Education, formative experience and dialectic thinking in Theodor W. Adorno
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trans/Form/Ação (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13729 |
Resumo: | In the 18th century, Kant evaluated that his historical period was not a time of enlightenment, but rather minority, because of man's inability to use his own understanding. Adorno updated this problem, interpreting the minority in our presente in terms of loss of experience. Men are no longer apt to experience, because the technical and economic apparatus prevents the clarification and awareness of reality. From this diagnosis, The aim of this article is to investigate Adorno's educational thought in its possibilities of emancipation. In our point of view, the role of education, in the thoughts of the Frankfurtian, is to recover the critical autonomy of individuals, through dialectical thinking, to rebuild the damaged experience. |
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Education, formative experience and dialectic thinking in Theodor W. AdornoEducação, experiência formativa e pensamento dialético em Theodor W. Adorno Michel Aires de Souza DiasAdornoEducationExperienceDialecticEmancipationAdorno.Educação.Experiência.Dialética.In the 18th century, Kant evaluated that his historical period was not a time of enlightenment, but rather minority, because of man's inability to use his own understanding. Adorno updated this problem, interpreting the minority in our presente in terms of loss of experience. Men are no longer apt to experience, because the technical and economic apparatus prevents the clarification and awareness of reality. From this diagnosis, The aim of this article is to investigate Adorno's educational thought in its possibilities of emancipation. In our point of view, the role of education, in the thoughts of the Frankfurtian, is to recover the critical autonomy of individuals, through dialectical thinking, to rebuild the damaged experience.No século XVIII, Kant avaliou que seu período histórico não era uma época de esclarecimento, mas de menoridade, devido à incapacidade do homem de se servir de seu próprio entendimento. Adorno atualizou esse problema, interpretando a menoridade, em nossa época, em termos de perda da experiência. Os homens não são mais aptos à experiência, pois a aparelhagem técnica e econômica impede o esclarecimento e a conscientização da realidade. A partir desse diagnóstico, o objetivo do presente artigo é investigar o pensamento educacional de Adorno, em suas possibilidades de emancipação. Em nosso ponto de vista, o papel da educação, no pensamento do frankfurtiano, é recuperar a autonomia crítica dos indivíduos, por meio do pensamento dialético, para a reconstrução da experiência danificada.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfapplication/x-mobipocket-ebookapplication/epub+ziphttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13729TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 45 n. 4 (2022): Outubro-Dezembro/2022; 159-178TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 45 No. 4 (2022): October-December/2022; 159-178TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 45 Núm. 4 (2022): Outubro-Dezembro/2022; 159-178TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 45 No. 4 (2022): Outubro-Dezembro/2022; 159-178TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 45 N. 4 (2022): Outubro-Dezembro/2022; 159-1781980-539X0101-3173reponame:Trans/Form/Ação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13729/9874https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13729/9875https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13729/12264https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/13729/12265Copyright (c) 2022 TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofiahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAires de Souza Dias, Michel2023-04-27T17:53:14Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13729Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptransformacao@marilia.unesp.br1980-539X0101-3173opendoar:2023-04-27T17:53:14Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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