Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano

Bibliographic Details
Main Author: Lima Filho, José Edmar
Publication Date: 2022
Format: Article
Language: por
Source: Trans/Form/Ação (Online)
Download full: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273
Summary: Based on the thought of Immanuel Kant (1724-1804), this article argues that education and human development are notions that necessarily involve one another. From a Kantian position, one cannot conceive a pedagogical proposal whose goal does not end up as the self-construction of the rational theoretical-practical subject. Based on a reading of the opera kantiana, we start from the necessity of the unity of reason and present arguments that seek to justify the notion of pedagogy as the fulfillment of the ideal of the modern Enlightenment, which has at its core the development of the individual from both the moral and theoretical-speculative point of view. Altogether, the idea of education coincides with the proposal of the Enlightenment, which, for its part, is nothing more than that of the self-construction of the subject as the master of him or herself and as an open horizon in permanent improvement. Recebido: 02/09/2017Aceito: 28/08/2018
id UNESP-10_4c32276a4555008cd0dc4815b1d31869
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/7273
network_acronym_str UNESP-10
network_name_str Trans/Form/Ação (Online)
repository_id_str
spelling Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humanoEsclarecimento e educação em Kant: a autonomia como um projeto de melhoramento humanoEducationHuman developmentEnlightenmentEducaçãoFormação HumanaEsclarecimentoBased on the thought of Immanuel Kant (1724-1804), this article argues that education and human development are notions that necessarily involve one another. From a Kantian position, one cannot conceive a pedagogical proposal whose goal does not end up as the self-construction of the rational theoretical-practical subject. Based on a reading of the opera kantiana, we start from the necessity of the unity of reason and present arguments that seek to justify the notion of pedagogy as the fulfillment of the ideal of the modern Enlightenment, which has at its core the development of the individual from both the moral and theoretical-speculative point of view. Altogether, the idea of education coincides with the proposal of the Enlightenment, which, for its part, is nothing more than that of the self-construction of the subject as the master of him or herself and as an open horizon in permanent improvement. Recebido: 02/09/2017Aceito: 28/08/2018A presente exposição propõe a tese, com base no pensamento de Immanuel Kant (1724-1804), de que educação e melhoramento humano são noções que se implicam necessariamente. Isto significa que não se pode conceber, desde a posição kantiana, uma proposta pedagógica cujo cume não desemboque na construção de si do sujeito como instância racional teórico-prática. Partimos, pela leitura imanente da opera kantiana, da necessidade da admissão da unidade da razão para se desdobrarem os argumentos que pretendem justificar a posição da pedagogia como o cumprimento do ideal de Esclarecimento moderno, que articula em seu bojo o desenvolvimento do indivíduo seja do ponto de vista teórico-especulativo, seja daquele moral. Ao fim e ao cabo, a proposta da educação coincide com a proposta do Esclarecimento que, por sua vez, nada mais é que aquela da autoconstrução do sujeito como senhor de si mesmo, como horizonte aberto em permanente aprimoramento. Recebido: 02/09/2017Aceito: 28/08/2018Faculdade de Filosofia e Ciências2022-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/x-mobipocket-ebookapplication/epub+ziphttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 42 n. 2: Abril-Junho/2019; 59-84TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: April-June/2019; 59-84TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 Núm. 2: Abril-Junho/2019; 59-84TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: Abril-Junho/2019; 59-84TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 42 N. 2: Abril-Junho/2019; 59-841980-539X0101-3173reponame:Trans/Form/Ação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/9676https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/9677https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/11411https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/11413Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima Filho, José Edmar2023-04-27T18:22:35Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/7273Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptransformacao@marilia.unesp.br1980-539X0101-3173opendoar:2023-04-27T18:22:35Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano
Esclarecimento e educação em Kant: a autonomia como um projeto de melhoramento humano
title Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano
spellingShingle Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano
Lima Filho, José Edmar
Education
Human development
Enlightenment
Educação
Formação Humana
Esclarecimento
title_short Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano
title_full Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano
title_fullStr Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano
title_full_unstemmed Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano
title_sort Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano
author Lima Filho, José Edmar
author_facet Lima Filho, José Edmar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima Filho, José Edmar
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Human development
Enlightenment
Educação
Formação Humana
Esclarecimento
topic Education
Human development
Enlightenment
Educação
Formação Humana
Esclarecimento
description Based on the thought of Immanuel Kant (1724-1804), this article argues that education and human development are notions that necessarily involve one another. From a Kantian position, one cannot conceive a pedagogical proposal whose goal does not end up as the self-construction of the rational theoretical-practical subject. Based on a reading of the opera kantiana, we start from the necessity of the unity of reason and present arguments that seek to justify the notion of pedagogy as the fulfillment of the ideal of the modern Enlightenment, which has at its core the development of the individual from both the moral and theoretical-speculative point of view. Altogether, the idea of education coincides with the proposal of the Enlightenment, which, for its part, is nothing more than that of the self-construction of the subject as the master of him or herself and as an open horizon in permanent improvement. Recebido: 02/09/2017Aceito: 28/08/2018
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/9676
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/9677
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/11411
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/11413
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIA
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIA
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/x-mobipocket-ebook
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 42 n. 2: Abril-Junho/2019; 59-84
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: April-June/2019; 59-84
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 Núm. 2: Abril-Junho/2019; 59-84
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: Abril-Junho/2019; 59-84
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 42 N. 2: Abril-Junho/2019; 59-84
1980-539X
0101-3173
reponame:Trans/Form/Ação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Trans/Form/Ação (Online)
collection Trans/Form/Ação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv transformacao@marilia.unesp.br
_version_ 1794795209287008256