In the origin is the sign

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Lauro Frederico Barbosa da
Data de Publicação: 1991
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trans/Form/Ação (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12307
Resumo: Logic as semiotics implies, in the Peirce's point of view, a triadic structure of thought and sign, where the bipolarity constituted by the pair subject - object is overcome. Nominalism is surpassed and individualism too. Sign is broader than symbol and supposes potentiality and actuallity. Two classes of objects and two series of interprétants, each one of the least by its turn admitting a triple subdivision, give place to a logic of scientific conduct. This makes appeal to a future community whose belief corresponds to the Truth, and to a cosmologie dimension of thought that supplies with a ground to the last objectivity of knowledge and volition.
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spelling In the origin is the signNa origem está o signoSemioticsObjectInterprétantCommunityThoughtSemióticaObjetoInterpretantecomunidadePensamentoLogic as semiotics implies, in the Peirce's point of view, a triadic structure of thought and sign, where the bipolarity constituted by the pair subject - object is overcome. Nominalism is surpassed and individualism too. Sign is broader than symbol and supposes potentiality and actuallity. Two classes of objects and two series of interprétants, each one of the least by its turn admitting a triple subdivision, give place to a logic of scientific conduct. This makes appeal to a future community whose belief corresponds to the Truth, and to a cosmologie dimension of thought that supplies with a ground to the last objectivity of knowledge and volition.A lógica como semiótica implica, do ponto de vista de Peirce, uma estrutura triádica onde a bipolaridade constituída pelo par sujeito-objeto é superada. Tanto o nominalismo quanto o individualismo são ultrapassados. O signo é mais amplo do que o símbolo e supõe a potencialidade e a atualidade. Duas classes de objetos e duas séries de interpretantes, cada uma destas últimas admitindo três espécies, dão lugar a uma lógica da conduta científica que faz apelo a uma comunidade futura cuja crença corresponde à Verdade, e a uma dimensão cosmológica do pensamento que fundamenta a derradeira objetividade do conhecimento e da volição.Faculdade de Filosofia e Ciências1991-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/x-mobipocket-ebookapplication/epub+ziphttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12307TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 14 (1991); 45-52TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 14 (1991); 45-52TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 14 (1991); 45-52TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 14 (1991); 45-52TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 14 (1991); 45-521980-539X0101-3173reponame:Trans/Form/Ação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12307/7558https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12307/11390https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12307/12190https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/12307/12191Copyright (c) 1991 TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofiahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Lauro Frederico Barbosa da2023-04-27T19:04:54Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/12307Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptransformacao@marilia.unesp.br1980-539X0101-3173opendoar:2023-04-27T19:04:54Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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