Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2022 |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Trans/Form/Ação (Online) |
Download full: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273 |
Summary: | Based on the thought of Immanuel Kant (1724-1804), this article argues that education and human development are notions that necessarily involve one another. From a Kantian position, one cannot conceive a pedagogical proposal whose goal does not end up as the self-construction of the rational theoretical-practical subject. Based on a reading of the opera kantiana, we start from the necessity of the unity of reason and present arguments that seek to justify the notion of pedagogy as the fulfillment of the ideal of the modern Enlightenment, which has at its core the development of the individual from both the moral and theoretical-speculative point of view. Altogether, the idea of education coincides with the proposal of the Enlightenment, which, for its part, is nothing more than that of the self-construction of the subject as the master of him or herself and as an open horizon in permanent improvement. Recebido: 02/09/2017Aceito: 28/08/2018 |
id |
UNESP-10_4c32276a4555008cd0dc4815b1d31869 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/7273 |
network_acronym_str |
UNESP-10 |
network_name_str |
Trans/Form/Ação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humanoEsclarecimento e educação em Kant: a autonomia como um projeto de melhoramento humanoEducationHuman developmentEnlightenmentEducaçãoFormação HumanaEsclarecimentoBased on the thought of Immanuel Kant (1724-1804), this article argues that education and human development are notions that necessarily involve one another. From a Kantian position, one cannot conceive a pedagogical proposal whose goal does not end up as the self-construction of the rational theoretical-practical subject. Based on a reading of the opera kantiana, we start from the necessity of the unity of reason and present arguments that seek to justify the notion of pedagogy as the fulfillment of the ideal of the modern Enlightenment, which has at its core the development of the individual from both the moral and theoretical-speculative point of view. Altogether, the idea of education coincides with the proposal of the Enlightenment, which, for its part, is nothing more than that of the self-construction of the subject as the master of him or herself and as an open horizon in permanent improvement. Recebido: 02/09/2017Aceito: 28/08/2018A presente exposição propõe a tese, com base no pensamento de Immanuel Kant (1724-1804), de que educação e melhoramento humano são noções que se implicam necessariamente. Isto significa que não se pode conceber, desde a posição kantiana, uma proposta pedagógica cujo cume não desemboque na construção de si do sujeito como instância racional teórico-prática. Partimos, pela leitura imanente da opera kantiana, da necessidade da admissão da unidade da razão para se desdobrarem os argumentos que pretendem justificar a posição da pedagogia como o cumprimento do ideal de Esclarecimento moderno, que articula em seu bojo o desenvolvimento do indivíduo seja do ponto de vista teórico-especulativo, seja daquele moral. Ao fim e ao cabo, a proposta da educação coincide com a proposta do Esclarecimento que, por sua vez, nada mais é que aquela da autoconstrução do sujeito como senhor de si mesmo, como horizonte aberto em permanente aprimoramento. Recebido: 02/09/2017Aceito: 28/08/2018Faculdade de Filosofia e Ciências2022-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/x-mobipocket-ebookapplication/epub+ziphttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 42 n. 2: Abril-Junho/2019; 59-84TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: April-June/2019; 59-84TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 Núm. 2: Abril-Junho/2019; 59-84TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: Abril-Junho/2019; 59-84TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 42 N. 2: Abril-Junho/2019; 59-841980-539X0101-3173reponame:Trans/Form/Ação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/9676https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/9677https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/11411https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/11413Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima Filho, José Edmar2023-04-27T18:22:35Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/7273Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptransformacao@marilia.unesp.br1980-539X0101-3173opendoar:2023-04-27T18:22:35Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano Esclarecimento e educação em Kant: a autonomia como um projeto de melhoramento humano |
title |
Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano |
spellingShingle |
Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano Lima Filho, José Edmar Education Human development Enlightenment Educação Formação Humana Esclarecimento |
title_short |
Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano |
title_full |
Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano |
title_fullStr |
Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano |
title_full_unstemmed |
Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano |
title_sort |
Enlightenment and education in Kant: autonomy as a human development project: a autonomia como um projeto de melhoramento humano |
author |
Lima Filho, José Edmar |
author_facet |
Lima Filho, José Edmar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima Filho, José Edmar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Human development Enlightenment Educação Formação Humana Esclarecimento |
topic |
Education Human development Enlightenment Educação Formação Humana Esclarecimento |
description |
Based on the thought of Immanuel Kant (1724-1804), this article argues that education and human development are notions that necessarily involve one another. From a Kantian position, one cannot conceive a pedagogical proposal whose goal does not end up as the self-construction of the rational theoretical-practical subject. Based on a reading of the opera kantiana, we start from the necessity of the unity of reason and present arguments that seek to justify the notion of pedagogy as the fulfillment of the ideal of the modern Enlightenment, which has at its core the development of the individual from both the moral and theoretical-speculative point of view. Altogether, the idea of education coincides with the proposal of the Enlightenment, which, for its part, is nothing more than that of the self-construction of the subject as the master of him or herself and as an open horizon in permanent improvement. Recebido: 02/09/2017Aceito: 28/08/2018 |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/9676 https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/9677 https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/11411 https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/7273/11413 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIA http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIA http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/x-mobipocket-ebook application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 42 n. 2: Abril-Junho/2019; 59-84 TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: April-June/2019; 59-84 TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 Núm. 2: Abril-Junho/2019; 59-84 TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: Abril-Junho/2019; 59-84 TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 42 N. 2: Abril-Junho/2019; 59-84 1980-539X 0101-3173 reponame:Trans/Form/Ação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Trans/Form/Ação (Online) |
collection |
Trans/Form/Ação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
transformacao@marilia.unesp.br |
_version_ |
1794795209287008256 |