Motherhood for self-care: Challenges for building gender equity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bitencourt, Silvana Maria
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Sociologia
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11407
Resumo: The growing insertion of women in higher education and in the labor market in the recent decades contributes to reinforce some dilemmas in the construction of gender equity, which reflects the use of time for women to study, work, care for the family and take care of themselves. From this perspective, this work aims to identify how university women deal with motherhood and career building during the graduation phase. For this purpose, field work was carried out in two undergraduate courses and 10 semi-structured interviews were conducted in depth with students. We concluded that the vast majority of mothers present difficulties in reconciling motherhood and studies, some of them think of giving up their studies because they do not have a support network, just as there are no public policies which recognize the participation of the mother women in Brazilian universities.
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spelling Motherhood for self-care: Challenges for building gender equityLa maternidad para un cuidado de si: Desafíos para la construcción de la equidad de géneroA maternidade para um cuidado de si: Desafios para a construção da equidade de gêneroMotherhoodCareGender InequalityGender EquityMaternidadCuidadoDesigualdad de géneroEquidad de géneroMaternidadeCuidadoDesigualdade de gêneroEquidade de gêneroThe growing insertion of women in higher education and in the labor market in the recent decades contributes to reinforce some dilemmas in the construction of gender equity, which reflects the use of time for women to study, work, care for the family and take care of themselves. From this perspective, this work aims to identify how university women deal with motherhood and career building during the graduation phase. For this purpose, field work was carried out in two undergraduate courses and 10 semi-structured interviews were conducted in depth with students. We concluded that the vast majority of mothers present difficulties in reconciling motherhood and studies, some of them think of giving up their studies because they do not have a support network, just as there are no public policies which recognize the participation of the mother women in Brazilian universities.La creciente inserción femenina en la educación superior y en el mercado laboral en las últimas décadas contribuye a reforzar algunos dilemas en la construcción de la equidad de género, reflejados en el uso del tiempo para que las mujeres estudien, trabajen, cuiden de la familia y de sí mismas. A partir de esta perspectiva, este trabajo tiene como objetivo identificar cómo las mujeres universitarias cómo las mujeres se ocupan de la maternidad y la construcción de la carrera durante los estudios de grado. Para esto se hizo trabajo de campo en dos cursos de graduación y se realizaron diez entrevistas semiestructuradas con estudiantes con carácter de profundidad. Concluimos que la gran mayoría de las madres presenta dificultades para conciliar maternidad y estudios, algunas de ellas piensan en desistir por no contar con una red de apoyo, asimismo se evidencia la ausencia de políticas públicas que reconozcan la participación de la mujer madre en las universidades brasileñas.A crescente inserção feminina na educação superior e no mercado de trabalho nas últimas décadas colabora para reforçar alguns dilemas na construção da equidade de gênero, no que se refere ao uso do tempo para as mulheres estudarem, trabalharem, cuidarem da família e cuidarem-se. Partindo desta perspectiva, este trabalho tem como objetivo identificar como as mulheres universitárias lidam com a maternidade e a construção da carreira durante a fase da graduação. Para isto realizou-se trabalho de campo em dois cursos de graduação e foram realizadas dez entrevistas semiestruturadas com estudantes em caráter de profundidade. Concluímos que a maioria das mães apresenta dificuldades em conciliar maternidade e estudos, algumas delas pensam em desistir por não contar com uma rede de apoio, assim como não há políticas públicas que reconheçam a participação da mulher mãe nas universidades brasileiras.FCL-UNESP Laboratório Editorial2020-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/1140710.52780/res.11407Estudos de Sociologia; v. 24 n. 47 (2019): Dossiê: Reviravoltas do simbólico no brasil contemporâneo1982-47181414-0144reponame:Estudos de Sociologiainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11407/8731Copyright (c) 2020 Estudos de Sociologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessBitencourt, Silvana Maria2020-01-29T21:00:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11407Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/estudosPUBhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/oaistraud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br1982-47181414-0144opendoar:2020-01-29T21:00:42Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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