, physiognomic expressions, looks, Gadamer conceives language as word. However, I believe, and no one would deny it, language needs to be understood and, above all, learned. So here is the motivating problem of this essay: if language has to be understood as word, how is it possible to learn it before mastering the word during childhood? To answer this problem, first, I clarify what I understand as philosophical conception of education. Then I demonstrate, in a broad examination of Gadamer's essays written over five decades, the absence of a pre-predicative conception of language. Finally, I outline a pre-predicative conception of language by which I intend to show how it is possible to learn language before mastering the word. |
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Understanding, learning and language: a critique of the hermeneutical approachCompreensão, aprendizagem e linguagem: uma crítica à abordagem hermenêuticaUnderstandingLearningExperiencePre-predicationLanguageCompreensãoAprendizagemExperiênciaPré-predicaçãoLinguagemThis essay intends to criticize Hans-Georg Gadamer's conception of language on the basis of which he justifies the proposition that learning is only possible through conversation. Although he understands as language non-verbal forms of communication such as gestures, physiognomic expressions, looks, Gadamer conceives language as word. However, I believe, and no one would deny it, language needs to be understood and, above all, learned. So here is the motivating problem of this essay: if language has to be understood as word, how is it possible to learn it before mastering the word during childhood? To answer this problem, first, I clarify what I understand as philosophical conception of education. Then I demonstrate, in a broad examination of Gadamer's essays written over five decades, the absence of a pre-predicative conception of language. Finally, I outline a pre-predicative conception of language by which I intend to show how it is possible to learn language before mastering the word.Este ensaio almeja criticar a concepção de linguagem de Hans-Georg Gadamer, com base na qual ele justifica por que a aprendizagem somente é possível pela conversação. Para Gadamer, a linguagem é fundamentalmente palavra, embora ele considere linguagem formas não verbais de comunicação, como gestos, expressões fisionômicas e olhares. Porém, ele não elabora uma concepção não verbal de linguagem, para explicar por que tais expressões e tantas outras deveriam ser consideradas linguagem. Enfim, os aspectos fundamentais do desenvolvimento dessa crítica podem ser reunidos em um problema relacionado à compreensão e aprendizagem. Uma vez que a linguagem deve ser compreendida e aprendida, se ela é palavra, como é possível aprendê-la antes de dominar a palavra, durante a infância? Para respondê-lo, primeiro, em um exame amplo de ensaios de Gadamer, escritos em cinco décadas, demonstra-se a ausência de uma concepção pré-predicativa de linguagem em seu pensamento. Em seguida, elabora-se um esboço de uma concepção pré-predicativa de linguagem, pela qual se pretende mostrar como é possível aprender a linguagem, antes mesmo de dominar a palavra.Faculdade de Filosofia e Ciências2023-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/x-mobipocket-ebookapplication/epub+ziphttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13759TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 46 n. 3 (2023): Julho-Setembro/2023; 201-224TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 46 No. 3 (2023): July-September/2023; 201-224TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 46 Núm. 3 (2023): Julio-Septiembre/2023; 201-224TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 46 No. 3 (2023): Julho-Setembro/2023; 201-224TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 46 N. 3 (2023): Julho-Setembro/2023; 201-2241980-539X0101-3173reponame:Trans/Form/Ação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13759/14714https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13759/14733https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13759/14685https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13759/14686Copyright (c) 2023 TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofiahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Rainri Back2023-09-12T00:06:54Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13759Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptransformacao@marilia.unesp.br1980-539X0101-3173opendoar:2023-09-12T00:06:54Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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